Tuesday, April 29, 2008

ပ်ိဳးခင္းကို၀င္
ေရးသူ- ဒဂုန္တာရာ

[၁၉၉၇ ေအာက္တိုဘာလထုတ္ မာယာတြင္ ေဖာ္ျပၿပီး ယခု အင္တာနက္မဂၢဇင္းတြင္ ထပ္မံေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။]


(က)
ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ အယ္ဒီတာတေယာက္ ေဆာင္းပါးေတာင္းရန္ ေရာက္လာသည္။ တကယ္ တိတိက်က် ေရးရရင္ေတာ့ အယ္ဒီတာေဟာင္းဟု ေရးရမည္ ထင္သည္။ သို႔ေသာ္ သူက သူထုတ္ေ၀မည့္ စာေစာင္သစ္အတြက္ ေဆာင္းပါးလာေတာင္းသည္ ဆိုေတာ့ အယ္ဒီတာဟု ေရးလည္း ရႏိုင္သည္။ အျခား ေ၀ါဟာရျဖင့္ သံုးရလ်င္ သတင္းစာဆရာ ဟူ၍ ျဖစ္မည္။




'သတင္းစာဆရာ' ဟူေသာ ေ၀ါဟာရမွာ အဓိပၸါယ္ က်ယ္၀န္းလွသည္။ သတင္းစာဆရာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကို ေယဘူယ်အားျဖင့္ သတင္းစာဆရာဟု ေခၚၾကသည္။ (သတင္းစာဆရာကို စာေရးဆရာဟုေတာ့ မေခၚၾကေတာ့။)
"ဘယ္လို စာေစာင္မ်ိဳး ထုတ္မွာလဲ"
'သတင္းနဲ႔စာေပ ေဆာင္းပါး မ်ိဳးစံု' ကၽြန္ေတာ္ အၾကမ္းဖ်င္း နားလည္လိုက္သည္။ အယ္ဒီတာက ဆက္လက္၍ 'ဒိုင္ဂ်က္ သေဘာမ်ိဳး ဆန္ဆန္' 'ဒိုင္ဂ်က္' ဟူေသာ စကားလံုး အဓိပၸါယ္ရင္းမွာ 'အစာေၾကညက္ျခင္း' ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ျမန္မာဆန္ဆန္ေျပာရလ်င္ မိခင္က ကေလးေပါက္စကို အစာ၀ါးၿပီး ေကၽြးျခင္းကို တင္စားသည့္ သေဘာပင္။ စာေစာင္ စာအုပ္မ်ားထဲမွ ေကာင္းႏိုးရာရာ ေ႐ြးခ်ယ္ကာ အတိုခ်ံဳးၿပီး ေဖာ္ျပေသာ နည္းျဖစ္သည္။ အခ်ိန္အနည္းငယ္ႏွင့္ ဖတ္ႏိုင္ေအာင္ တင္ျပေသာ နည္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုရမည္။ ေၾကညက္ ေအာင္ ၀ါးၿပီးသား စားရျခင္း ျဖစ္၍ မိမိက အစာေခ်ရန္ အားထုတ္စရာ မလိုေတာ့။ အထူးသျဖင့္ အခ်က္အလက္ကိုသာ အေျခခံေသာ 'သတင္းေပး' ေဆာင္းပါး အမိ်ဳးအစားက မ်ားသည္။ ကမၻာအရပ္ရပ္တြင္ ယင္း 'ဒိုင္ဂ်က္' မ်ား ေခတ္စားသည္။ ဒိုင္ဂ်က္တြင္ ေဆာင္းပါး အသစ္မပါ။ ပါၿပီးသား ေဆာင္းပါးေတြထဲက ထုတ္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္း သာျဖစ္သည္။ ယင္း ဒိုင္ဂ်က္ မဂၢဇင္းစာေစာင္မ်ားမွာ ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ ဘာသာရပ္ စံုၾကသည္။ စာအုပ္က႑ ဟူ၍ တခန္းဖြင့္ကာ နာမည္ႀကီးစာအုပ္၏ အတိုခ်ဳံးစာ (၀ါးၿပီးသားစာ) ပါသည္။ စာေစာင္မ်ားမ်ား ထုတ္ေ၀ေသာ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားတြင္ ဒိိုင္ဂ်က္သည္ လူႀကိဳက္မ်ားသည္။ ပင္ရင္းစာမ်ားကို အခ်ိန္ကုန္ခံ ဖတ္စရာမလိုပဲ ဒိုင္ဂ်က္ဖတ္႐ံုႏွင့္ သိႏိုင္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ယခု ကၽြန္ေတာ့္ မိတ္ေဆြအယ္ဒီတာ ေျပာသည့္ ဒိုင္ဂ်က္ဆန္ဆန္ ပံုစံမွာ အျခားႏိုင္ငံတို႔မွ ဒိုင္ဂ်က္ စစ္စစ္ပံုစံ မဟုတ္ပဲ ဘာသာရပ္စံု သေဘာသာ ယူမည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။
'သတင္းေပးတဲ့ ပံုစံကေကာ'
'သတင္းေဆာင္ပါး သေဘာပါပဲ'
ကၽြန္ေတာ္ နားလည္လိုက္ပါၿပီ။ အေမရိကန္ တိုင္းမဂၢဇင္းဟန္မ်ိဳး ျဖစ္မည္။ ထြက္လာမွ သူ႔ပံုပန္းကို ျမင္ရေတာ့မည္။ သတင္းႏွင့္စာေပဟု ေျပာရာတြင္ ရသစာေပျဖစ္ေသာ ၀တၳဳ၊ ကဗ်ာတို႔ေတာ့ ပါ၀င္မည္ မထင္ေပ။
ယေန႔ေခတ္ ေ၀ါဟာရႏွင့္ ဆိုလ်င္ သုတႏွင့္ ရသ။ သုတမွာ သတင္း၊ ရသမွာ စာေပ (ရသစာေပ)။
ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြ စီစဥ္ ထုတ္ေ၀မည့္ စာေစာင္မွာ သည္ေဘာင္အတြင္းထဲမွ ျဖစ္မည္။ ရသစာေပအေၾကာင္း ေဆာင္းပါးမ်ား ပါခ်င္ပါမည္။
ကၽြန္ေတာ့္ထံ ေဆာင္းပါးလာေတာင္းသည္ကို ေထာက္၍ ရသစာေပအေၾကာင္း ေရးသားသည့္ ေဆာင္းပါးမ်ားကို လိုခ်င္၍ ျဖစ္မည္။
ကၽြန္ေတာ္က သုတသမားမဟုတ္။

(ခ)
'သတင္း' ဟူေသာ အဓိပၸါယ္မွာ က်ယ္၀န္းသည္။ သတင္းစာတြင္ပါေသာ သတင္း၊ ေန႔စဥ္ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ သတင္းျဖစ္သည္။ သတင္းကို ေ၀ဖန္ခ်က္ႏွင့္ ေဖာ္ျပျခင္းမ်ိဳး ႐ွိသည္။ အထူးသျဖင့္ ဂ်ာနယ္မ်ားက ယင္းအလုပ္ကို လုပ္ၾကသည္။ သတင္းႏွင့္ထင္ျမင္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ သတင္းကို ရသဟန္ျဖင့္ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ျခင္းမ်ိဳးလည္း ႐ွိသည္။ မစၥက္ဂႏၵီ လုပ္ၾကံခံရေသာ အေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာတြင္ လုပ္ၾကံခံရပံုကို ၀တၳဳပမာ ျမင္ကြင္းေပၚေအာင္ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ၿပီး မစၥက္ဂႏၵီ၏ သမိုင္း ေၾကာင္းကို ေျခရာေကာက္ထားသည္။ ရသဟန္ သတင္းေ၀ဖန္ခ်က္ ေဆာင္းပါးဟု ဆိုရ ေပမည္။
'သတင္း' ဆိုသည္မွာ လူ႔အေၾကာင္း၊ လူသိမ်ားေအာင္ ျဖန္႔ေ၀ေသာ စာေပအမ်ိဳးအစား ကို အမည္ေပးထားေသာ အႏုပညာေ၀ါဟာရ ျဖစ္သည္။ သုတဟု ယခုေခၚေနၾကသည္။ ခံစားမႈ အႏုပညာဟန္ အဖြဲ႔အႏြဲ႔ႏွင့္ မတူ။ ရသစာေပႏွင့္ မတူ။
ယခုအခါ လစဥ္မွန္မွန္ ထုတ္ေ၀ေသာ စာေစာင္၊ မဂၢဇင္းမ်ား ၃၀ခန္႔ ႐ွိမည္ထင္သည္။ တခါမွ် သည္ေလာက္ မ်ားမ်ား မ႐ွိခဲ့။ ၀မ္းသာစရာပင္။ ေကာင္းေသာလကၡဏာဟုပင္ ဆိုရမည္ ထင္သည္။ ယခု ႏွစ္ဆန္းတြင္ မဂၢဇင္းသစ္မ်ား စီရရီ ထြက္လာၾကသည္မွာ အားရစရာပင္။
မဂၢဇင္းမ်ားမွာ ဘာသာရပ္လဲ စံုသည္။ ဘာသာရပ္ အေခၚအေ၀ၚ အမည္မ်ားျဖင့္ပင္ ထုတ္ေ၀ၾကသည္။ ႐ုပ္႐ွင္၊ ဂီတ၊ ပန္းခ်ီ၊ သိပၸံ၊ ေဗဒင္၊ အမ်ိဳးသမီး၊ ဘာသာေရး.. စသည္ စံုသည္။
ယင္း မဂၢဇင္းစာေစာင္မ်ားတြင္ သတင္းေပးအင္အား၊ သုတအင္အားက ေကာင္းေန သည္။ 'ထူးေပ့ဆန္းေပ့သည္' သုတမ်ားကလည္း မနည္း။ ကမၻာေပၚတြင္ အရပ္အ႐ွည္ဆံုးလူ၊ ေခါက္ဆြဲအစားႏိုင္ဆံုး ေယာက်္ား၊ ဆန္တျပည္တြင္ ဆန္ေစ့ဘယ္ႏွစ္လံုးပါသည္... စသည္မ်ိဳး။ အေရာင္းရ တြင္က်ယ္သည္ဟု ၾကားရသည္။ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းအေနျဖင့္ ေအာင္ျမင္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ယင္းမဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ရသ အင္အားကေတာ့ နည္းေနသည္။
'အခု ထုတ္ေနၾကတာကေတာ့ ေရာတိေရာရာေတြက မ်ားတယ္၊ ခင္ဗ်ားကေကာ ရည္႐ြယ္ခ်က္ ႐ွိသလား'
ရင္းႏွီးသူမို႔ ေမးလိုက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။
'မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြအတြက္ ရည္႐ြယ္တာပဲဗ်ာ'
ႀကိဳက္သြားၿပီ။
ကၽြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြမွာ လူငယ္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ အလုပ္သမား အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ဖူးသူ၊ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ဖူးသူ ျဖစ္၍ စာအုပ္ကုန္သည္မ်ားထက္ေတာ့ သာမည္ ထင္ရသည္။
'ကၽြန္ေတာ္ ဘာေရးေပးရမလဲ'
'ႀကိဳက္ရာေရး'
ႀကိဳက္သြားျပန္ၿပီ။
'မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြအတြက္' ဟူေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္၊ ကၽြန္ေတာ္ ႀကိဳက္ေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္္။ မိမိ လုပ္ႏိုင္တာ မလုပ္ႏိုင္တာ အပထား။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၅ႏွစ္ေက်ာ္ အႏွစ္ ၂၀ အတြင္းက ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့ေသာ စာမ်ားမွာ မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ားသို႔ ဓမၼဓိဌာန္အားျဖင့္ ရည္မွန္းခဲ့သည္။ သူတို႔ ဖတ္ေစခ်င္သည္၊ သူတို႔ ဆိုသည္မွာ လူငယ္ စာဖတ္ပရိသတ္ ျဖစ္သည္။
ယင္းသို႔ ခံစားသည္မွာ အေၾကာင္းမဲ့ မဟုတ္။ မ်ိဳးဆက္ကြာဟမႈကို ဆက္ေပးခ်င္၍ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ေခတ္တေခတ္ကို ထူေထာင္သူမဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ္က ႏိုင္ငံေရးသမား မဟုတ္။ ႀကိဳးဆက္သည့္ အလုပ္ေတာ့ လုပ္ခ်င္သည္။
အတိတ္ႀကိဳးဆက္ႏွင့္ ပစၥဳပၸန္ႀကိဳးဆက္။ အတိတ္မွ ပစၥဳပၸန္ သို႔ေရာက္၍၊ ပစၥဳပၸန္မွ အနာဂတ္သို႔ ေရာက္မည္။ သည္ႀကိဳးမွာ တဆက္တည္းျဖစ္သည္။ ဆက္ထံုးမ႐ွိရ။ အတိတ္ေကာင္းမွ ပစၥဳပၸန္ေကာင္းမည္။ ပစၥဳပၸန္ေကာင္းမွ အနာဂတ္ေကာင္းမည္။ ပဒိုင္းပင္ မ်ိဳးေစ့ ၾကဲၿပီး၊ ပန္းခူးခ်ိန္တြင္ ႏွင္းဆီပန္းခူးခ်င္၍ ရမည္ မဟုတ္ေပ။ မ်ိဳးဆက္ဆိုသည္မွာ မ်ိဳးေစ့။ ငွက္ကေလးတေကာင္က အပြင့္ကို ခ်ီ၍ ေတာ၊ ေတာင္၊ ျမစ္၊ ေခ်ာင္း ေက်ာ္ကာ ၾကဲခ်၍ မ်ိဳးေစ့ပြါးသြားျခင္း မဟုတ္လား။
ႀကိဳးဆက္သူမွာ အတိတ္ႀကိဳးႏွင့္ ပစၥဳပၸန္ႀကိဳးစတို႔၏ အင္အားႏွင့္ အမ်ိဳးအစားတို႔ကို ေလ့လာရသည္။ စစ္ေဆးရသည္။ မေလ့လာ၊ မစစ္ေဆး၍ မျဖစ္။ သံမဏိႀကိဳးႏွင့္ အပ္ခ်ည္စ ဆက္ေပး၍ ရမည္မဟုတ္။ ခိုင္မည္လည္း မဟုတ္။ သည္ေတာ့ ႀကိဳးဆက္သူ ကၽြန္ေတာ္က ေတာက္ပေသာ အတိတ္ကို ေဖာ္ရသည္။ မေဖာ္၍ မျဖစ္။ အတိတ္သံမဏိႀကိဳးကို ႐ွာရသည္။
ကၽြန္ေတာ္ ေဖာ္ျပေသာ အတိတ္က ပုဂံေခတ္မဟုတ္။ အင္း၀ေခတ္၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ လဲ မဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ္က မွန္နန္းရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီးကို ႐ြတ္ျပေနသည္ မဟုတ္။ ကၽြန္ေတာ္က ကၽြန္ေတာ့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကိုသာ ေလ့လာသည္။ ကၽြန္ေတာ္မီေသာ၊ ေတြ႔ႀကံဳခံစားရေသာ၊ ရာစုႏွစ္၀က္မွ် ႐ွိေသာ ေခတ္ပိုင္းကိုသာ ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္မမီေသာ ေခတ္ကို မေျပာ။ ၀ံသာႏုေခတ္ကို မေျပာ၊ ကၽြန္ေတာ္မမီ။ ကၽြန္ေတာ္မီေသာ ၁၉၃၆ ေက်ာင္းသားသပိတ္၊ ၁၃၀၀ ရာျပည့္ အေရးေတာ္ပံုေခတ္မွ စ၍သာ ေျပာသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ခံစားခဲ့သည့္ ေခတ္ၿပိဳင္သမိုင္း အျမင္ျဖင့္ ၾကည့္လ်င္ေတာ့ အႏွစ္ ၅၀ ဆိုသည္မွာ ဘာမွ်မ႐ွိ။
ကၽြန္ေတာ္က အတိတ္က သံမဏိႀကိဳးဆက္ကိုသာ ေ႐ြး၍ ေလ့လာျခင္း ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္က အတိတ္သံမဏိ ႀကိဳးဆက္ႏွင့္ ပစၥဳပၸန္ႀကိဳးစ သံမဏိမွ်င္ကိုသာ ဆက္ခ်င္ သည္။ (ပစၥဳပၸန္ႀကိဳးမွ်င္ တို႔မွာလည္း ႏိုင္လြန္ႀကိဳးမွ်င္၊ ဒစၥကိုႀကိဳးမွ်င္၊ ထိုင္းေကာ္တြန္မွ်င္တို႔ ေရာေႏွာလ်က္ ႐ွိသည္ မဟုတ္လား။) သံမဏိ-သံမဏိခ်င္း ဆက္မွသာ အမ်ိဳးမွန္မည္၊ မ်ိဳးဆက္မွန္မည္၊ မ်ိဳးေစ့မွန္မည္။ ပစၥဳပၸန္ မ်ိဳးေစ့မွန္မွ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ေကာင္းမည္။
ကၽြန္ေတာ္ ေဖာ္ျပေသာ အတိတ္က အေနာ္ရထာမင္းေစာေခတ္ မေရာက္။ ကၽြန္ေတာ္၏ လူငယ္ဘ၀ အေတြ႔အႀကံဳကာလပိုင္း၊ ကိုလိုနီဆန္႔က်င္ေရး လႈပ္႐ွားမႈေခတ္၊ ဒီမိုကေရစီ လူထုလႈပ္႐ွားမႈေခတ္ တို႔သာျဖစ္သည္။ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္ကို အလယ္ဗဟိုထား၍ ေစာေစာဘက္ေခတ္ အတိတ္ကာလကို သာေျပာသည္။
'မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္' ဟူေသာ စကားရပ္က ေ႐ြ႔လ်ားေနေသာ စကားရပ္ ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္ကာလ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ျဖင့္ ေဖာ္ျပရန္ခက္သည္။ ယခု ၁၉၈၅ ကေနၾကည့္လ်င္၊ ဆယ္ေက်ာ္သက္မွ အသက္သံုးဆယ္ေက်ာ္ အ႐ြယ္ပိုင္းမ်ားကို 'လူငယ္' ဟု နားလည္ရသည္။ ယခုအခါ ကၽြန္ေတာ္က 'လူႀကီး'၊ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၄၀ ေက်ာ္ ၅၀ ခန္႔ ကာလအတြင္းက ကၽြန္ေတာ္က လူငယ္။ ကၽြန္ေတာ္၏ 'လူငယ္' ဘ၀အေတြ႔အႀကံဳကို 'လူငယ္' တို႔အား ေ၀ငွျခင္း ျဖစ္သည္။ လူငယ္ လူငယ္ခ်င္းမွ စာနာႏိုင္မည္ မဟုတ္လား။
မေန႔က မ်ိဳးေစ့၊ ယေန႔ မ်ိဳးဆက္။ မနက္ျဖန္ မ်ိဳးေစ့၊ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္။
မ်ိဳးေစ့မွန္သည္၊ ေကာင္းသည္။ သို႔ေသာ္ မ်ိဳးဆက္ထဲတြင္ အျဖဳန္းကေလးမ်ား၊ စုန္းျပဴးကေလးမ်ားေတာ့ ၾကားညႇပ္ ပါတတ္ေသးသည္ကို သတိျပဳမွ ျဖစ္မည္။ ပ်ိဳးေထာင္မႈ၊ ေပါင္းသင္မႈ၊ ေကာင္းမွ မ်ိဳးဆက္ေကာင္းမည္။ အသီးအပြင့္ လွပမည္။
မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္ကို စိတ္၀င္စားေသာ ကၽြန္ေတာ့္ မိတ္ေဆြအယ္ဒီတာ မ်ိဳးေစ့ေကာင္း ၾကဲႏိုင္ပါေစသတည္း။

ဒဂုန္တာရာ
ေဖေဖာ္၀ါရီ၊ ၂၁ ၁၉၈၅။
[စာေမာ္ကြန္းမဂၢဇင္း၊ ဇြန္လ၊ ၁၉၈၅ မွ ကူးယူေဖာ္ျပတယ္။]

No comments: