Thursday, May 8, 2008

ဇာတိရနံ႔
ေရးသူ-ဒဂုန္တာရာ


အ႐ြယ္ႀကီးလာေသာအခါ မိမိျဖတ္သန္းလာေသာ အတိတ္သည္ လန္းဆတ္၍ လာ တတ္သည္၊ ၁၉၆၃ က ၆၇ အထိ ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆိတ္ဖလူးရနံ႔ သင္းပ်ံ႔ရာေနရာတြင္ ေနခဲ့ဖူးသည္။ ထိုအခါက ညအိပ္ရာ၀င္လွ်င္ အတိတ္တို႔သည္ ကၽြန္ေတာ္၏ အသိညာဏ္ကို ႏိႈးဆြလိုက္သည္။ ေတြးစရာမ်ား ေပၚလာတတ္သည္။ မိမိျဖတ္သန္းလာခဲ့ေသာ သမိုင္းအေတြ႔ အႀကံဳမ်ားကို သံုးသပ္မိလာသည္။
မိမိဘ၀ ျဖတ္သန္းမႈကိုလည္း ေတြးမိလာသည္။ သမိုင္းျဖတ္သန္းမႈႏွင့္ ဘ၀ျဖတ္သန္းမႈ ဆိုသည္ကလည္း သီးျခားမဟုတ္၊ ဆက္စပ္ေနသည္။ သမိုင္းေခတ္ကို ျပန္လည္ေတြးမိ လိုက္သည္။ ဘ၀ကို သံုးသပ္မိလာတတ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္႐ြယ္တူ ေက်ာင္းေနဖက္ အေပါင္းအဖက္တို႔သည္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ သိတ္မ႐ွိၾက။ ကၽြန္ေတာ္၏ ႏုပ်ိဳစတြင္ သိကၽြမ္းခဲ့ေသာ သူတို႔သည္လည္း သူတို႔၏ အတိတ္သမိုင္းႏွင့္သူတို႔ ႐ွိေနၾကသည္။ အခ်ိဳ႔လည္း က်န္ေသးသည္။ အခိ်ဳ႔လည္း မ႐ွိေတာ့။


ကိုေအာင္ဆန္း၊ ကိုဗဟိန္း၊ ကိုလွေ႐ႊ၊ ကိုလွေမာင္၊ ကိုဘေဆြ၊ ကိုေက်ာ္ၿငိမ္း စသူတို႔သည္လည္း မ႐ွိၾကေတာ့ၿပီ။ သူတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးတာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾက ၿပီးၿပီ။ စာေပဖက္က ၾကည့္လွ်င္လည္း ဒုတိယမ်ိဳးဆက္အစဟု ဆိုႏိုင္ေသာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၊ ျမသန္းတင့္၊ ကိုၾကည္လင္၊ ကိုေက်ာ္ေအာင္ စသူတို႔လည္း မ႐ွိၾကေတာ့။ သူတို႔သည္လည္း သူတို႔၏ စာေပတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ၾကၿပီးၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ေနာက္ထပ္မ်ိဳးဆက္သစ္ မ်ားႏွင့္ ထိေတြ႔ရျပန္သည္။ ထိုအခါ မ်ိဳးဆက္ကြာဟမႈဟူေသာ စကားရပ္ကို သတိျပဳမိသည္။ သမိုင္းမွတ္တမ္း မွတ္ရာမ်ားကို ေရးဖြဲ႔ေသာအခါ အစက ျပန္၍ ေကာက္ၾကရသည္။ သူတို႔ မမီ ေသာ ေခတ္ကို သူတို႔ သိခ်င္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ယင္းသူတို႔ မမီေသာ ေခတ္ကို ဖြဲ႔ႏြဲ႔ ေဖာ္ျပမွသာလွ်င္ သူတို႔ အေတြးမ်ားသည္ ပို၍ ႐ွင္းလင္းၾကည္လင္လာမည္ဟု ယူဆမိသည္။ ယင္းတို႔ပင္ အ႐ြယ္ႀကီးရင့္လာသည့္အခါ ခံစားတတ္ေသာ အတိတ္ေ၀ဒနာမ်ားကို အိမ္လြမ္း စိတၱဇဟူေသာ စကားရပ္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးၿပီ။
ကဗ်ာဆရာ၊ ၀တၳဳေရးဆရာ စေသာ ဖန္တီးေသာ အႏုပညာ႐ွင္တို႔သည္ မိမိတို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ေခတ္မ်ားမွ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ျပန္၍ေရးခ်ယ္ျပတတ္သည္မွာ သဘာ၀တၱ တရားဟု ဆိုႏိုင္မည္။ စိတ္ကူးသက္သက္ ဆိုသည္မွာ ႐ွားသည္။ မိမိအေတြ႔အၾကံဳကို စိတ္ကူးျဖင့္ အဖြဲ႔အႏြဲ႔မ်ား ထံုယစ္ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္လ်င္ စာေပေ၀ဖန္ေရးဆရာတို႔သည္ စာေရးဆရာတဦး၏ စာေပမ်ားကို သီးသီးသန္႔သန္႔ ဟူေသာ သေဘာျဖင့္ ေလ့လာေသာအခါ သူ၏ အေရးအသား စာေပသာမက သူ၏ဘ၀ကိုလည္း ယွဥ္တြဲေလ့လာၾကသည္ကို ေတြ႔ႏိုင္သည္။

(ခ)
ကၽြန္ေတာ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀ ႏွစ္ခန္႔က ၿမိဳ႔ျပမွ ခြါ၍ ၿမိဳ႔ျပမွ မိုင္ ၃၀ ကြာေ၀းေသာ ဥသာ႐ိုးမအဖ်ားစ ေတာရိပ္ေတာင္ရိပ္တြင္ ေနခဲ့သည္။ "စက္႐ံုေက်းလက္" ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ပင္ ကဗ်ာတပုဒ္ ေရးသားဖြဲ႔ခဲ့ဖူးသည္။ ေက်းလက္၊ တကယ္ေတာ့ ေက်းလက္ဆို သည္မွာ ကၽြန္ေတာ္၏ ေမြးဇာတိျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ေမြးဖြားေသာ ေနရာမွာ ဧရာ၀တီျမစ္ ကမ္းနေဘး႐ွိ ႐ြာသိမ္႐ြာငယ္ကေလး ျဖစ္သည္။ ႀကီးလာေသာအခါ ၿမိဳ႔ျပေရာက္ၿပီးလ်င္ ေက်ာင္းသားဘ၀၊ လူထုအဖြဲ႔အစည္းထဲတြင္ ပါ၀င္ေသာဘ၀ျဖင့္ ေရာယွက္ကာ ႐ွိခဲ့သည္။
ယင္းသို႔ ဘ၀မ်ားျဖင့္ ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ေတာေက်းလက္တေနရာတြင္ ေရာက္ေန ေသာအခါ ဇာတိရနံ႔တို႔သည္ ဘယ္ကဘယ္လို ေရာက္လာသည္မသိ၊ ေမႊးျမလာသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ တူမျဖစ္သူက ၇၀ ျပည့္ႏွစ္ ေမြးေန႔ကို ယင္း ေက်းလက္႐ြာကေလးတြင္ စီစဥ္ေပး၍ မိတ္ေဆြေဟာင္းမ်ား၊ အေတြ႔ရနည္းေသာ စာေပမိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ဆံုေတြ႔ရသည္။ အေပါင္းအသင္းေတြနဲ႔ ဆံုတာေပါ့ဟု၊ သည္စကားကို ေက်နပ္သြားသည္။ ေမြးေန႔ဆိုသည္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္ခ်င္၍ မဟုတ္။ အခမ္းအနားမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ႀကိဳက္သည္မဟုတ္။
သို႔ေသာ္ ႐ိုး႐ိုးေလးပင္ အခမ္းအနားမပါ လုပ္ခဲ့၍ အစက သေဘာမက်ေသာ္လည္း ေက်နပ္ခဲ့ရသည္။ ကၽြန္ေတာ္ေနထိုင္ရာ ေက်းလက္ကို "မိမိကိုယ္ကိုမဲဇာပို႔ျခင္း" ကဗ်ာခံစားမႈ ကဗ်ာဖြဲ႔ႏြဲ႔ခဲ့သည္။ ဒုတိယေမြးေန႔ကို ယင္း႐ြာေလး႐ွိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ လုပ္သည္။ အစက မေတြးမိ။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ လူမ်ားႏွင့္ ဆံုေတြ႔ရေသာအခါမွ အိမ္လြမ္းစိတၱဇ ျဖစ္လာ သည္။ ေပၚလာသည္။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဆိုသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္ ေမြးဖြားရာ႐ြာမွ အိမ္ကေလးႏွင့္ ကပ္လ်က္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း။ ကၽြန္ေတာ္ ႐ွင္ျပဳရာ ကိုရင္၀တ္ရာေက်ာင္း။ ဇာတိ ထံုရစ္လာေတာ့သည္၊ ကၽြန္ေတာ္က ေက်းလက္တြင္ ေမြးဖြားၿပီး ေက်းလက္တြင္ ႀကီးျပင္းရသည္မဟုတ္။ ေမြးစတြင္သာ ႀကီးျပင္းၿပီး၊ ထို႔ေနာက္ ေက်ာင္းေနေသာ ဘ၀ကစၿပီး ၿမိဳ႔ျပတြင္သာ အေနမ်ား ေတာ့သည္။ ႏိုင္ငံျခား ၿမိဳ႔ျပမ်ားကိုလည္း ေရာက္သြားသည္။ ထို႔ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္၏ အိမ္လြမ္းစိတၱဇက စ၍ မိမိျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ဘ၀မ်ား၏ အတိတ္သည္ ကၽြန္ေတာ္၏ ရင္တြင္းသို႔ သက္ဆင္းက်ေရာက္ ဆြတ္ပ်ံ႔ရီေ၀လာသည္။
ထိုအခါ ကၽြန္ေတာ္သည္ မေနႏိုင္ေတာ့၊ ေအာင့္၍ မထားႏိုင္ေတာ့။ မိမိခံစားမႈကို စာလံုးမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔သီ ယက္ေဖာက္လာမိေတာ့သည္။ ေမ့ေပ်ာက္ေနၿပီဟု သာမန္အားျဖင့္ ထင္မွတ္ခဲ့ေသာ အတိတ္၏ ပံုကားခ်ပ္၊ အသံ၊ အေရာင္၊ ရန႔ံ တို႔သည္ ဘယ္ကေန ေပၚေပါက္လာသည္ မဆိုႏိုင္။ ကဗ်ာစကားလံုးတို႔တြင္ ျပိဳးျပက္ႂကြ႐ြ ေမႊးျမ လန္းဆတ္လာ ခဲ့သည္။
ေၾသာ္ ကဗ်ာဆိုသည္ကား ခံစားမႈ၏ ကိုယ္စားျပဳရာ မဟုတ္ပါလား။


ဇာတိရနံ႔

ငါေမြးဖြားရာ
မြန္ေက်း႐ြာတခု၊ ဧရာ၀တီ
စိမ္းျမဖန္ကြဲ၊ ကြဲအက္စီးယွက္
ျမစ္လက္တက္ေဘး၊ ႐ႊံ႕ ေစးေပ်ာ့ဖတ္
ဇလပ္ပင္တန္း၊ ျမစ္ကမ္းကိုင္းက်
အိမ္ေခါင္းရင္းမွ၊ ကြမ္းသီးျခံက
အိမ္ေ႐ွ႔ကမ္းစပ္၊ ေစာင္းလ်ားပင္တန္း
လႊမ္းမိုးရိပ္အုပ္၊ ေလွဆိပ္တံတား
သမၺန္ေလွမ်ား၊ ေလွာ္ခတ္သံၾကား
စပါးက်ီက၊ အိမ္ေဘးမွလွ်င္
လယ္တခြင္လံုး၊ ၾကည့္၍မဆံုး
ကနစိုငုတ္၊ နီပုတ္အျမစ္
ဗ်ိဳင္းအုပ္နားရာ၊ ကဏန္းခိုရာ
အစိမ္းထဲမွ၊ အနီကြက္က်ား။

ကြမ္းျခံလြန္ေသာ္
အုတ္စီလမ္းမွ၊ သြားရသည္ကား
အဘိုးအဘြား၊ တည္ထားလွဴထား
ျခေသၤ့နတ္လမ္း၊ စၾကၤန္ခန္းႏွင့္
လက္ရန္းေလွကား၊ စိန္ေတာင္သြားႏွင့္
ကၽြန္းသားတိုင္လံုး၊ ေ႐ႊေရာင္ျပက္ဖံုး
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ၊ ကိုရင္၀တ္ခဲ့။

ငါ့အေဖာ္ကား
ေက်းသားဇလပ္သီး၊ ဖားပုစြန္လံုး
လင္းေႁမြနက္ေမွာင္၊ ေခ်ာေျပာင္ကၽြဲေမွ်ာ့
႐ႊံ႔ေပ်ာ့ငါးေျပး၊ အေ၀းပ်ံသြား
ဗ်ိဳင္းအုပ္မ်ားႏွင့္၊ ႀကိဳးၾကာငွက္မ်ား
ေကာက္႐ိုးနံ႔၊ ဒိုက္ခၽြဲန႔ံ
ငွက္ေပ်ာ႐ြက္န႔ံ၊ ခိုေခ်းန႔ံ
ေၾကးစည္သံ၊ ဆန္ဖြပ္သံ
ေလွခတ္သံ၊ ႏြားေအာ္သံ
ဂ႐ို႔ခ်ိဳးသံ၊ စပါးေလာင္းသံ
အစိမ္းလယ္ကြင္း၊ အ၀ါတလင္း
အျပာမိုးသား၊ ေနမ်ား လမ်ား ၾကယ္မ်ား
ျဖတ္သန္းသြားခဲ့၊ လႈပ္႐ွားရင္ခုန္
ငါ့အားေမြးဖြား၊ ေတာေက်းလက္။

ငါ့အေမကား
လယ္ေျမသမီး၊ ငါ့အေဖက
ဘလုပ္ဘရားသား၊ အ၀ယ္ေတာ္ပြဲစား
အေဖသြားရာ၊ ၿမိဳ႔ျပသြားေန
ဗႏၶဳလဂ်ာနယ္၊ တိုက္ႏွင့္မေ၀းၿပီ
ကီလီလမ္းမွ၊ ၀ီလ်ံလမ္းၾကား
ျဖတ္သန္းေျပာင္းေ႐ႊ႔၊ ဓာတ္ရထားလမ္းတြင္
ေက်ာက္ခဲတင္ခဲ့၊ မီးေတာက္လက္လာ
ငါေစာင့္ၾကည့္ရာ၊ ေပ်ာ္စရာပ
အမ်ိဳးသားေက်ာင္း၊ မက္ေသာဒစ္ေက်ာင္း
ယူနီဗာစီတီေက်ာင္း၊ ပညာသင္ၾကား
ေက်ာင္းသားဘ၀၊ ၿမိဳ႔ျပမွာသာ
ငါႀကီးျပင္းခဲ့ရ။

ေက်ာင္းထြက္ၿပီးက
ကတၱရာနက္လက္၊ ေျပာင္နက္လမ္းေက်ာ
အဂၤေတေခ်ာ၊ ကတၱီပါျမက္ခင္း
၀င္းပဖိတ္လွ်ံ၊ ဖန္ေရာင္မွန္ေရာင္
ေဆာင္ကူးစၾကၤန္၊ အုတ္ႂကြပ္နီၾကန္
မိုးေရမစြတ္၊ သြားရလာရ
ေပါင္ဒါန႔ံ၊ ေရေမႊးန႔ံ
ႏႈတ္ခမ္းနီန႔ံ၊ ပါးနီနံ႔
၀ီစကီနံ႔၊ ဘီယာနံ႔မ်ား
ေမာ္ေတာ္ကားသံ၊ အေနာက္ေတးသံ
ဂ်ပ္စ္ဘင္သံ၊ ေလလိႈင္းသံ
ယစ္ေ၀ပန္းလ်၊ ဖ်တ္ဖ်တ္႐ြ႐ြ
ၿမိဳ႔ျပမွာ၊ ႀကီးျပင္းခဲ့ရ
ေဒါက္တာဇီဗားဂိုးဇာတ္ကားမွ
ဘာရီကီဒို အိမ္ႀကီးကိုသတိရ။

တိမ္တိုက္ေပၚမွ
ျမင္ရစက္ေျပာက္၊ ေအာက္သို႔ငံု႔ၾကည့္
မိမိျဖတ္ရာ၊ ၿမိဳ႔ျပျပည္႐ြာ
သမုဒၵရာ၊ နက္ျပာႏုရင့္
စိမ္း၀ါလယ္ကြင္း၊ ေလွကားထစ္ဆင့္ညီ
ပီကင္းဆိုက္ၿပီ၊ ေကာ္ေဇာနီခင္း
လည္စီးနီမ်ား၊ ပန္းစည္းေပးဆက္
ျဖတ္သန္းျပန္ရာ၊ ဂိုဘီသဲကႏၱာရ
မြန္ဂိုလိယ၊ ေအးျမႏွင္းခဲ
တြဲေလာင္းခိုနား၊ ႏွာေခါင္းဖ်ားမွ
ဆိုက္ေဘးရီးယား၊ ေရခဲသားျပင္
ၾကယ္နီဆင္သ၊ ကရင္မလင္
ျမားနီညရထား၊ ပစ္သြားျမန္ယာဥ္
လီနင္ဂရက္၊ ၀န္းယွက္တံတား
ေခ်ာင္းဖ်ားစီးရစ္၊ စိမ္းသစ္ေခြကၽြန္း
ဒနီးဗားျမစ္ေဘး၊ ေမးတင္ေတာင္ေစာင္း
ဘုရား႐ွိခိုးေက်ာင္း၊ ေ႐ႊေရာင္ၿပိဳးျပက္
ကိယက္ၿမိဳ႔မွ၊ ပရဟာသို႔
ၿမိဳ႔ျပရဲတိုက္၊ ဗုဒၶဂါယာ
ဗာရာဏသီ၊ ဂၤဂါျမစ္၀ွမ္း
သြားလာလွည့္လည္၊ ၿမိဳ႔ျပျပည္မ်ား
ဆြီဒင္တေခါက္၊ ေနာက္ဆံုးေရာက္ခဲ့
၁၉၆၂။

၇၅ႏွစ္
ပိေတာက္သစ္၊ စိန္းပန္းသစ္
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ ၿမိဳ႔ျပမွာေန
ေမြးေျမႏွင့္စိမ္း၊ ဇလပ္ႏွင့္စိမ္း
ေက်းငွက္ႏွင့္စိမ္း၊ လယ္ကြင္းႏွင့္စိမ္း
ေဘာက္တူႏွင့္စိမ္း၊ ေမွ်ာ့နက္ႏွင့္စိမ္း
ေမြးရက္တေန႔၊ မိတ္ေဆြေတြ႔ဆံု
ေက်းလက္ဓေလ့၊ ထမင္း၀ိုင္းမွာ
ေရာက္တတ္ရာရာ၊ လြတ္လပ္စြာေျပာ
ျပံဳးကာရယ္ကာ၊ ေနရာမထ
ဓမၼသုခ၊ မဲဇာအနီး
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ၊ ဖိတ္စာမကမ္း
သတိရသူ၊ ခ်စ္ခင္သူမ်ား
သတင္းၾကားႏွင့္၊ လာေရာက္ၾကၿပီ
ေမြးရာအိမ္ႀကီး၊ ၿပိဳပ်က္စီးလည္း
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္၊ ပိေတာက္ပြင့္ႏွင့္
လက္ဖက္ရည္၀ိုင္းႏွင့္၊ ကဗ်ာ၀ိုင္းႏွင့္
ဇာတိရန႔ံ၊ ထံုေမႊးဆဲကို။ ။

ဒဂုန္တာရာ။
(၃၊ ၆၊ ၉၄)

{Beauty မဂၢဇင္း၊ ႏို၀င္ဘာ၊ ၂၀၀၁ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။}
{ ေတာင္းပန္ျခင္း ႏွင့္ ေက်းဇူးတင္႐ွိျခင္း။ ကိုေမာ္လင္းနဲ႔ ကိုမုတ္ေရ..... ဆရာတာရာ့ ေမြးေန႔ အမွတ္တရ ေဖာ္ျပခ်င္လို႔ ခင္ဗ်ားတို႔ ဆင္ထားတဲ့ အလွအပေတြကို ဆြတ္ယူဆြဲသံုး လိုက္ရပါတယ္။ ခြင့္ျပဳခ်က္ ေတာင္းခြင့္မသာလို႔ မေတာင္းႏိုင္တာကို နားလည္ သေဘာေပါက္ ေပးပါဗ်ာ။
ေလးစားစြာျဖင့္ ေက်းဇူးတင္လ်က္၊ မာယာမဂၢဇင္း။}

No comments: