Sunday, January 24, 2016

ေဂ်ာ့ဇီရတ္၏ ဓါတ္ပံုကဗ်ာမ်ား ေရးသူ - ေနဦးေဝ



ေဂ်ာ့ဇီရတ္၏ ဓါတ္ပံုကဗ်ာမ်ား
ေရးသူ - ေနဦးေဝ

မူလဆံုမွတ္- အႏုပညာအယ္လ္ဘမ္ ၂ (၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ)  စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။


ေဂ်ာ့ဇီရတ္ George Szirte သည္ ၂၀၀၄ ခုနွစ္ TS Eliot Prize စာေပဆုကို Reel ကဗ်ာစာအုပ္ျဖင့္ ရရွိထားသူ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ New and Selected Poems စာအုပ္ကို ထုတ္ေဝခဲ့ေလသည္။ ယခု ကဗ်ာမ်ားမွာ ၂၀၀၈ ေဖေဖာ္ဝါရီလထုတ္ Poetry အေမရိကန္ မဂၢဇင္းတြင္ ဓါတ္ပံုမ်ားနွင့္တကြ ပါရွိေသာ ကဗ်ာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။

ယင္းကဗ်ာမ်ားမွာ လန္ဒန္ၿမိဳ႔ ဘာဘီကန္ ခန္းမတြင္ ျပေသာ ၂၀ ရာစု ဓါတ္ပံုဆရာမ်ား၏ 'သမိုင္းစာမ်က္နွာမ်ားမွ'  ဟုပင္ အမည္တပ္၍ စာအုပ္အျဖစ္ ထုတ္ေဝထားပါသည္။ ကဗ်ာမ်ားကိုလည္း သီးသန္႔ အမည္မတပ္ပဲ သက္ဆိုင္ရာ ဓါတ္ပံုဆရာ ေပးေသာ အမည္အတိုင္း ေခါင္းစဥ္ေပးခဲ့ေလသည္။

ဆူဒတ္၏ သစ္ပင္


စိတ္ကူးရုပ္သြင္ တဒဂၤ မိုးသဲသဲရြာၿပီဆိုရင္လည္း ေရာက္လာတတ္
ဗံုးေတြ ဒလစပ္ၾကဲၿပီဆိုရင္လည္း ေရာက္လာတတ္
ၿမိဳ႔ႀကီးရဲ႔ ဥယ်ာဥ္ကို လြင့္စင္သြားေအာင္ ႏွာေခ်ပစ္လိုက္တဲ့
အႏုျမဴဗံုးတလံုး ကြဲၿပီဆိုရင္လည္း ေရာက္လာတတ္။

ေနာက္ေတာ့ အေမွာင္ထုက အလွည့္ေစာင့္ေနတဲ့ ေလွႀကီးတစင္း ဆိုက္လာသလို
လက္ဖဝါးေတြကို ျဖန္႔ၿပီး ဖုန္မႈန္႔ေတြကို ဖူးကနဲ မႈတ္ပစ္လိုက္စမ္းပါ
ေက်ာက္ခဲတလံုးကို ေကာက္ၿပီး အားရပါးရ ပစ္ထည့္လိုက္စမ္းပါ။

အလင္းရဲ႔ ၿပီးျပည့္စံုမႈအလား ဝိုင္းစက္လာတဲ့အထိ
ပါးစပ္ကို အားကုန္ဖြင့္ၿပီး ဟစ္ေၾကြးလိုက္စမ္းပါ။

ေလးကန္ကန္ညထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့ အဲဒီသစ္ပင္ကေလးက
ေကြးျပလာမယ္၊ တည့္တည့္ျပန္မတ္သြားမယ္။

ေရာ့စ္၏ ၾကယ္ဝါ



မလုပ္ေကာင္းမွန္း သိေပမယ့္ အၾကည့္ေတြကို
တခုတည္းေသာ ၾကယ္ဝါႀကီးဆီကိုပဲ ပို႔လႊတ္ေနမိ။

ခါးကိုင္းေနတဲ့ ဦးထုပ္နဲ႔အဖိုးႀကီးေတြ၊ မႏွစ္ၿမိဳ႔မႈနဲ႔ ရႈ႔ံမဲ့ေနတဲ့ အဖြားအို
မ်က္စိကို စံုမွိတ္ရင္း ပါးေတြ ခြက္ဝင္သြားခဲ့။

ထပ္တလဲလဲ စိုက္ၾကည့္လြန္းေတာ့
စကၠဴေပၚမွာ မီးေလာင္ေပါက္ေတာင္ ျဖစ္လာရဲ႔။

သူတို႔ဘာေၾကာင့္ အခုလို အံႀကိတ္ အရႈံးေပးခဲ့ၾကသလဲ
ေစာေၾကာအေျဖရွာဖို႔ ႀကိဳးစားေပမယ့္ ဘယ္လိုမွ လက္လွမ္းမမီခဲ့။
အကုန္ေလာင္ကၽြမ္းတဲ့အထိ ဒီအတိုင္း လႊတ္ေပးလိုက္မိ။

ေရာ့စ္၏ ဂ်ဴးရပ္ကြက္မွ ကေလးငယ္မ်ား



တခါက ခပ္ငယ္ငယ္ခ်စ္စရာအရြယ္
အေကာင္းစားဖိနပ္အသစ္ေတြနဲ႔
ေျမျပင္အဖု အထစ္ေပၚမွာ အေျပးၿပိဳင္ၾက
ေက်ာက္ခဲေတြ႔ရင္ ပိတ္ကန္ၾက
လဲၾကကြဲၾက၊ ရႈ႔ံၾကမဲ့ၾက။

က်ဳပ္တို႔ရဲ႔ ဒူးေတြေပၚမွာ
ကိုယ့္ေနရာရဲ႔ လွ်ိဳ႔ဝွက္ခ်က္ေတြ
ကိုယ့္လူမ်ိဳးရဲ႔ ရိုးရာအစဥ္အလာေတြ
ကိုယ့္ဘာသာတရားရဲ႔ အသင္းအဖြဲ႔ေတြ
က်ဳပ္တို႔ဗ်ဴဟာနဲ႔ က်ဳပ္တို႔ပရိယာယ္ေတြ
အားလံုးေပက်ံေနခဲ့ၾက။

က်ဳပ္တို႔ရဲ႔ မူလဘူတ အလွက်က္သေရျဖစ္တဲ့
ခြန္အားေတြ လွ်င္ျမန္မႈေတြ ဖူးေယာင္ကြဲျပဲမႈေတြကို
အဆံုးအျဖတ္ျပဳဖို႔
ေက်ာက္ခဲေတြ႔ရင္ ပိတ္ကန္ၾက
လဲၾက၊ ကြဲၾက၊ ရႈံးၾက၊ မဲၾက။

အဲသေလာက္ေတာင္လုပ္တဲ့ၾကားက
ေပြလီတဲ့ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာအတြက္
တိုက္ၾကခိုက္ၾက၊ က်ဆံုးၾကရင္း
ေရရွည္ခံ ေျခရာေျခေၾကာင္းေလးပင္ မက်န္ခဲ့။
တခါကငယ္ရြယ္ခဲ့၊ အေျပးလည္းၿပိဳင္ခဲ့ဘူးခဲ့။

ဂ်ဴးေတြအတြက္ဆိုၿပီး
ေရႊဥာဏ္ေတာ္ စူးေရာက္လိုက္တဲ့
ဂ်ဴးရပ္ကြက္၊ ဂ်ဴးအက်ဥ္းစခန္းေတြ
မႏွစ္ၿမိဳ႔ဘြယ္ရာ ေနရာေတြကို ေရာက္ေတာ့လဲ
ေက်ာက္ခဲေတြကို ပိတ္ကန္ၾက
လဲၾက ကြဲၾက၊ ရႈ႔ံၾကမဲ့ၾက။

က်ဳပ္တို႔ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ေတြ
ေပးထားသလို ထင္ေယာင္ထင္မွားျဖစ္ေစမယ့္
ေဘာင္းဘီသိုင္း ရႈ႔ံႀကိဳးေတြ
ဖိနပ္ႀကိဳးေတြ
ကတ္ဗူးခြံ ေသတၱာခြံေတြ ဗရပြၾကားမွာ
တခါကခပ္ငယ္ငယ္ ခ်စ္စရာအရြယ္
အေျပးေတြၿပိဳင္ၾက
ေက်ာက္ခဲေတြေတြ႔ရင္ ပိတ္ကန္ၾက
လဲၾက ကြဲၾက၊ ရႈ႔ံၾကမဲ့ၾက။  


ကားတစ္၏ အိမ္သာ



(၁)
ျပင္သစ္စစ္သည္ေတာ္ေလးဦး
အခင္းသြားေနပံုက၊ သိပ္ၿခိဳးျခံရာက်
ေသမင္းေတာင္
ေစာင့္ၾကည့္ရင္း အူႏွိပ္ရယ္ေမာရ။
ဘဝဆိုတာ ငိုေကၽြးျခင္း
ရယ္ေမာ္ျခင္းက ကပ္လိုက္လ်က္
ခႏၶာဆိုတာ အစကေတာ့ ခႏၶာ
ေနာင္အခါ အညစ္အေၾကး။

(၂)
ေတာႀကီးက တိတ္လြန္းလွ
သစ္ကိုင္းက်ိဳးသံေလးလို
ခ်က္ကနဲျမည္သံတခု ၾကားလိုက္ရ
တကယ္အခ်ိန္ေကာင္းကို ဖမ္းဖို႔
ကင္မရာ ခလုတ္ႏွိပ္တာလား
ေမာင္းထိန္းခလုတ္ ျဖဳတ္တာလား။

(၃)
ကမၻာပ်က္ခ်ိန္မွာ
ေဆာင့္ေညွာင့္ထိုင္ ေျခလ်င္စစ္သားႀကီးေလးဦးဟာ
အရပ္ေလးမ်က္ႏွာက လာတဲ့ေလနဲ႔ တူသလို
ေလသန္႔ကို နွစ္ျခမ္းခြဲပစ္တဲ့ ခပ္တိုးတိုး
ေလလည္သံနဲ႔လည္း တူတယ္
တစက္စက္က်လာတဲ့ က်င္ငယ္ေရနဲ႔လည္း တူတယ္။

(၄)
သစ္ရြက္ေလးေတြထဲက
ပန္းလ်လ်ထြက္လာတဲ့ ေလေျပေလးဟာ
သူတို႔နဖူးေပၚက ေခၽြးေတြကို သုတ္ရင္း
သူတို႔ကို ခပ္ဖြဖြနမ္းရင္း
စိတ္သက္သာရာရတဲ့ သက္ျပင္းကေလးျဖစ္သြားရွာခဲ့
အလင္းနဲ႔မထိဘူးေသးတဲ့
အနာဂတ္ နဂၢတစ္ဖလင္ျပားေပၚမွာ
ကိစၥၿပီးေအာင္ လုပ္ခြင့္
ဆက္လက္ရွင္သန္ လႈပ္ရွားခြင့္ေလး
သူတို႔ကို ေပးမယ္ဆိုရင္
ျဖစ္ႏိုင္ပါဦးမလား
သိပ္ေနာက္က်သြားၿပီလား။    


ဒိြဳက္စနဲ႔ယိုး၏ ေျမေအာက္ပံုႏွိပ္ခန္း




က်ဳပ္သာ ေနာက္တႀကိမ္ အစကေန ျပန္ခ်စ္ခြင့္ရခဲ့ရင္.
က်ဳပ္မိမယ့္အရာဟာ
မ်က္ႏွာက်က္ နိမ့္နိမ့္ေလးသာရွိတဲ့
အလုပ္ထဲမွာ တည္ၿငိမ္စြာ အာရံုစိုက္ေနသူ ႏွစ္ဦးရွိတဲ့
လြတ္လပ္ေပါ့ပါးလွပသေလာက္
မဟုတ္မခံစိတ္ထားပိုင္ရွင္
ကိုယ္ကို ေဘးေစာင္းလွည့္လိုက္သူေလးရွိတဲ့
ဒီေနရာေလးပဲျဖစ္လိမ့္မယ္။

ဘာေၾကာင့္ပါလဲ
အလွဆိုတဲ့အရာဟာ တခ်ိန္တခါသူ႔ဖာသာလွၿပီး
ဘာမဟုတ္ေတာ့တဲ့အရာ ျဖစ္တတ္သလို
လွျခင္းရဲ႔ အေတာက္ပဆံုးတဒဂၤေလးဟာလဲ
ထပ္ခိုးခန္းေလးထဲမွာရွိခ်င္ရွိမယ္
ေျမေအာက္ခန္းေလးထဲမွာ ရွိခ်င္ရွိမယ္ဆိုတာ
ေမ့ေနတတ္လို႔ဘဲ။

ဘာေၾကာင့္ပါလဲ
အလွဆိုတဲ့အရာဟာ
လွ်ိဳ႔ဝွက္ၿဖိဳဖ်က္ေရး စစ္ဆင္ေရးတခုမွာ
ရင္ႏွီးရတဲ့အခ်ိန္ေတြ တိတ္ဆိတ္မႈေတြနဲ႔
သိပ္သိပ္သည္းသည္း ေပါင္းစည္းထားလို႔ဘဲ။
ဒီအလုပ္ဟာ သတၱိရွိဖို႔ လိုတယ္။

စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံဖို႔လိုတယ္
တန္ဖိုးတခုခု မေပးဆပ္ရင္
ဘယ္ေတာ့မွ မရႏိုင္တဲ့ အလုပ္မ်ိဳးဘဲ။


ပီတာဆင္၏ ကလိုခ်င္နဲ႔ ထိုသူ



ထာဝရတရားကို ကိုယ္ျမင္ဖူးၿပီ
ကိုယ္ျမင္လိုက္ရတဲ့ ထာဝရတရားက
ဆင္းရဲသားရပ္ကြက္ အရက္ဆိုင္တဆိုင္ရဲ႔
ညစ္ေပေနတဲ့ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ
ကေနၾကတဲ့ စံုတြဲတတြဲေလ။

တင္းၾကပ္တဲ့တြယ္ဖက္မႈ၊ လွ်ိဳ႔ဝွက္အကြက္ခ်မႈ
အရူးအမူးျဖစ္မႈ အျပည့္ပါတဲ့ ထာဝရတရားတခု
အၾကမ္းဖက္လုလုကာလနဲ႔
ေၾကာက္ဒူးဆတ္ဆတ္ကာလအၾကား
ပူေႏြးတဲ့ အေပြ႔နဲ႔
လူေတာသူေတာေရွာင္တဲ့ ေၾကာက္စိတ္အၾကား
တကယ္ ထာဝရတရားေလးတခု
ကိုယ့္ကို
အဲဒီထဲက ရုန္းထြက္ခြင့္ေပးပါ။

ျင္းဆန္ကန္႔ကြက္မႈေတြကိုလည္း
ေၾကာက္ဒူးဆတ္ဆတ္တုန္တာ ေျပာင္းခ်င္ေျပာင္းပါေစ
ဘဝကိုယ္၌က
ေသြးရူးေသြတန္းဆန္လြန္းတဲ့ အရာမဟုတ္လား။

ဒါမွလည္း ေဟာဒီလွဲက်င္းမထားတဲ့ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ
တေယာက္ေျခရာ တေယာက္ထပ္ၿပီး
အကြက္က်က် လွလွပပကေလး
ကခြင့္ရႏိုင္မွာ
ဘားဆိုင္ကေလးကလည္း ထာဝရတရားထဲမွာ
လြင္ဝဲခ်င္သေလာက္ လြင့္ဝဲစမ္းပါ
ဒါ.. ကိုယ္ျမင္လိုက္တဲ့ ထာဝရတရားပဲ။

 



ကိုလာ၏ လူေနတိုက္တန္းနယ္ေျမ


ကုန္းေျပာင္ေျပာင္ေလးေနာက္မွာရွိတဲ့
ျပတင္းေပါက္ေတြထဲမွာ
မင္းမျမင္ႏိုင္တဲ့ အရာေတြဟာ
စားပြဲေပၚတင္ထားတဲ့ လက္တဖက္
ၿငိမ္ၿငိမ္ေလး လွဲေနတဲ့ လူတေယာက္
မေန႔က ရင္ခုန္ခဲ့တာကို ျပန္ေတြးေနဆဲ
ဧည့္ခန္းထဲက မိန္းမငယ္တေယာက္
ပန္းကန္ေရစစ္စင္ေအာက္မွာ
တြန္႔ဆုတ္ေနဆဲ ၾကြက္ကေလးတေကာင္
အေဖနဲ႔အေမ ႏွစ္ေယာက္တြဲကတုန္းက ဖြင့္ဖူးတဲ့
ျမဴးၾကြၾကြ "ေဝနာဗလတ္" ဓါတ္ျပားကို
ဓါတ္စက္ထဲထည့္ေနဆဲ
၁၂ နွစ္သား ေကာင္ေလးတေယာက္..။

မင္းျမင္ရတဲ့အရာဆိုလို႔
ဝတ္လစ္စလစ္ေကာင္းကင္ေအာက္မွာရွိတဲ့
ဝတ္လစ္စလစ္ကုန္းကမူေလးေပၚက
ဝတ္လစ္စလစ္ခ်ာတိတ္ကေလးဘဲ မဟုတ္လား။

မင္းမျမင္ႏိုင္တဲ့အရာေတြက
ေမးခြန္းပေဟဠိဆိုပါေတာ့
အဲဒီေကာင္မေလးက
မင္းအတြက္ အေျဖပဲေပါ့။

မူလဆံုမွတ္- အႏုပညာအယ္လ္ဘမ္ ၂ (၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ)  စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။

No comments: