Friday, February 12, 2010

ဟုတ္လြန္းလို႔ ဟုတ္ဟုတ္ ဟုတ္ဟုတ္ေတာင္ ျမည္ေသး (စကားမာရသြန္ ၅၁)
ေရးသူ- လူထုစိန္၀င္း

ေက်ာင္းသား။ ။ နယူးစ္၀ခ္ေတြ၊ တိုင္းမ္ေတြကိုင္ၿပီး ဘာေတြမ်ား စဥ္းစားေနတာလဲ ဆရာရဲ႔။
ဆရာ။ ။ ဇြန္လ ၁၈ ရက္ေန႔ထုတ္ စာအုပ္ေတြထဲက စိတ္ဆင္းရဲစရာ သတင္းေတြ ဖတ္မိလို႔ပါကြယ္။
ေက်ာင္းသား။ ။ ဘာသတင္းေတြမ်ားပါလိမ့္ ခင္ဗ်ာ။
ဆရာ။ ။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ၆ ႏွစ္၊ ၇ ႏွစ္အ႐ြယ္ မူလတန္းေက်ာင္းသားကေလး ၈ ေယာက္ ဓားထိုးခံရၿပီး ေသဆံုးသြားၾက႐ွာတဲ့ သတင္း ဖတ္မိလို႔ပါ။ အတန္းထဲ စာသင္ေနတဲ့ကေလးေတြကို လူတေယာက္က အေၾကာင္းမဲ့ ၀င္ၿပီး ဓားနဲ႔ထိုးသတ္ပစ္လိုက္တာပါ။ ေတာ္ေတာ္ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တာပဲ။



ေက်ာင္းသူ။ ။ ၈ ေယာက္ေတာင္ ေသဆံုးသြားၾကသတဲ့လား။
ဆရာ။ ။ ဟုတ္တယ္။ မိန္းကေလး ၇ ေယာက္ နဲ႔ ေယာက်္ားေလး ၁ ေယာက္ျဖစ္တယ္။ ဒုတိယတန္းက ၆ ႏွစ္၊ ၇ ႏွစ္၊ ၈ႏွစ္အ႐ြယ္ ကေလးေတြခ်ည္းပဲ။
ေက်ာင္းသား။ ။ ဘာေၾကာင့္ ဒါေလာက္ရက္စက္ရတာလဲ ခင္ဗ်။
ဆရာ။ ။ ဘာအေၾကာင္းမွာကို ႐ွိတာမဟုတ္ဘူးကြယ့္။ 'စိတ္ေရာဂါထလာလို႔' လို႔ ဆိုတာပဲ။
ေက်ာင္းသူ။ ။ သူက စိတ္ေရာဂါသည္ေပါ့ေနာ္။
ဆရာ။ ။ အသက္ ၃၇ ႏွစ္ ႐ွိတဲ့ 'ထခုမ' ဆိုတဲ့လူက အလုပ္အကိုင္ မယ္မယ္ရရ မ႐ွိတဲ့ ေျခသလံုးအိမ္တိုင္ တေယာက္တဲ့။ စိတ္ေရာဂါအခံ႐ွိလို႔ စိတ္ၿငိမ္ေဆးေတြ ေသာက္ေနရတာတဲ့။ အဲဒီေန႔ကေတာ့ စိတ္ၿငိမ္ေဆးေတြကို ပံုမွန္ထက္ ၁၀ ဆ ေလာက္ ပိုေသာက္ၿပီး၊ ၆ လက္မ သားလွီးဓားတေခ်ာင္း ယူၿပီး ထြက္လာ ခဲ့တာတဲ့။ မူလတန္းေက်ာင္းကေလး ေ႐ွ႔ေရာက္ေတာ့ ေက်ာင္းထဲ၀င္ၿပီး အတန္းထဲ ထိုင္ေနတဲ့ ကေလးေတြကို တေယာက္ၿပီးတေယာက္ ဓားနဲ႔ လိုက္ထိုးေတာ့တာပဲတဲ့။ ကေလး ၈ ေယာက္ ေသဆံုးသြားၿပီး၊ ဆရာမ ၂ ေယာက္နဲ႔ တျခားကေလး ၁၃ ေယာက္ ဒဏ္ရာရသြားၾကသတဲ့။
ေက်ာင္းသား။ ။ သူ႔ကို ဖမ္းမိရဲ႔လား ခင္ဗ်။
ဆရာ။ ။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက သူ႔ကို ၀ိုင္းဖမ္းလို႔ မိသြားပါတယ္။ ရဲဆီေရာက္ေတာ့ သူက လူ႔ဘ၀ကို ၿငီးေငြ႔လြန္းလို႔ပါတဲ့ေလ။ သူ႔ကိုသူ သတ္ေသဖို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကိဳးစားခဲ့ေပမယ့္ အထမေျမာက္ခဲ့လို႔ ခုေတာ့ ႀကိဳးေပးတာပဲ ခံခ်င္ေတာ့တယ္တဲ့ေလ။
ေက်ာင္းသူ။ ။ သူ ေလာကႀကီးကို ၿငီးေငြ႔တာနဲ႔ ဘာမဆိုင္ ညာမဆိုင္ အျပစ္မ႐ွိတဲ့ ကေလးေတြကို လိုက္သတ္ရေရာတဲ့လား။
ဆရာ။ ။ သူ႔ကို သူေဌးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔၊ ႀကီးက်ယ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတေယာက္ ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ မိဘေတြက ဘယ္တုန္းကမွ တြန္းအားမေပးခဲ့ပါဘူးတဲ့။ သူ႔ဟာသူ သိမ္ငယ္စိတ္ေတြ ၀င္ေနတာပါတဲ့။ သူ႔အေဖက ေျပာခဲ့တာေလ။
ေက်ာင္းသား။ ။ ဒီလိုဆိုေတာ့ သူ စိတ္ေရာဂါျဖစ္လာတာ မိဘေတြရဲ႔ တြန္းအားေပးလြန္းမႈေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူးေပါ့။
ဆရာ။ ။ တျခား ဘာအေၾကာင္းေတြ ႐ွိမွန္းေတာ့ မသိရေသးဘူေပါ့ကြယ္။ သူက အထက္တန္း မၿပီးခင္ ေက်ာင္းထြက္ၿပီး စစ္တပ္ထဲ ၀င္သြားတယ္။ စစ္တပ္ထဲမွာ တႏွစ္ခြဲေလာက္ပဲေနၿပီး၊ ႀကံဳရာက်ပန္း လိုက္လုပ္ေနတာတဲ့။ ထရပ္ကားလည္း ေမာင္းဖူးတယ္။ အလုပ္မ်ိဳးစံုေအာင္ လုပ္ဖူးခဲ့တယ္တဲ့။
ေက်ာင္းသူ။ ။ ဟိုတခါလည္း ဘူတာ႐ံုမွာ အဆိပ္ဓာတ္ေငြ႔ေတြ လႊတ္လိုက္လို႔ လူေတြအမ်ားႀကီး ေသခဲ့ဖူးတာ ဂ်ပန္မွာပဲ မဟုတ္လားဆရာ။
ေက်ာင္းသား။ ။ ဟုတ္တယ္ေလ။ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္က ၾသံဳ႐ွင္းရိက်ိဳ႔ ဆိုတဲ့ အယူသည္း ဘာသာေရးဂိုဏ္းရဲ႔ လက္ခ်က္နဲ႔ လူ ၁၂ ေယာက္ ေသခဲ့တာေပါ့။ အဲဒီအမႈက ခုေတာင္ အဆံုးမသတ္ေသးဘူးထင္တယ္။
ေက်ာင္းသူ။ ။ နိေပါႏိုင္ငံမွာ မိဘ၊ ညီအကို ေမာင္ႏွမ အားလံုး ၁၀ ေယာက္တိတိ ေသဆံုးခဲ့ရတဲ့ သတင္းေတြေတာင္ ေနာက္ဆက္တြဲ ဖတ္လို႔ မဆံုးေသးဘူးေနာ္။ ေလာကႀကီးတခုလံုး ဘာေတြမ်ား ျဖစ္ကုန္ပါလိမ့္ ဆရာရယ္။ စိတ္႐ႈပ္စရာႀကီး။
ေက်ာင္းသား။ ။ ဒီလို အ႐ူးထတာေတြ၊ အၾကမ္းဖက္ လူသတ္တာေတြဟာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံရဲ႔ မူပိုင္ ေရာဂါဆိုးႀကီးလို႔ ထင္မွတ္ထားတာ။ ခုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အေ႐ွ႔တိုင္းႏိုင္ငံေတြထိ ပ်႔ံႏွ႔ံေနပါေရာလား ဆရာရဲ႔။ ဘာေၾကာင့္ ခုလို တေန႔တျခား ဆိုး႐ြားလာေနရတာလဲ။
ဆရာ။ ။ အေျခခံ အေၾကာင္းတရားေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးေပါ့ကြယ္။ အဓိက အခ်က္တခုကေတာ့ လူသားေတြအားလံုး၊ စိတ္မိုက္ စိတ္႐ိုင္းေတြ၊ စိတ္ၾကမ္းေတြ သိပ္အားႀကီးေနၾကၿပီဆိုတာ လက္ေတြ႔ျပသေနျခင္း ပဲ။
ေက်ာင္းသူ။ ။ ဟိုအရင္တခါ ဆရာေျပာဖူးခဲ့တဲ့ manimal ဆိုတာေလ။ man နဲ႔ animal ႏွစ္ခု ေပါင္းထားတာ။ အဲဒါမ်ိဳး ျဖစ္ကုန္ၿပီလို႔ ဆိုရေတာ့မလား မသိဘူးေနာ္။
ဆရာ။ ။ လူသားအားလံုးေတာ့ မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ရာခိုင္ႏႈန္းအားျဖင့္ေတာ့ အေတာ္မ်ား မ်ားျဖစ္တဲ့ လူသားမ်ားဟာ 'လူ' အျဖစ္က ေလွ်ာက်ၿပီး လူ႔ေအာက္နိမ္႔က်တဲ့ subhuman ဘ၀ကို ေရာက္ကုန္ ၾကၿပီလို႔ေတာ့ ဆိုရမယ္ ထင္ပါတယ္။
ေက်ာင္းသား။ ။ အဲဒါမ်ိဳးေတြဟာ manimal ပဲ မဟုတ္ဘူးလားခင္ဗ်ာ။
ေက်ာင္းသူ။ ။ တိရစၦာန္ေတြထဲမွာေတာင္ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း သတ္ျဖတ္စားေသာက္မလုပ္တဲ့ တိရစၦာန္ေတြ ႐ွိပါေသးတယ္။ လူသားေတြရဲ႔ မိတ္ေဆြလို႔ ေခၚၾကတဲ့ ပင္လယ္ထဲက လင္းပိုင္လို သတၱ၀ါေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါေသးတယ္။ ေစာေစာက subhuman ေတြကို manimal လို႔ ေခၚလိုက္ရင္ လင္းပိုင္လို သတၱ၀ါေတြကို အားနာစရာႀကီးေတာင္ ျဖစ္ေနေတာ့မွာပဲ။
ေက်ာင္းသား။ ။ လူသားေတြ ဘာေၾကာင့္ ႐ိုင္းကုန္၊ ၾကမ္းကုန္ၾကတာလဲဆိုတာ ဆရာ့အျမင္ သိပါရေစ ခင္ဗ်ာ။
ဆရာ။ ။ အေၾကာင္းတရားေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးေပါ့ကြယ္။
ေက်ာင္းသူ။ ။ လက္နက္ေတြရဲ႔ စြမ္းအား သိပ္ႀကီးမားလာလို႔မ်ားလားဆရာ။
ဆရာ။ ။ တခါတည္းနဲ႔ လူေတြအမ်ားႀကီး ေသၾကရတာကေတာ့ လက္နက္ေတြရဲ႔ စြမ္းအားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္နက္က အဓိက မဟုတ္ေသးဘူးကြဲ႔။ သတ္ခ်င္ ျဖတ္ခ်င္စိတ္ေတြ သိပ္ႀကီးမားေနတဲ့ လူကသာ အဓိကျဖစ္တယ္။
ေက်ာင္းသား။ ။ အဲဒီလူေတြ ဘာေၾကာင့္ ဒါေလာက္ သတ္ခ်င္ျဖတ္ခ်င္စိတ္ေတြ လြန္လြန္မင္းမင္း ျဖစ္ရတာလဲဆိုတာ စဥ္းစားရမွာေပါ့ေနာ္။
ဆရာ။ ။ ဟုတ္ပါတယ္။
ေက်ာင္းသူ။ ။ ရက္ရက္စက္စက္ သတ္ျဖတ္တဲ့ ႐ုပ္႐ွင္ေတြ၊ ႐ုပ္ျပေတြ သိတ္မ်ားေနလို႔ မ်ားလား ဆရာ။ ကေလးသူငယ္ေတြအတြက္ ႐ိုက္ကူးထုတ္လုပ္တဲ့ ကာတြန္းဇာတ္လမ္းေတြမွာေတာင္ ရက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္တာေတြ၊ မညႇာမတာ အႏိုင္က်င့္ ဗိုလ္က်တာေတြ၊ ကလိန္ကက်စ္လုပ္ၿပီး အႏိုင္ယူတာေတြ တအားကို မ်ားတာပဲ။
ဆရာ။ ။ အင္း၊ မင္းေျပာတာလည္း မွန္ပါတယ္။ နီေပါက ျဖစ္ပ်က္တာေတြ ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ အိမ္းေ႐ွ႔မင္းသားက တိုက္ပြဲ၀င္ ၀တ္စံု ၀တ္ဆင္ၿပီး စက္ေသနတ္ႀကီးေတြ ႏွစ္လက္၊ သံုးလက္ လြယ္ၿပီး ခန္းမထဲ ၀င္လာတယ္လို႔ ဖတ္ရတယ္။ ဆရာ့ မ်က္စိထဲမွာေတာ့ ခ်က္ခ်င္းပဲ ရန္ဘို နဲ႔ အာႏိုးကို ေျပးျမင္လိုက္မိတယ္ေလ။
ေက်ာင္းသား။ ။ အဲဒီလိုဆို ႐ုပ္႐ွင္တို႔၊ စာေပတို႔ စတဲ့ မီဒီယာေတြက အဓိက တရားခံေတြလို႔ ဆိုရမွာလား ဆရာ။
ဆရာ။ ။ မီဒီယာေတြက အဓိက လက္သည္ တရားခံ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိကအက်ဆံုး တရားခံက 'ေၾကာင္ျဖဴတာ မည္းတာ အေရးမႀကီးဘူး။ ႂကြက္မိဖို႔သာ လိုရင္ပဲ' ဆိုတဲ့စနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္ေၾကာင့္ ဘယ္နည္းနဲ႔ရရ အျမတ္ရရင္ ၿပီးေရာဆိုၿပီး တရားတာ၊ မတရားတာ၊ လုပ္သင့္တာ၊ မလုပ္သင့္တာ၊ ဘာကိုမွ စဥ္းစားမေနၾကေတာ့ပဲ 'ဘနဖူး သိုက္တူး' ျဖစ္ကုန္ၾကေတာ့တာကိုး။
ေက်ာင္းသူ။ ။ အဲဒီ 'ေၾကာင္ျဖဴေၾကာင္မဲ' အေၾကာင္းအရာ မၾကာမၾကာ ေျပာတတ္တယ္ေနာ္။ ဒီအယူအဆကို ဆရာ ေတာ္ေတာ္ ႐ြံ႐ွာမုန္းတီးပံုရတယ္။
ဆရာ။ ။ ဒီအယူအဆေၾကာင့္ လူသားေတြ အက်င့္စာရိတၱ ခၽြတ္ျခံဳက်ၿပီး subhuman ျဖစ္ကုန္ ရတာကိုးကြဲ႔။ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူရယ္လို႔ ျဖစ္လာရင္ လုပ္ခ်င္တာနဲ႔ လုပ္သင့္တာကို ခြဲျခား စဥ္းစားရမွာေပါ့။ ကိုယ္ထင္ရာ ေလွ်ာက္လုပ္ေနလို႔ ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။ 'စာနာစိတ္' ႐ွိမွ လူယဥ္ေက်းလို႔ ေခၚႏိုင္မွာေပါ့။
ေက်ာင္းသား။ ။ ခ်မ္းသာတဲ့ စက္မႈႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ စိတ္ေရာဂါျဖစ္တဲ့လူေတြ သိတ္မ်ားတယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ အဲဒါေကာ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ခင္ဗ်။
ဆရာ။ ။ 'ေၾကာင္ျဖဴ ေၾကာင္မဲ' စနစ္ေၾကာင့္ လူေတြဟာ ႏိုင္ရာစား လုပ္ၾကတာေလ။ ၿပိဳင္ဘက္ကို အႏိုင္ရဖို႔ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ပဲ လုပ္ရလုပ္ရ တရားတာ မတရားတာ ၾကည့္မေနၾကေတာ့ဘူး။ အႏိုင္ရဖို႔သာ အဓိကပဲ။ သိကၡာတရားတို႔၊ က်င့္၀တ္နီတိတို႔၊ သီလသမာဓိတို႔ဆိုတာ လူႏံုလူအေတြရဲ႔ လက္သံုးစကားလို႔ေတာင္ ေခၚရမယ့္ အေျခအေန ျဖစ္ေနၿပီ။ အဲဒီလို အေျခအေန အဲဒီလို စနစ္မ်ိဳးေအာက္မွာ လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ လူတန္းေစ့ေနႏိုင္ဖို႔ အေရး အျမဲတမ္း ေၾကာင့္ၾကပူပန္ေနၾကရတယ္။ အလုပ္မ႐ွိေတာ့လည္း အလုပ္ရဖို႔ ပူေနရတယ္။ အလုပ္႐ွိျပန္ ေတာ့လည္း ဒီအလုပ္ကေလး ျမဲဖို႔အတြက္ ပူေနရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ရတာနဲ႔ ကုန္တာ မွ်တဖို႔ အတြက္လည္း ေန႔တိုင္း ေန႔တိုင္း ေပသီးေခါက္ၾကည့္ေနရတယ္ေလ။ ဒီေတာ့ လူေတြအတြက္ ေသာကေတြ သိပ္ဖိစီးေနေတာ့ တာေပါ့။ ေသာကဖိစီမႈေတြ တအားမ်ားလာတဲ့အခါက်ေတာ့ စိတ္ေ၀ဒနာေတြ စိတ္ေ၀ဒနာေတြ စြဲကပ္လာ ရေတာ့တာပဲေလ။ ဒါက သဘာ၀ပဲ။
ေက်ာင္းသား။ ။ လူေတြ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တာ၊ ႐ိုင္းစိုင္းကုန္တာ၊ ျဗဟၼစိုရ္တရားေတြ ဆိတ္သုဥ္းကုန္တာ 'ေၾကာင္ျဖဴေၾကာင္မဲ' စနစ္ေၾကာင့္လို႔ ခ်ဳပ္ၿပီး ဆိုရေတာ့မွာေပါ့ေနာ္။
ဆရာ။ ။ ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒါ အဓိက လက္သည္တရားခံပါပဲ။
ေက်ာင္းသူ။ ။ တေလာတုန္းက မဂၢဇင္းတအုပ္မွာ 'လူႀကီးလူေကာင္းစိတ္ဓာတ္ဆိုတာ မ်ိဳးျပဳန္းကြယ္ ေပ်ာက္လု မတတ္႐ွိေနတဲ့ (exchange endangered species) ျဖစ္ေနၿပီ' လို႔ ဆရာေရးတာ ဖတ္လိုက္မိပါတယ္။ ဒါေကာ 'ေၾကာင္ျဖဴေၾကာင္မဲ' ေၾကာင့္ပဲလား ဆရာ။
ဆရာ။ ။ သိပ္ဟုတ္တာေပါ့။ လူ႔ေလာကႀကီးတခုလံုး အ႐ုပ္ဆိုးအက်ည္းတန္ေအာင္ လုပ္ေနတာ အဲဒီ 'ေၾကာင္ျဖဴေၾကာင္မဲ' ၀ါဒပဲ။
ေက်ာင္းသား။ ။ ကမၻာႀကီး တေန႔တျခား ပူသထက္ပူလာတာ၊ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ေတြ ျမင့္တက္လာၿပီး ကမၻာႀကီးတခုလံုး ေရေအာက္ ေရာက္သြားမယ့္ အႏၱရာယ္ႀကီး ႐ွိေနတာ စတာေတြလည္း 'ေၾကာင္ျဖဴေၾကာင္မဲ' ေၾကာင့္ပဲေပါ့ေနာ္ ဆရာ။
ဆရာ။ ။ ဟုတ္လြန္းလို႔ ဟုတ္ဟုတ္ ဟုတ္ဟုတ္ေတာင္ ျမည္ေနပါေသးတယ္ဗ်ာ။

လူထုစိန္၀င္း။
{လူထုစိန္၀င္းရဲ႔ စကားမာရသြန္-၂ စာအုပ္၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ၊ ပထမအႀကိမ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပ ပါတယ္။}

No comments: