Thursday, January 7, 2010
သိမ္ေမြ႔တာက ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈြ
ေရးသူ- လူထုစိန္၀င္း
[၂၀၁၀ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလထုတ္ ေပဖူးလႊာမဂၢဇင္းမွ ကူးယူေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္]
စာနယ္ဇင္းဆိုတာ တိုင္းျပည္ရဲ႔ "ကင္းေစာင့္" ျဖစ္တယ္လို႔ မၾကာခဏ ေရးခဲ့ဖူးတယ္။ ကင္းသမားေကာင္း က အျမဲႏိုးၾကားတက္ႂကြၿပီး သူခိုးသူ၀ွက္ေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ေပးတယ္။ မီးေဘးအႏၱရာယ္ ကင္းေ၀းဖို႔လည္း ဂ႐ုစိုက္တယ္။ အေရးႀကံဳရင္ သံေခ်ာင္းေခါက္ၿပီး လူေတြကို သတိေပးတယ္။ ကင္းေစာင့္ေကာင္းေကာင္း႐ွိရင္ လူတိုင္း လူတိုင္း အပူပင္ အေၾကာင့္ၾကကင္းစြာနဲ႔ စိတ္ခ်လက္ခ် အိပ္စက္ႏိုင္ၾကတယ္။
လင္းယုန္မ်က္စိ
သတင္းစာတို႔၊ ဂ်ာနယ္တို႔ မဂၢဇင္းတို႔ ဆိုတာလည္း လင္းယုန္မ်က္စိနဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးကို အျမဲမျပတ္ ေစာင့္ၾကပ္ ၾကည့္႐ႈေပးတဲ့ တာ၀န္ယူရတယ္။ အိမ္တြင္းကမီး၊ တို႔မီး ႐ႈိ႔မီးတို႔ကို ေစာင့္ၾကည့္သလို သူခိုးသူ၀ွက္ မကပ္ေအာင္လည္း ဂ႐ုစိုက္ရတယ္။ တျခား႐ြာက ျခံစည္း႐ိုးေက်ာ္၀င္ၿပီး ဓါးျပတိုက္လာမွာကိုလည္း အျမဲ သတိထား ေနရတယ္။ အႏၱရာယ္ကို ျမင္ရင္ ႀကိဳတင္သတိေပး ႏိႈးေဆာ္ရတယ္။ သူခိုးသူ၀ွက္ရန္ ကာကြယ္ဖို႔၊ ဓါးျပရန္ကို ခုခံဖို႔၊ မီးေဘးေ႐ွာင္ မေလာင္ခင္တားဖို႔ လူတိုင္းမွာ တာ၀န္႐ွိတာ မွန္ေပမယ့္ လူတိုင္းကင္းေစာင့္ ႏိုင္ၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ အလုပ္ကိုယ္စီ၊ တာ၀န္ကိုယ္စီ ႐ွိေနၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကင္းေစာင့္ သပ္သပ္ ထားရတယ္။ ကင္းေစာင့္က ကင္းေစာင့္ဖို႔ပဲ တာ၀န္ယူထားတာ ျဖစ္လို႔၊ သူ႔အလုပ္သူ ပိုနားလည္တယ္။ ပိုကၽြမ္းက်င္တယ္။
ဘိုးဘိုးေအာင္လို သေဘာထားၾကတာ
စာနယ္ဇင္းသမားဆိုတဲ့ ကင္းေစာင့္ကလည္း ရပ္ကြက္ကင္းသမားလိုပဲ အျမဲတမ္း ႏိုးၾကားတက္ႂကြၿပီး အျမဲတမ္း သတိ႐ွိေနရတယ္။ သူခိုးသူ၀ွက္ရန္၊ ဓါးျပရန္ကို အျမဲေစာင့္ၾကည့္ သတိေပးေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ စာနယ္ဇင္းေကာင္း မ်ားမ်ား႐ွိတဲ့ ႏိုင္ငံဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာၿပီး စိတ္ယဥ္မႈ အဆင့္ျမင့္တယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ိဳးကို ယဥ္ေက်းမႈ အထက္တန္း က်ေစခ်င္သူမွန္သမွ် စာနယ္ဇင္းေကာင္းေတြ မ်ားမ်ား ေပၚထြက္လာေအာင္ အားေပးၾကရတယ္။ စာနယ္ဇင္းေကာင္းေတြ႐ွိမွ စာနယ္ဇင္းသမားေကာင္းေလးေတြ ေမြးထုတ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ စာနယ္ဇင္းသမားေကာင္းဆိုရင္ လူေတြက ယံုၾကည္ၾကတယ္။ အားကိုးၾကတယ္။ တခ်ိဳ႔မ်ားဆို "ဘိုးဘိုးေအာင္" ေလာက္ကို သေဘာထားၿပီး အားကိုးအားထား ျပဳၾကတာ။ စာနယ္ဇင္းကို ခုတံုးလုပ္ၿပီး ကိုယ္က်ိဳး႐ွာသူမ်ား ဆိုရင္လည္း စာဖတ္ပရိသတ္က မသိခင္သာ အဟုတ္ထင္ၾကတာ။ ျခထြက္လို႔ ေတာင္ဘို႔မွန္း သိၿပီ ဆိုတာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္တည္း ေဆးေဖာ္ေၾကာဖက္ေတာင္ လုပ္ၾကေတာ့တာ မဟုတ္ဘူး။ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဆရာႀကီးပီမိုးနင္း၊ ဆရာႀကီးေ႐ႊဥေဒါင္းတို႔လို ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားခဲ့တဲ့ သူရိယသတင္းစာႀကီးဟာ ဂဠဳန္ဦးေစာက လက္ကိုင္ဒုတ္အျဖစ္ အသံုးခ်ခဲ့တာေၾကာင့္ အဖတ္ဆည္မရေအာင္ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆံုး တိုက္ပိတ္သြားခဲ့ရတာကို ေကာင္းေကာင္း သင္ခန္းစာ ယူသင့္တယ္။
မ်က္စိမြဲတဲ့ လင္းယုန္ႀကီး
ဘာလိုလိုနဲ႔ ကင္းေစာင့္အလုပ္ လုပ္ခဲ့တာေတာင္ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္ ႐ွိေနၿပီ။ အင္မတန္ စူး႐ွ ထက္ျမက္ခဲ့ဖူးတဲ့ လင္းယုန္မ်က္စိေတာင္ အခုေတာ့ မႈန္သီေ၀၀ါး ျဖစ္ေနၿပီ။ ခၽြန္ျမေနတဲ့ လက္သည္းေတြလည္း တံုးၾကလွၿပီ။ ထိုးဖို႔ ဆိတ္ဖို႔ အျမဲတမ္း အဆင္သင့္ ႐ွိေနတဲ့ ႏႈတ္သီးခၽြန္ခၽြန္ဟာလည္း အခုေတာ့ ႏႈတ္သီး ေကာက္ေကာက္ ျဖစ္ေနၿပီ။ ထိုးဖို႔ဆိတ္ဖို႔ဆိုတာေ၀းလို႔ ကိုယ့္လာထိုး ဆိတ္ဆြတာကိုေတာင္ ခုခံ ကာကြယ္ႏိုင္စြမ္း ႐ွိေတာ့တာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လူေတြက "ကင္းသမားႀကီး" ကို အရင္လိုပဲ ထင္မွတ္ေနၾကေသးတယ္။ အားကိုးအားထားျပဳခ်င္ၾကေသးတယ္။ တေန႔က တပည့္ေက်ာင္းသူေဟာင္းတေယာက္ ေရာက္လာၿပီး အကူအညီ ေတာင္းေသးတယ္။ ညဘက္ မိသားစုစံုညီ ႐ုပ္သံစက္ေ႐ွ႔ ထိုင္ၾကတဲ့အခါမွာ တေယာက္မ်က္ႏွာတေယာက္ ေမာ့မၾကည့္ရဲေလာက္ေအာင္ကို အတင့္ရဲလြန္းတဲ့ ေၾကာ္ျငာေတြအေၾကာင္း ေရးပါဦးလို႔ ေမတၱာရပ္ပါတယ္။
သိမ္ေမြ႔မႈနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ
ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈက ေလာကတံထြာ ဓမၼတာတရားကို ပိတ္ပင္တားဆီး ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ မျပဳေပမယ့္ သိုသိုသိပ္သိပ္နဲ႔ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ျပဳမူေဆာင္႐ြက္တာကိုမွ ယဥ္ေက်းမႈလို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ေနရာတကာ ပြင့္လင္းတာမ်ိဳးကို လက္မခံပါဘူး။ ဘယ္သူ႔ ယဥ္ေက်းမႈက ပိုေကာင္းသလဲ ဆိုတာ သိခ်င္ရင္ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ လင္ကြာမယားကြာမႈနဲ႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္မႈ ဘယ္သူက ပိုမ်ားသလဲဆိုတာ ၾကည့္လိုက္႐ံုပါပဲ။ ဖိုမ ကိစၥဆိုတာ ဖိုမႏွစ္ဦးရဲ႔ ကိစၥသာျဖစ္တယ္။ ႏွစ္ဦးသေဘာတူရင္ ၿပီးတာပဲလို႔ သေဘာထားတဲ့ အေနာက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာေတာင္ အခုေတာ့ HIV ေၾကာင့္ အိမ္ေထာင္ဖက္အေပၚ သစၥာ႐ွိဖို႔တို႔ ဘာတို႔ လႈံ႔ေဆာ္မႈေတြ လုပ္လာၾကရၿပီ မဟုတ္လား။ က်န္းမာေရး ပညာေပးပဲဆိုၿပီး ေမာင္နဲ႔ႏွမ သားနဲ႔အမိ အတူတူၾကည့္ဖို႔ မသင့္ေတာ္တာမ်ိဳးေတြ ျပဖို႔မသင့္ပါဘူး။ AIDS တံဆိပ္ ခပ္ႏွိပ္ထားတာဟာ ေရးခ်င္တာေရးခြင့္ ျပခ်င္တာျပခြင့္ လိုင္စင္မဟုတ္ပါဘူး။ အေနာက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ေကာင္းတယ္ဆိုတိုင္း ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းမွာပါ။ ဒါကို မီဒီယာသမားေတြေရာ၊ ပညာေပးသမားေတြပါ သတိထားၾကဖို႔ လိုပါတယ္။
လက္႐ွက္လို႔
"တညမွာ တီဗီြၾကည့္ေနရင္း ေဖေဖ့ ရင္ခြင္ထဲ ၀င္ထိုင္ေနတဲ့ ကၽြန္မသမီး သံုးႏွစ္အ႐ြယ္က တီဗီြေၾကာ္ျငာ လက္ညိႇဳးထိုးျပၿပီး ဘိုးဘိုး အဲဒါ၀ယ္ေပး၊ အဲဒါ၀ယ္ေပးနဲ႔ ဇြတ္နားပူေနလို႔ တအိမ္သားလံုး ဦးေႏွာက္ေျခာက္ကုန္ၾကတယ္ ဆရာရဲ႔" အမ်ိဳးသမီးသံုး သန္႔စင္ေဆးရည္ဆိုေတာ့ သမီးေလးက ဇြတ္ပူဆာတာကို အဘိုးျဖစ္သူကလည္း ဘာေျပာရမွန္းမသိပဲ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္ျဖစ္ေန႐ွာတယ္တဲ့။ က်န္အိမ္သားေတြလည္း ပါးစပ္ေဟာင္းေလာင္းနဲ႔ေပါ့ေလ။ တပည့္မက ဆရာ၀န္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သူလည္း အေဖနဲ႔ အေမေ႐ွ႔၊ ေမာင္ေတြညီမေတြေ႐ွ႔မွာ ဘာေျပာရမွန္းမသိ ျဖစ္ေနရပါသတဲ့။ "ေၾကာ္ျငာထဲမွာ ေျပာသြားတဲ့ စကားေတြ နားေထာင္ရတာကိုက မ်က္ႏွာပူစရာႀကီးပါ ဆရာရယ္။ ကၽြန္မပါးစပ္က ျပန္ေတာင္မေျပာရဲ ပါဘူး" ဟုတ္မွာပါ။ သူျပန္ေျပာရဲလည္း ေရးသူက "လက္႐ွက္" လို႔ ေရးရဲမယ္ မထင္ပါဘူး။
ပံုတူကူးခ်လို႔ မရဘူး
လြန္ခဲ့တဲ့ သံုးေလးႏွစ္ကလည္း ခြန္အားတိုးေဆးေတာင့္ ေၾကာ္ျငာတခုမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္တဲ့ မင္းသားနဲ႔ မင္းသမီး သ႐ုပ္ေဆာင္ပံု လြန္ကဲၿပီး မဖြယ္မရာ ပံုသ႑ာန္ေပါက္ေနတာေၾကာင့္ ေ၀ဖန္မႈေတြ ေပၚထြက္လာတာ ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အဲဒီေၾကာ္ျငာအစား တျခား႐ိုက္ခ်က္နဲ႔ အစားထိုး ျပဳျပင္လိုက္တာ ေတြ႔ရလို႔ ေက်းဇူးတင္မိေသးတယ္။ ေနာက္တခုက ေၾကာ္ျငာမယ္ေလးမ်ားရဲ႔ ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုမ်ားလည္းအတင့္ရဲသထက္ ရဲလာေနၾကပါတယ္။ တခါတေလမ်ား ျမန္မာမေလးေတြမွ ဟုတ္ရဲ႔လားေတာင္ ထင္မိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ "အေဖာ္" ဆိုတဲ့ ေၾကာ္ျငာေတြကလည္း ႐ုပ္သံမီဒီယာနဲ႔ မသင့္ေတာ္ဘူးလို႔ ထင္မိတယ္။ ႐ုပ္သံဆိုတာက အဘိုးအဘြား အေဖအေမက အစ၊ ကေလးငယ္ေတြထိ အိမ္႐ွိလူကုန္ စုေ၀းၾကည့္႐ႈၾကတာေလ။ ေလးငါးႏွစ္အ႐ြယ္ကေလးက "ဘိုးဘိုး အေဖာ္ဆိုတာ ဘာႀကီးလဲ" လို႔ ေမးလာခဲ့ရင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဖိုမ ကိစၥဆိုတာ သဘာ၀ပဲ။ ႐ွက္စရာမဟုတ္ဘူး။ ပြင့္လင္းမႈ႐ွိရမယ္ဆိုတဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံက လူေတြရဲ႔ စကားကို ပံုတူကူးခ်လို႔ မျဖစ္ဘူးဆိုတာ သိထားသင့္တယ္။ သဘာ၀နဲ႔ ပြင့္လင္းလြတ္လပ္မႈကို ဦးစားေပးလြန္းတဲ့ သူတို႔ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ လင္ကြာမယားကြာမႈေတြနဲ႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္မႈေတြ အလြန္အမင္း မ်ားျပားေနမႈေၾကာင့္ ေခါင္းခဲေနၾကရတာလည္းသိၾကဖို႔ လိုပါတယ္။
အီလစ္ေတြ အာေတြ႔တဲ့စကား
ပညာေပးတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေၾကာ္ျငာတာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စီးပြါးေရးလုပ္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ စာနယ္ဇင္းနဲ႔ မီဒီယာ လုပ္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ အားလံုးဟာ ပရိသတ္နဲ႔ လုပ္ၾကရတာ ျဖစ္တယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံမွာလုပ္ေတာ့ အေနာက္ ပရိသတ္၊ အေ႐ွ႔မွာလုပ္ေတာ့ အေ႐ွ႔ပရိသတ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာဆိုေတာ့ ျမန္မာပရိသတ္ေပါ့။ ျမန္မာပရိသတ္နဲ႔ သင့္ေတာ္ေအာင္ ျမန္မာအားလံုး လက္ခံႏိုင္ေအာင္ဆိုရင္ ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးစံ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို မဆန္႔က်င္မိဖို႔ လိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားကလာတဲ့ ေၾကာ္ျငာစာ႐ြက္ေတြကို အရင္းအတိုင္း ဘာသာျပန္ၿပီးေဖာ္ျပလို႔ ဘယ္ျဖစ္မွာလဲ။ ပြင့္လင္းမႈ လြန္ကဲရင္ ျမန္မာတို႔က ႐ိုင္းတယ္လို႔ သေဘာထားပါတယ္။ လြန္လြန္မင္းမင္းကို ပြင့္လင္းရဲတင္းရင္ ေတာ့ ေစာ္ကားတယ္လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။ ခုတေလာ ၿမိဳ႔ေပၚက ေရေပၚဆီလူတန္းစား (အီလစ္)ေတြ သိပ္အာေတြ႔ ေနၾကတဲ့ (Transparency) ပြင့္လင္းမႈ ဆိုတာကို သိပ္အဟုတ္ ထင္မေနၾကပါနဲ႔။ အဲဒီ ပြင့္လင္းတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးမွာ ဘာေတြ ျဖစ္ေနသလဲဆိုတာ လွမ္းၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။
႐ုန္႔ရင္း ၾကမ္းတမ္းမႈ
ပြင့္လင္းမႈ သိပ္ေႂကြးေၾကာ္တဲ့ အေနာက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာက ပြင့္လင္းမႈ လြန္ကဲၿပီး အႏုပညာ ေတြမွာေတာင္ ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္းမႈေတြ ဖံုးလႊမ္းလာတာ ေတြ႔ရတယ္။ အေ႐ွ႔တိုင္းသားေတြ မိန္းမအလွ ေဖာ္က်ဴးတာကေတာ့ အ၀တ္အစား လံုလံုျခံဳျခံဳ၀တ္ၿပီး ဒူးကေလးညြတ္တာ၊ လက္ကေလးေကြးတာ၊ မ်က္လံုးေလးခ်ီတာ ႏႈတ္ခမ္းကေလး ျပံဳးေယာင္သန္းတာ စတာေတြနဲ႔ ေဖာ္က်ဴးၾကတာ ျဖစ္တယ္။ ဘယ္ဟာက အႏုပညာစစ္သလဲဆိုတာ ေတြးဆၾကည့္ၾကေပေတာ့။ အေရးႀကီးတာက ကိုယ္က ျမန္မာျပည္မွာ ေနတဲ့ ျမန္မာလူမ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ဖတ္ဖို႔၊ ၾကည့္ဖို႔၊ နားေထာင္ဖို႔ လုပ္ေနၾကတာဆိုတဲ့ အခ်က္ကို မေမ့ဖို႔ဘဲ ျဖစ္တယ္။ သိမ္ေမြ႔တာကမွ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈပါ။
လူထုစိန္၀င္း
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment