Tuesday, June 1, 2010
ဂ်က္လန္ဒန္၊ သူ႔ဘ၀ သူ႔စာေပ (ဒုတိယအႀကိမ္-၂၀၀၁၊ ဇြန္လ)
ဒုတိယအႀကိမ္ ထုတ္ေ၀သူ႔အမွာ
စာေပသူရဲေကာင္းတလူ
'ေလာက၌ ထာ၀ရ မိတ္ေဆြႏွင့္ ထာ၀ရ ရန္သူဟူ၍ မ႐ွိ။
ထာ၀ရ အက်ိဳးစီးပြါးသာ႐ွိသည္'
(ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ ျမစ္ဧရာေပၚ၀ယ္...... မွ)
(၁)
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ခန္႔ဆီက
မဟာစၾကာ၀ဠာထဲ ေတာင္ပံတဖ်န္းဖ်န္းခတ္လ်က္ ပ်ံ၀ဲသြားခဲ့ေလေသာ
လင္းယုန္ႀကီး .........
ထိုလင္းယုန္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရၿပီးသည့္ေနာက္ စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္၏ စာေပေလာက အတိုင္းအတာအားျဖင့္ 'ႀကီးျမတ္ျခင္းဂုဏ္' ႏွင့္ ထိုက္တန္သည္ဟု ေကာင္းျမတ္ေသာ မနသီႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ေတြးဆ ဆင္ျခင္မိသည္။ ဤသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္ တဦးခ်င္း၏ တသီးပုဂၢလ ခံစား၀ိျမင္ နားလည္ခ်က္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။
'႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္း (Simplicity) မ႐ွိေသာေနရာ၌ ႀကီးျမတ္ျခင္းတရား (Greatness) သည္ မ႐ွိ' ဟု ကမၻာေက်ာ္ ႐ု႐ွစာေရးဆရာႀကီး လီယိုေတာ္စတိြဳင္းက ႁမြက္ဆိုဖူးသည္။ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္သည္ မိမိ၏ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအတြင္း သူေရာက္႐ွိခဲ့ေသာ အဆင့္ႏွင့္ ေနရာတိုင္း၌ လူပုဂၢိဳလ္ေရးရာအရလည္းေကာင္း၊ စာေပေရးရာ အားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္း အလွဂုဏ္ႏွင့္ ကံုလံုျပည့္စံုသည္ ဟူေသာအခ်က္ကို 'အခ်ိန္တည္းဟူေသာ သဲပြင့္ကေလးမ်ားေပၚတြင္ အမွတ္ထင္ထင္ တင္က်န္ရစ္ေသာ သူ၏လက္ရာမ်ား' က အခိုင္အမာ သက္ေသထူျပလ်က္ ႐ွိသည္။
(၂)
ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္အပါအ၀င္ ျမန္မာသမိုင္းပညာ႐ွင္ႏွင့္ သမိုင္းသုေတသီေတြ က ျမန္မာ့လူမႈျဖစ္ေပၚတိုးတက္ေရးႏွင့္ ျမန္မာ့သမိုင္းအစဥ္ကို အဓိကအားျဖင့္ သမိုင္းေခတ္ႀကီး ေလးေခတ္ ဆစ္ပိုင္းခြဲျခား ျပၾကပါသည္။
အေနာ္ရထာမင္း တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ပုဂံေ႐ႊျပည္ကို ပထမျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္
တပင္ေ႐ႊထီးႏွင့္ ဘုရင့္ေနာင္ေက်ာ္ထင္ေနာ္ရထာတို႔ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဟံသာ၀တီ ေ႐ႊျပည္ကို ဒုတိယျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းေခတ္
အေလာင္းမင္းတရား ဦးေအာင္ေဇယ်တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ကုန္းေဘာင္ေ႐ႊျပည္ကို တတိယျမန္မာသမိုင္းေခတ္ႏွင့္
လြတ္လပ္ေသာ ျပည္ေထာင္စုသမၼတႏိုင္ငံကို စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းေခတ္ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ကၽြန္ေတာ္ စီးပြါးေရးတကၠသိုလ္သို႔ တက္ေရာက္ခါစ .... ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္၏ 'ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သမိုင္း' ႏွင့္ 'ကိုလိုနီေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း' အမည္႐ွိ သမိုင္းစစ္တမ္း က်မ္းႏွစ္ေစာင္အျပင္ အျခားေသာျမန္မာ့သမိုင္းပညာ႐ွင္ေတြ၏ က်မ္းအေစာင္ေစာင္ကိုလည္း အေတာ္အသင့္ ေလ့လာဖတ္႐ႈခြင့္ ရခဲ့ပါသည္။ ထိုျမန္မာ့သမုိင္းက်မ္းမ်ား၌ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံကို စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္ဟူ၍ တင္စားေခၚေ၀ၚ ေသာ အဆိုအမိန္႔တရပ္ ပါ႐ွိေပရာ၊ ထိုအဆိုကို ကၽြန္ေတာ္လြန္စြာ ႏွစ္ၿခိဳက္သေဘာက်မိ ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကၽြန္ေတာ္သည္ စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္ထဲမွာ ေမြးဖြား႐ွင္သန္ၿပီး၊ လူျဖစ္တည္ေနမႈ ႀကံဳဆံုခြင့္ရထားသူ တဦးပါကလားဟူေသာ အသိျဖင့္ မိမိကုိယ္မိမိ ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားစိတ္၊ ႏိုးထတက္ႂကြမႈ လိႈင္းခတ္ခံစားရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
မွန္ပါသည္ ..... ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းေလွ်ာက္လွမ္းေနသည့္ စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္သည္ ကမၻာ့စနစ္ႀကီး အေထြေထြအရပ္ရပ္ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ရင္ေဘာင္တန္းလ်က္ အလြန္ထူးျခားေတာက္ပသည့္ သမိုင္းလကၡဏာႏွင့္ ျပည့္စံု၍ အနာဂတ္စက္မႈ၊ အီလက္ထ႐ြန္နစ္၊ ကြန္ျပဴတာအဆင့္ျမင့္နည္းပညာႏွင့္ တတ္သိပညာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတို႔ႏွင့္အတူ အလွ်ံပယ္ႂကြယ္၀ခ်မ္းသားေသာ လိုတ,ရ ေခတ္မီျမန္မာ့လူမႈအဖြဲ႔ အစည္း ေပၚထြန္းျဖစ္တာ္ေနမည့္ ပဥၥမျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းေခတ္သစ္ဆီ ဦးတည္လွမ္းတက္ဖို႔ ေရခံေျမခံေကာင္း ေျမႇာ္လင့္ခ်က္ေရာင္ျခည္ သန္းျဖာလင္းလက္ေနသည့္ အခါသမယဟု ဆိုရေကာင္းမည္ ထင္ပါသည္။
(၃)
ျပင္သစ္ျပည္ ေခတ္ဆန္းခ်ိန္ကာလကို အဂၤလိပ္ကဗ်ာစာဆို သုခမိန္ႀကီး ၀ဒ္စ၀သ္ (Wordsworth) က ကဗ်ာတပုဒ္ေရးဖြဲ႔ မြမ္းထံုျပခဲ့သည္။ ထိုကဗ်ာထဲမွာ ပြင့္သစ္စ ႏုပ်ိဳငယ္႐ြယ္သူ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြကို ရည္ၫႊန္းထားသည့္ စာပိုဒ္ကေလးတပိုဒ္ ပါ႐ွိပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကား သာမန္စာဖတ္သူတဦးမွ်သာျဖစ္ၿပီး ကဗ်ာဖြဲ႔ႏြဲ႔တတ္သူ ကဗ်ာဆရာတဦး မဟုတ္ေလ၍ ျမန္မာျပန္ရန္ မ၀ံ့စားပါ။ သို႔ပါ၍ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သမိုင္းပါေမာကၡေဟာင္း ဆရာဦးတင္အုန္း (ယခုကြယ္လြန္) ျပန္ဆိုထားခ်က္ကို မူရင္းႏွင့္တြဲ၍ စာဖတ္သူေတြ ခံစားႏိုင္ရန္ ေဖာ္ျပလိုက္ရပါသည္။
'Bliss was it in that dawn to be alive,
But to be young was very heaven!'
'ေဟာင္းႏြမ္းေသာဘ၀အေျခမွ
သစ္လြင္ေသာဘ၀အေျခကို
ကူးေျပာင္းတည္ေဆာက္ေနေသာ
ေရာင္နီပ်ိဳးဖ် ေတာ္လွန္ေရးကာလႏွင့္
ၾကံဳရဆံုရျခင္းသည္ ကံထူးသည္။
စြမ္းအားသစ္သစ္ ငယ္႐ြယ္သူမ်ားျဖစ္မူ
အေဟာ၀တ သာလြန္၍ ကံထူးစြ'
(ပညာပေဒသာစာေစာင္၊ အတြဲ ၅၊ အပိုင္း ၄၊ ၁၉၇၈)
ေကာင္းၿပီ..... စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္မွသည္ အလွ်ံပယ္ႂကြယ္၀ခ်မ္းသာေသာ လိုတ,ရ ေခတ္မီျမန္မာ့လူမႈအဖြဲ႔အစည္း (Mordern Affluent Society of High-mass Consumption) ေပၚထြန္းျဖစ္တည္ေနမည့္ ပဥၥမျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္သစ္ဆီ ေျမႇာ္လင့္ခ်က္ေရာင္ျခည္ သန္းျဖာလင္းလက္ေနသည့္ အခါကာလေကာင္း......။
(၄)
အဂၤလိပ္စာေပ သုခမိန္ႀကီး ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္း (Thomas Carlyle) က သူ႔ေခတ္သူ႔အခါ၏ ကာလေဒသပေယာဂ ႐ုပ္၀တၳဳအေျခအေနမ်ားကိုၾကည့္၍ လူ႔ေလာက၌ သူရဲေကာင္း ၆ မ်ိဳး႐ွိသည္ဟု သူရဲေကာင္းတို႔၏ ပံုရိပ္မ်ားကို မီးေမာင္းထိုးျပဖူးသည္။ ထိုသူရဲေကာင္း ၆ မ်ိဳးအေၾကာင္းကို ဤေနရာ၌ ကၽြန္ေတာ္ အက်ယ္ေဆြးေႏြးမည္ မဟုတ္ပါ။ အႁမြက္မွ် ေဖာ္ျပ႐ံုသာ ရည္႐ြယ္ပါသည္။
ပထမအမ်ိဳးအစား သူရဲေကာင္းမွာ မိုးက်ေ႐ႊကိုယ္ သူရဲေကာင္း (၀ါ) နတ္ေဒ၀တာ သူရဲေကာင္း (Divinity Hero) ျဖစ္သည္။ ကမၻာ့ေျမထဲပင္လယ္ေဒသႏွင့္ ကမၻာ့ေျမာက္ဘက္ ျခမ္း႐ွိ စကင္းဒီေနးဗီးယန္းလူမ်ိဳးတို႔၏ ပဂန္းနစ္ဇင္း(Paganism) ထြန္းကားစဥ္က အိုဒင္ (Odin) အမည္႐ွိ သူရဲေကာင္းမင္းတပါး ေပၚထြန္းခဲ့ဖူးသည္။ သူကား သတၱိအလြန္ေျပာင္သည္။ အရာရာေအာင္ႏိုင္သည္။ ဆႏၵ႐ွိသမွ် လိုတ,ရသည္။ သူ႔မွာ တိုင္ပင္ေဖာ္တိုင္ပင္ဖက္ ဂုဏ္ရည္တူ မွဴးႀကီးမတ္ရာ ၁၂ ဦး ႐ွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းေဒသေန လူအေပါင္းတို႔က အိုဒင္ကို နတ္ေဒ၀တာသဖြယ္ မိမိတို႔၏ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ သက္၀င္ယံုၾကည္ခဲ့ၾကသည္။
ဒုတိယ သူရဲေကာင္းမ်ိဳးမွာ တမန္ေတာ္သူရဲေကာင္း (Prophet Hero) ျဖစ္သည္။ တမန္ေတာ္ သူရဲေကာင္းအျဖစ္ မူဆလင္ဘာသာ၀င္တို႔၏ အစၥလမ္၀ါဒ (Islam) ကို ထူေထာင္ ေဟာၫႊန္ျပခဲ့သည့္ မဟိုမက္ (Mahomet) အား ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္းက အဓိကၫႊန္းဆိုသည္။
တတိယအမ်ိဳးအစား သူရဲေကာင္းကား ကဗ်ာစာဆို (၀ါ) ကဗ်ာသူရဲေကာင္း (Poet Hero) ျဖစ္သည္။ ဒန္တီ(Dante) ႏွင့္ ႐ွိကၠစပီးယား (Shakspeare) တို႔မွာ ႀကီးက်ယ္ထင္႐ွားေသာ ကဗ်ာသူရဲေကာင္းမ်ားျဖစ္သည္ဟု ကာလိုင္းက ေထာက္ျပသည္။
စတုတၳသူရဲေကာင္းမ်ိဳးမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသူရဲေကာင္း (Priest Hero) ျဖစ္သည္။ ေခတ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမား မာတင္လူသာ(Nartin Luther) ႏွင့္ ေနာ့(ဆ္) (Knox) တို႔ႏွစ္ဦးကို ႀကီးက်ယ္ထင္႐ွားေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ကာလိုင္းက ပံုရိပ္ထိုးျပသည္။
ပဥၥမသူရဲေကာင္းမ်ိဳးကား စာေရးဆရာ(၀ါ) စာေပသူရဲေကာင္း (Man-of-Letters Hero) ျဖစ္သည္။ ဂၽြန္ဆင္ (Johnson)၊ ႐ူးဆိုး (Rousseau)၊ ဘန္းစ္ (Burns) ႏွင့္ ဂိုးေထး (Goethe) တို႔၏ ပံုရိပ္မ်ားကို ႀကီးျမတ္ထင္႐ွားေသာ စာေပသူရဲေကာင္းေတြဟူ၍ ကာလိုင္းက မီးေမာင္းထိုးျပသည္။
ေနာက္ဆံုး ဆဌမအမ်ိဳးအစားသူရဲေကာင္းမွာ မင္းစိုးရာဇာသူရဲေကာင္း (King Hero) ျဖစ္သည္။ က႐ြမ္း၀ဲလ္ (Cromwell) ႏွင့္ နပိုလီယြန္ (Napoleon) တို႔သည္ ေခတ္သစ္ ေတာ္လွန္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမား မင္းစိုးရာဇာ သူရဲေကာင္းႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟု ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္းက ၫႊန္ျပသည္။
(၅)
ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္း မီးေမာင္းထိုးျပေသာ သူရဲေကာင္းပံုရိပ္ ၆ မ်ိဳးအနက္ စာေရးဆရာ (၀ါ) စာေပသူရဲေကာင္း (Hero as a Man of Letters) မွာ ေခတ္သစ္လူသားႏွင့္ လူ႔ေလာကအတြက္ အေရးႀကီးဆံုးေသာ ေ႐ွ႔ေဆာင္လမ္းျပ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္သားရ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေပသူရဲေကာင္း အယူအဆကို ကၽြန္ေတာ္လြန္စြာ စိတ္၀င္စားမိပါသည္။
ဘယ္လို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကို စာေပသူရဲေကာင္းေခၚသနည္း။ ကာလိုင္း၏ အလိုအားျဖင့္ စာေပသူရဲေကာင္း၌ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ေသာ ႏွလံုး၀ိညာဥ္ တခု႐ွိသည္။ ယင္းႏွလံုး၀ိညာဥ္ သည္ သူ႔လူမ်ိဳး၊ သူ႔ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ သူ႔ေလာက အသိုင္းအ၀ိုင္းအတြက္သာမဟုတ္၊ လူသားအားလံုးဆက္ႏႊယ္ေပါင္းဆံုရာ မႏုႆဘံုႀကီးအတြက္လည္း မယိမ္းမယိုင္ ေက်ာက္စာ တိုင္ႀကီးကဲ့သို႔ တည္ျမဲခိုင္ခံ့ေသာ ဥပဓိ႐ွိသည္။ ထာ၀ရ မပ်က္မယြင္းေသာ 'ဂတိျမဲျခင္းဂုဏ္' ႏွင့္ အႂကြင္းမဲ့ ျပည့္စံုသည္။ ထို 'ျမဲေသာဂတိ' ကို အသက္ေသေဘးအေၾကာင္းျပဳ၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စည္းစိမ္ဥစၥာဟူေသာ အႏုပ္၀တၳဳေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စိုးစဥ္းမွ် မေဖာက္ဖ်က္၊ မပ်က္ယြင္းေစသၿပီ။ သူသည္ ေလာကအတြက္ အစဥ္သျဖင့္ ဂုဏ္သိကၡာ ႐ွိေသာအလုပ္၊ ထာ၀ရႀကီးျမတ္ေသာ အလုပ္ကို လုပ္ကိုင္လ်က္႐ွိသည္။ ဤသို႔ 'ဂတိျမဲျခင္း၀ိညာဥ္၏အ႐ွင္သခင္' ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စာေပသူရဲေကာင္းသည္ ေလာက၏ မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္.......၊ ေလာက၏ ပဲ့ကိုင္မွဴး......။ သူလမ္းျပရာေနာက္သို႔ ေလာကတခုလံုး လိုက္ၾကသည္။ သူ႔သြန္သင္ခ်က္အတိုင္း တေလာကလံုး လိုက္လုပ္ၾကသည္။ သူႏွင့္ လူ႔ေလာက အျပန္အလွန္ ျပဳမူဆက္ဆံေရးသည္ လူ႔ေလာက၏ ေယဘူယ်အေျခအေနႀကီး ထဲက အထူးျခားဆံုးႏွင့္ အေရးပါဆံုး အရာျဖစ္သည္။ သို႔ျဖင့္ တခ်ိန္ေသာအခါ၌ ႀကီးျမတ္သူ အျဖစ္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားလာသည္။ သည္လိုျဖစ္လာေအာင္ သူ႔မွာ ႏိုးထတက္ႂကြေသာ ၀ိညာဥ္ (inspired soul) ႐ွိသည္။ ထို၀ိညာဥ္သည္ ဇစ္ျမစ္ေကာင္း (၀ါ)ေရခံေျမခံေကာင္း႐ွိျခင္း (originality)၊ ႏွလံုးစိတ္၀မ္း ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ျခင္း (sincerity)၊ ပါရမီညာဥ္ထက္သန္ျခင္း (genius) စသည့္ စာေပသူရဲေကာင္းအရည္အခ်င္းေတြႏွင့္ ထံုမႊမ္းေနေတာ့သည္။ ဤကား ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္း ေရးဆြဲျပေသာ စာေပသူရဲေကာင္း ပံုရိပ္႐ွည္ႀကီးထဲက လိုရင္မွ်သာပါပဲ။
သို႔လွ်င္...... ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးျမတ္ျခင္းဂုဏ္ ကံုလံုထံုမႊမ္းေနသည့္ စာေပသူရဲေကာင္း.......။
(၆)
လူ႔အသိ အလိမၼာတရား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာျခင္းႏွင့္အတူ လူ႔ေလာက၌ ပုဂၢလိကပိုင္ စနစ္ ထြန္းကားလာ၍ လူတန္းစားေတြ အကြဲကြဲအျပားျပား ေပၚေပါက္လာၿပီး ကတည္းက လူသည္ ကမၻာေလာကႀကီးအား အဓိကအျမင္ ႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္ ၾကည့္ျမင္လာခဲ့သည္။ ပထမအျမင္ က စိတ္၀ါဒအျမင္၊ ဒုတိယက ႐ုပ္၀ါဒအျမင္ ျဖစ္သည္။
လူသည္ သာမန္လူမႈကိစၥေရးရာမ်ား၌ သိသာထင္႐ွာျခင္း မ႐ွိေသာ္လည္း အက်ိဳးစီးပြါး ျပႆနာမ်ားႏွင့္ နင္လားငါလား ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရသည့္အခါမ်ိဳး၌ကား ဖံုးကြယ္ဟန္ေဆာင္ ထားျခင္းငွာ မတတ္သာေတာ့ဘဲ ထို၀ါဒအျမင္ႏွစ္ရပ္အနက္ အျမင္တရပ္ရပ္ဘက္မွ အခိုင္အမာ စည္းျပတ္ဘက္လိုက္ ရပ္တည္သြားျမဲျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ဤတရား ကိုယ္သေဘာကို မလြန္ဆန္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနထိုင္ရာ လူ႔ကမၻာႀကီး၌ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားျပားလွေသာ ျပႆနာႏွင့္ ပဋိပကၡေပါင္းမ်ားစြာတို႔သည္ လူ႔အသိအလိမၼာတရားႏွင့္ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ အထြတ္အထိပ္စံႏႈန္းသို႔ ေရာက္႐ွိေနၿပီဆိုသည့္ ကေန႔ ကမၻာ႐ြာေခတ္ (Global Village) တိုင္ေအာင္ မလြဲမေ႐ွာင္သာ ျဖစ္ပြါးေပၚေပါက္ေနဆဲ ျဖစ္သည္ကို မ်က္၀ါးထင္ထင္ ေတြ႔ျမင္ေနၾကရသည္။
အက်ိဳးစီးပါြးဆိုင္ရာ ကမၻာ့အျမင္၀ါဒႏွစ္ရပ္၏ ပဋိပကၡသည္ ကမၻာ့စာေပေလာက အသိုင္းအ၀ိုင္းသို႔လည္း ဂယက္႐ိုက္ခတ္လာသည္။ ကမၻာ့စာေပနယ္ ႏွစ္ျခမ္းကြဲခဲ့သည္။ တျခမ္းက အရင္း႐ွင္လူတန္းစား အက်ိဳးျပဳစာေပ၊ စိတ္၀ါဒဂိုဏ္းက ဦးေဆာင္သည္။ ေနာက္တျခမ္းက ျပည္သူ႔အက်ိဳးျပဳ ဆို႐ွယ္လစ္သ႐ုပ္မွန္စာေပ၊ ႐ုပ္၀ါဒဂိုဏ္းက ဦးေဆာင္သည္။ ဤရပ္တည္ခ်က္ ကြဲျပားျခားနာမႈ ပဋိပကၡသည္ လူတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြါးခ်င္း၊ လူတန္းစားတို႔၏ အက်ိဳးစီပြါးခ်င္း ဆန္႔က်င္ကြဲျပားေနသမွ် ကာလပတ္လံုး အသိမွတ္ျပဳသည္ ျဖစ္ေစ၊ မျပဳသည္ျဖစ္ေစ ကမၻာအ႐ွည္ ဆက္လက္တည္႐ွိေနေပမည္။
႐ုပ္၀ါဒီႏွင့္ ဆို႐ွယ္လစ္၀ါဒိေတါ ႐ႈျမင္ခဲ့ေသာ ေခတ္ႀကီးငါးေခတ္ သမိုင္းအျမင္ႏွင့္ အယူအဆသည္ အရင္း႐ွင္ေကာ္ပိုရိတ္ယဥ္ေက်းမႈ (Capitalist Corporate Culture) ၏ ေ႐ွ႔တန္းတိုက္စစ္မွဴးတဦးျဖစ္ေသာ ကမၻာေက်ာ္ ေထာ့ဖလာ (Toffler) ၏ လိႈင္းႀကီးသံုးလိႈင္း ေအာက္၀ယ္ နစ္ေမ်ာပါသြားၿပီဟု ေ႐ွ႔ေနလိုက္သူက လိုက္သည္။ ငါးစိမ္းကို ျမင္၍ ငါးကင္ကို ပစ္ကာ အလွ်ံပယ္ႂကြယ္၀မႈ၏ ပုခက္တြင္း၌ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းလာသူ (Son in the cradle of Affluency) ဖူကူးယာမာ (Fukuyama) က 'သမိုင္နိဂံုး' (End of History) ဟု ဟစ္ေႂကြးလိုက္သည္။ '႐ုပ္၀ါဒသြားေတာ့၊ စိတ္၀ါဒလာေလာ့' ဆိုသည့္ နိမိတ္ျပ အဓိပၸါယ္။ ကမၻာ့အျမင့္ဆံုး အေဆာက္အဦတခုျဖစ္ေသာ State Empire Building ၏ ေခါင္ထြတ္ေပၚကေန၍ ကမၻာႀကီးအား အေပၚစီး ေဒါင္လိုက္ၾကည့္ျမင္ကာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ကမၻာႀကီး၌ လူတန္းစားပဋိပကၡႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြါးပဋိပကၡေတြ မ႐ွိေတာ့ၿပီ။ လူမ်ိဳးခ်င္း ယဥ္ေက်းမႈပဋိပကၡ (Clash of Civilations) အေသးအမႊား လက္က်န္႐ွင္းတမ္းေလာက္သာ ႐ွိေတာ့သည္ဟု အိမ္ျဖဴေတာ္၏ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ မူ၀ါဒေရးရာမွဴး ဆင္ျမဴအဲလ္ဟန္တင္တန္ (Samuel Hantington) က ယုတၱိဆင္ေျခထုတ္ျပသည္။ (ပီဒီက်ော္စြာ၏ စီမံခန္႔ခြဲေရးမွဴး ေကာင္း အရည္အခ်င္းစံႏႈန္းမ်ား စာအုပ္အမွာစာမွ.....)
ယင္းေႂကြးေၾကာ္ေျပာဆိုခ်က္ႏွင့္ ဆင္ေျခမ်ားသည္ ပုဂၢလိကပိုင္စနစ္ႏွင့္ လူတန္းစား ကြဲျပားလာၿပီးကတည္းက ကမၻာႀကီးအေပၚ ႐ႈျမင္လာခဲ့သည့္ ၀ါဒအျမင္ႀကီးႏွစ္ရပ္၏ ပဋိပကၡမွ ကမၻာ့စာေပေလာကအေပၚ ဂယက္႐ိုက္ခတ္ ထင္ဟပ္လာေသာ အက်ိဳးဆက္မ်ားျဖစ္သည္။ သူ႔၀ါဒ သူ႔လူတန္းစားႏွင့္ သူ႔အက်ိဳးစီးပြါးကို စာေပမ်က္ႏွာစာမွ အက်ိဳးျပဳဖို႔ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ ခ်က္မွ်သာ ျဖစ္သည္။
စင္စစ္ ဤကိစၥမ်ိဳးသည္ အဆန္းတၾကယ္ေတာ့ကား မဟုတ္။ လူ႔သမိုင္း၌ အႀကိမ္အခါေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ဖူးၿပီ။
(၇)
ကမၻာ့စာေပေလာက၌ လြန္စြာႀကီးက်ယ္ထင္႐ွားသည့္ ဆို႐ွယ္လစ္သ႐ုပ္မွန္စာေပ ေ႐ွ႔တန္းတိုက္စစ္မွဴးႏွင့္ စာေပတပ္မမွဴးႀကီးေတြ ေလးငါးေျခာက္ဦးခန္႔ ႐ွိမည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ထင္သည္။ သည္ထက္ပို ႐ွိေကာင္း ႐ွိမည္။ ကၽြန္ေတာ္မကၽြမ္းႏွံ႔လို႔သာ မသိတာ ျဖစ္ေပမည္။ ကၽြန္ေတာ္သိသေလာက္ ေျပာရပါလွ်င္ တ႐ုပ္ျပည္က လူ႐ႊန္း၊ ႐ု႐ွျပည္က ေဂၚကီႏွင့္ ကဗ်ာအေက်ာ္အေမာ္ မာယာေကာ့စကီး၊ ဂ်ာမဏီျပည္က ဗာေတာ့ဗရက္၊ ခ်ီလီျပည္က ကဗ်ာဆရာႀကီး နီ႐ူးဒါးႏွင့္ အေမရိကန္ျပည္က ဂ်က္လန္ဒန္။ ပီးေတာ့ ..... ကိုယ့္အထြာႏွင့္ ကိုယ္ဆိုရေသာ္ ျမန္မာျပည္က ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္။
ဂ်က္လန္ဒန္ႏွင့္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္တို႔မွာ အဓိကမဟာဗ်ဴဟာ တူညီခ်က္ေတြ ႐ွိသည္။ ကမၻာ့အျမင္ ေလာကအျမင္တူသည္။ မူ၀ါဒႏွင့္ လမ္းစဥ္တူသည္။ လူတန္းစား ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ အက်ိဳးျပဳခ်က္ တူသည္။ ႐ုပ္၀ါဒအျမင္ ကိုင္စြဲတာျခင္း တူသည္။ ဆို႐ွယ္လစ္သ႐ုပ္မွန္စာေပ ယံုၾကည္ခံယူခ်က္ခ်င္း တူသည္။ ႏွစ္ဦးစလံုး၌ 'ႏိုးထတက္ႂကြ ေသာ ၀ိညာဥ္၊ တည္ၾကည္ခိုင္ခံ့ေသာ ဥပဓိႏွင့္ ထာ၀ရတည္ျမဲေသာဂတိ' ကိုယ္စီ ႐ွိၾကသည္။ ဤ၀ိညာဥ္၊ ဤဥပဓိ၊ ဤဂတိတို႔ျဖင့္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ထိ မဆုတ္မနစ္ စာေရးသားခဲ့ၾကသည္။ သူ႔ေလာက၊ သူ႔၀န္းက်င္၊ သူ႔ျပည္သူႏွင့္ သူ႔လူတန္းစားကို အက်ိဳးျပဳခဲ့ၾကသည္။ ဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မတြန္႔ဆုတ္ခဲ့၊ မေသြဖီခဲ့၊ မယိမ္းယိုင္ မေတြေ၀ခဲ့။ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္းႏွင့္ ၾကံ့ခိုင္ျမဲျမံျခင္း အလ်ဥ္း႐ွိခဲ့သည္။ သူတို႔ႏွစ္ဦး၏ စာေပလက္ရာမ်ား (literary works) ကို ဖတ္႐ႈေလ့လာၾကည့္ပါက သည္ယုတၱိတရားေတြကို ထင္႐ွားစြာ ေတြ႔ရပါမည္။ ဤသည္ပင္ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္းႏွင့္ ႀကီးျမတ္ျခင္းဂုဏ္ ကံုလံုသည့္ စာေပသူရဲေကာင္း၏ အရည္အခ်င္း ပံုရိပ္ေတြပဲ မဟုတ္ေလာ။
သို႔အတြက္ ဂ်က္လန္ဒန္ကို သူ႔ျပည္သူေတြက ခ်စ္ခင္ေလးစားၾကသလို ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ကိုလည္း ျမန္မာျပည္သူေတြက ခ်စ္ခင္ေလးစားၾကသည္။ ႀကီးျမတ္ေသာ အမ်ိဳးသားစာေပ သူရဲေကာင္းေတြအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳၾကသည္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံကို စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္ဟူ၍ ျမန္မာ့သမိုင္းပညာ႐ွင္ေတြက သေဘာတူ လက္ခံထားေသာ အဆိုအမိန္႔ကို အထက္တေနရာမွ ကၽြန္ေတာ္တင္ျပ ခဲ့ၿပီးၿပီ။ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါအေလ်ာက္ လူ႔ေလာက၌ သူရဲေကာင္း ၆ မ်ိဳး႐ွိသည့္အနက္ ႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္ျခင္းအစ ၾကံ့ခိုင္ျမဲျမံျခင္းအလယ္ ႀကီးျမတ္ျခင္းအဆံုး႐ွိေသာ အရည္အခ်င္းစံ၀င္ ႏွလံုသား၀ိညာဥ္႐ွင္ စာေရးဆရာကို စာေပသူရဲေကာင္း ေခၚထိုက္ေၾကာင္း အဂၤလိပ္စာေပသုခမိန္ႀကီး ေသာမဲ့စ္ကာလိုင္း၏ အဆိုကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တေစ့တေစာင္း ေရးျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ယင္းအဆိုႏွစ္ရပ္ကို ေပါင္းစည္းညီၫြတ္ျခင္း ျပဳထားေသာ သမူဟ အဆိုတရပ္ ဤေနရာ၌ ကၽြန္ေတာ္ ႐ိုးသားပြင့္လင္းစြာ တင္သြင္းလိုသည္။ ထိုအဆိုသည္လည္း ကၽြန္ေတာ္တဦးခ်င္း၏ ပုဂၢလိကခံစား သိနားလည္ခ်က္ သက္သက္မွ်သာျဖစ္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို သတိျပဳ မွတ္ယူေစခ်င္ပါသည္။ အဆိုမွာ ဤသို႔........
"ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္သည္ စတုတၳျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္းေခတ္၏ စာေပသူရဲေကာင္း တလူ........."
(၈)
ကၽြန္ေတာ္သည္ ေဘာဂေဗဒသမားတဦးျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ အလုပ္တခုကို အေကာင္အထည္မေဖာ္မီ ဦးစြာပထမ လုပ္ငန္းစဥ္တရပ္ (Program) ေရးဆြဲေလ့႐ွိပါသည္။ နည္းပညာဘာအားျဖင့္ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ (၀ါ) လုပ္ငန္းစီမံကိန္းေရးဆြဲျခင္း (Planning) ဟု ေခၚၾကသည္။ စီးပါြးေရးဆန္ဆန္ လုပ္ရေသာ ကိစၥရပ္တိုင္း၌ ဤသို႔ ပဏာမလုပ္ငန္းအစီအစဥ္ (၀ါ) စီမံခ်က္တရပ္ ေရးဆြဲရျခင္းမွာ မ႐ွိမျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္။
ခုလည္း ..... စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရး အစီအစဥ္တရပ္ ေရးဆြဲၿပီးသည့္အခါ မိမိစာအုပ္တိုက္ ထူေထာင္မည္၊ သည္မူ၊ သည္စည္းကမ္း သည္က်င့္၀တ္ သည္စနစ္ေတါႏွင့္ လုပ္ကိုင္မည့္အေၾကာင္း နီးစပ္ရာမိတ္ေဆြ၊ သူငယ္ခ်င္းအေပါင္းအသင္း ေရာင္းရင္းေတြကို ခ်ျပၿပီး၊ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းခံသည္။ မွတ္မွတ္ရရ ဆရာေလးဦးကို သီးျခားစီ ေတြ႔ဆံုခဲ့သည္။ ဆရာေမာင္ေပၚထြန္း၊ ဆရာ ေမာင္ေမာင္ေဇယ် (ဒႆနပညာဆရာ ကိုေမာင္ေမာင္)၊ သူငယ္ခ်င္း ကဗ်ာဆရာေမာင္ညီၫြတ္ ႏွင့္ ကဗ်ာဆရာ စာေရးဆရာ ညိဳသစ္....
သည္ဆရာေတြမွာ ေလ့လာျဖည့္ဆည္းထားေသာ ဘ၀ရပ္တည္ေဘာင္ (Frame of reference) တစံုတရာ အခိုင္အမာ ႐ွိေနၾကသည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ယံုၾကည္သည္။
လူသည္ သူ ေလ့လာျဖည့္ဆည္းထားေသာ ရပ္တည္ေဘာင္ (Frame of reference) အရ ေလာကကို ၾကည့္ျမင္သည္။ ပတ္၀န္းက်င္ကို ေ၀ဖန္သံုးသပ္သည္။ လူမႈေရးရာ ကိစၥေတြကို အကဲျဖတ္သည္။ သူ၌႐ွိေသာ ရပ္တည္ေဘာင္ေကာင္းရင္ ေကာင္းသလို၊ ညံ့ရင္ ညံ့သလို .... ျမင့္ရင္ ျမင့္သလို၊ နိမ္႔ရင္ နိမ္႔သလို ေလာက၀န္းက်င္ေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္ တတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ နယ္ပယ္၌ ရပ္တည္ေဘာင္ အေရးႀကီးသည္ဟု ျမင္မိသည္။ သည္လို ရပ္တည္ေဘာင္ ခိုင္မာရင့္က်က္ ျမင့္မားသူေတြက ကၽြန္ေတာ္ကို အၾကံညာဥ္ေကာင္းေတြ အားတက္သေရာ ေပးၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ၀မ္းသာမဆံုး ျဖစ္ခဲ့သည္။
ေနာက္တပါတ္၊ ေနာက္တေန႔၀ယ္...... ေလထန္ကုန္းမွာ ျပန္ဆံုၾကေတာ့ ညိဳသစ္က 'ေရာ့... စာမူေကာင္းတခု၊ ခင္ဗ်ားတိုက္က ထုတ္သင့္တယ္' ဟု ဆိုကာ စာအုပ္တအုပ္ လွမ္းေပးသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ယူၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ ေရးသည့္ 'ဂ်က္လန္ဒန္ သူ႔ဘ၀ သူ႔စာေပ' စာအုပ္။ သူ (ညိဳသစ္) ပထမအႀကိမ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္ ခ်က္ခ်င္းပင္ ေခါင္းညိတ္လိုက္သည္။
သို႔ႏွင့္ သည္စာအုပ္ကို ဒုတိယအႀကိမ္ထုတ္ေ၀ဖို႔ ကၽြန္ေတာ္ အားထုတ္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
(၉)
အမွန္စင္စစ္ ဂ်က္လန္ဒန္ႏွင့္ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္တို႔မွာ စာေပဆင္ႀကီးႏွင့္ စာေပေ၀လငါးႀကီး ေတြခ်ည္း။ ဤစာအုပ္သည္ကား ကမၻာ့စာေပေလာက က စာေပဆင္ႀကီးႏွင့္ စာေပေ၀လငါးႀကီးျဖစ္ေသာ ဂ်က္လန္ဒန္၏ အတၳဳပတၱိပံုရိပ္ကို ျမန္မာစာေပနယ္က စာေပဆင္ႀကီးႏွင့္ စာေပေ၀လငါးႀကီးျဖစ္သူ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္က ေရးဖြဲ႔ ျခယ္မႈန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဘာမဟုတ္သည့္ ကၽြန္ေတာ္ကား.....။
ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း စာေပေရးရာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ကၽြန္ေတာ္သည္ ဘာမွ်မဟုတ္၊ သာမန္ စာဖတ္ပရိသတ္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ထမ္းေဆာင္သင့္ေသာ တာ၀န္မွာ ဤေ႐ြ႔ ဤမွ်သာဟု ဆိုရလ်င္ လံုေလာက္မည္ ထင္ပါသည္။
ပီဒီေက်ာ္စြာ
ျမင့္ျမတ္သူစာအုပ္တိုက္
၉-၆-၉၉
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment