Monday, September 1, 2008

ဆရာစံနဲ႔အိုင္စီအက္စ္ႏွစ္ဦးအျမင္
ေရးသူ- ေဇာ္၀င္းကို

၁၉၃၀ျပည့္ႏွစ္မွာ ဆရာစံ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ပြါးေပၚေပါက္ခဲ့ တယ္။ ဒီအေရးေတာ္ပံုႀကီးဟာ ဒီကေန႔မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ ဂုဏ္ယူဖြယ္၊ အားတက္ဖြယ္ သမိုင္း၀င္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးတခုအျဖစ္ အျငင္းပြါးသူမ႐ွိေလာက္ ေအာင္ သတ္မွတ္ခံေနရပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ပါြးေနဆဲနဲ႔ ျဖစ္ပြါးၿပီးေနာက္ ႏွစ္အနည္းငယ္ အတြင္းကာလတုန္းကေတာ့ ဒီအေရးေတာ္ပံုႀကီးကို ေထာက္ခံသူ၊ အားေပးသူ၊ ဂုဏ္ျပဳသူေတြသာမက၊ ကန္႔ကြက္သူ၊ ႐ႈတ္ခ်သူ၊ ေ၀ဖန္သူ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႐ွိခဲ့ၾကတာေပါ့။
ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းကေတာ့-
"ရဂံု စံခ်စ္စရာတပည့္ေတြမွာျဖင့္၊ ဥံဳအရဟံ သစၥာကတိေတြႏွင့္၊ ဂဠဳန္သရဏံ ဂစၦာမိၾကေပေတာ့"
လို႔ အၫြတ္အႏူးနဲ႔ အားတက္သေရာ ေထာက္ခံခဲ့ပါတယ္။


တျခားတဖက္စြန္းမွာ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ သမိုင္းဆရာႀကီး ဟာေဗး (G.E.Harvey) ကေတာ့ "Superstition pure and simple....... spread by an ex-monk who claimed magical powers" (အယူသီးမႈသက္သက္ပါ....... သူကိုယ္သူ ေမွာ္တန္ခိုး႐ွိတယ္လို႔ ေၾကျငာ တဲ့ ဘုန္းႀကီးထြက္တေယာက္က စလိုက္တာ) တဲ့။
ဒီလိုအျမင္ေတြၾကားမွာ စိတ္၀င္စားစရာ သံုးသပ္ခ်က္တခုကို တင္ျပပါရေစ။ စိတ္၀င္စားဖို႔ ေကာင္းတာက အဲဒီသံုးသပ္ခ်က္ေတြကို ျပဳစုခ့ဲသူေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ၿဗိတိသွ်အစိုးရရဲ႔ ထိပ္တန္းအရာ႐ွိႀကီးေတြလို႔ သတ္မွတ္ထားခဲ့ရတဲ့ အိုင္စီအက္စ္ (I.C.S) (Indian Civil Service) အရာ႐ွိႀကီးေတြ ျဖစ္လို႔ပါပဲ။ ဒါတြင္မက သူတို႔သံုးသပ္ခ်က္ေရးတဲ့ အခ်ိန္ဟာလည္း ဆရာစံေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံု ျဖစ္ဆဲနဲ႔ျဖစ္ၿပီးစ အခ်ိန္ေတြ ျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။
ပထမအျမင္က ဒီလိုပါ.................
သကၠရာဇ္ ၁၂၉၂ ခုႏွစ္တုန္းက ျမန္မာျပည္တြင္ သူပုန္ခပ္ျပင္းျပင္းကေလး ထလိုက္၏။ ဆရာစံက ဥကၠဌႀကီး ျဖစ္ေလသည္။ ဂဠဳန္(က)၊ ဂဠဳန္(ခ) ေတြႏွင့္ ႏိုင္ငံဆူေအာင္ လုပ္လိုက္ေပ၏။ ဆရာစံကား ႐ွင္ဘုရင္ျဖစ္ခ်င္သူ တေယာက္တည္း။ အလံေတာင္တြင္ နန္းေတာ္ေတြေဆာက္၊ စည္ေတာ္ေတြယြန္း၊ ဘိသိက္ေတြသြန္းႏွင့္ေန၏။
ေနာက္လိုက္ငယ္သားတို႔အား ပီးေဆးေတြ ထိုးေပး၏။ ဂဠဳန္ေဆးေတြကို ထိုးေစ၏။ ခမ်ာ ေတာသူေတာင္သားတို႔မွာ အဟုတ္ထင္မွတ္ၿပီးလ်င္ အစိုးရကို ခုခံတိုက္ခိုက္ၾက ေလသည္။
အစိုးရလည္း မေနႏိုင္ လႈပ္ရ႐ွာ၏။ စစ္တပ္ေတြႏွင့္ ႏွိမ္နင္းရ၏။ အၾကင္ဂဠဳန္ ေဆးဆရာေတြ၊ လက္ဖြဲ႔ဆရာေတြ၊ ထံုးမန္းဆရာေတြမွာ စက္အေျမာက္၏ေ႐ွ႔တြင္ ကားခနဲ ကားခနဲ ေနၾကရေလေတာ့သည္။ ေၾသာ္- ဆရာစံ သူ႔ပေယာဂေတြေပါ့။
မ်ားမၾကာမီပင္ အၾကင္ဆရာစံသည္ စက္တိုင္ထက္တြင္ အသက္ကုန္ရ႐ွာ၏။ အခ်ိဳ႔က ဆရာစံ နတ္ျပည္ေရာက္သည္ဟု အယူ႐ွိၾက၏။ (သူပုန္ေတြ) အခ်ိဳ႔က ဆရာစံ အ၀ီစိေရာက္ဟု အယူ႐ွိၾက၏။ (သူပုန္ရန္သူေတြ)
နတ္ျပည္ေရာက္လွ်င္ နတ္သားေတြကို သူပုန္ထရန္ ေခါင္းေဆာင္မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သိၾကားမင္း အလုပ္မ်ားေတာ့မည္။ အ၀ီစိေရာက္မည္ဆိုလ်င္လည္း ငရဲသားတို႔အား သူပုန္ထ ရန္ ေခါင္းေဆာင္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယမမင္း အလုပ္မ်ားေတာ့မည္။ ေရာက္သည့္ေနရာမွာ သူပုန္ထမည့္ ဆရာစံ။
ဆရာစံ ဘ၀ေျပာင္းၿပီးေနာက္ သူပုန္သစ္ပင္ႀကီး လဲေတာ့သည္။ သို႔ေသာ္ သူပုန္အေငြ႔ ကား က်န္ေသး၏။ ေတာ္ေတာ့ အေငြ႔ မဟုတ္။ အင္မတန္ အေငြ႔ ျဖစ္ေလသည္။
ဆရာစံ တပည့္တို႔သည္ သူပုန္ဘ၀မွ ဓားျပဘ၀သို႔ ေျပာင္းၾကကုန္၏။ သူပုန္ဗိုလ္ဘ၀မွ ဓားျပဗိုလ္ဘ၀သို႔ ကူးေျပာင္းၾကျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ေဇာ္ဂ်ီမ်ားလို သူပုန္ထရာနယ္မ်ား၊ ၎နယ္မ်ားႏွင့္ နီးစပ္ေသာနယ္မ်ားတြင္ ဓားျပေတြ ဓားျပဗိုလ္ေတြ ထ၍ ေနၾကၿပီ။ ႐ြာသူ ႐ြာသားတို႔ မီးအိုးႀကီးမ်ားကို ႐ြက္ထားရဘိသို႔။ ညလည္း တထင့္ထင့္၊ ေန႔လည္း တထင့္ထင့္၊ ေန႔ေသမလား၊ ညေသမလား၊ လူႀကီးမ်ားကား ဆိုစရာမ႐ွိ၊ ကိုယ့္အိမ္တြင္ ကိုယ္မအိပ္၀ံ့။ လည္ပင္းတယားယားႏွင့္ ေနၾကရေလေတာ့သည္။ မိမိတို႔၏ ကိုယ္ႏွင့္ဦးေခါင္း ဘယ္အခါ အိုးစားကြဲမည္လဲ ဟူေသာ ကမၼဌာန္းကို စီးျဖန္းလ်က္ ေနၾကကုန္၏။ ေၾသာ္- ေခတ္ဆိုး....ေခတ္ဆိုး...။
ဒီေရးသားခ်က္မွာ ဆရာစံ သူပုန္ထရတဲ႔အေၾကာင္းဟာ သူ ႐ွင္ဘုရင္ျဖစ္ခ်င္လို႔ဆိုတဲ့ ေကာက္ခ်က္မ်ိဳး ေပးထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ နန္းေတာ္ေဆာက္၊ ဘိသိက္သြန္း ပီးေဆးထိုး ဂဠဳန္ေဆးထိုး စတဲ့ အယူသည္းအလုပ္ေတြ လုပ္ၿပီး ေနာက္လိုက္ငယ္သားကို စည္း႐ံုးတဲ့ အေၾကာင္း၊ ဂဠဳန္တပ္သားေတြ စက္အေျမာက္ေ႐ွ႔မွာ အစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ က်ဆံုးရတဲ့ အေၾကာင္းေတြကို သေရာ္ေတာ္ေတာ္ ေလသံနဲ႔ ေလွာင္ထားေသးတယ္။ သူပုန္ ေၾကာင့္ ႐ြာသားျပည္သူေတြ ဒုကၡေရာက္တဲ့အေၾကာင္းလည္း မီးေမာင္းထိုးျပထားပါတယ္။ ဆရာစံ သူပုန္နဲ႔ ျမန္မာျပည္သူေတြကို ေသြးခြဲထားပါတယ္။ ဆရာစံသူပုန္ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ ခဲ့ရတာဟာ လက္တဆုပ္စာ ၿဗိတိသွ်အလိုေတာ္ရိေတြသာ ျဖစ္ေၾကာင္းသိၾကၿပီးတဲ့ ဒီကေန႔မွာ ေတာ့ ဒီေရးသားခ်က္ကို အဲဒီအခ်ိန္က အုပ္စိုးသူ နယ္ခ်ဲ႔ ၿဗိတိသွ်အစိုးရအတြက္ ဘက္လိုက္ ေဖာ္ျပခ်က္လို႔ ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္း သိျမင္ၾကပါရဲ႔။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအခ်ိန္ကေတာ့ ဟာသလိုလို ရိသလိုလို ေထ့သလိုလိုနဲ႔ လူထုမ်က္စိထဲ သဲနဲ႔ပက္လိုက္တဲ့ အေရးအသားပါပဲ။
ဒုတိယအျမင္ကေတာ့ အထက္က အျမင္နဲ႔ အင္မတန္ျခားနားပါတယ္။ ဒီလို...........
ဤသူပုန္မႈမွာ လယ္သမားဆင္းရဲသားမ်ား၏ သူပုန္မႈမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း စီးပြါးေရး မဟုတ္ေပ။ တိုင္းေရးျပည္ေရး သူပုန္မႈ ျဖစ္ေလသည္။
ဆင္းရဲသားမ်ား ပုန္ကန္ၾကသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ လူမ်ိဳးျခားအစိုးရကို မႀကိဳက္ မႏွစ္သက္ေၾကာင္းကို အဂၤလိပ္အစိုးရကို မလိုလားေပ။
ႏွိပ္စက္ညႇင္းပန္းသေလာ၊ မတရားျပဳမူျခင္းေၾကာင့္ေလာ မဟုတ္ေပ။ အဂၤလိပ္တို႔၏ စနစ္သည္ ျမန္မာကို မငဲ့၊ အဂၤလိပ္ကိုသာ လံုး၀ငဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။ ေခတ္ပညာ တတ္လူမ်ားကား မိမိတို႔သည္ သကၠရာဇ္အႏွစ္ ၂၀၀၀ တြင္းတြင္ ေပါက္ဖြားလာသူမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ သူပုန္ထနည္းျဖင့္ မရေၾကာင္းကို သိၾက၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပါလီမန္မွေန၍ လြတ္လပ္ေရးကို ေတာင္းဆိုၾက၏။ ေတာင္သူလယ္သမား ဆင္းရဲသားမ်ားမွာကား ၎တို႔ သင္ၾကားခဲ့ရေသာ ပညာေရးမွာ စာေရးစာဖတ္ ဂဏန္းတြက္မွ်သာျဖစ္၍ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ ေအာင္ မည္သို႔ ေနထိုင္ရမည္ကို မသိ႐ွာၾကသျဖင့္ ဤပုန္ကန္ျခင္းျဖင့္ ျပဳၾကျခင္း ျဖစ္ေလ သည္။ သူတို႔ စြမ္းအား႐ွိ သေလာက္ကိုပင္ ျပၾကရ႐ွာေတာ့သည္။
သူတို႔၌ လက္နက္မ႐ွိၾကေခ်။ ဓါးမ်ားႏွင့္ ျပည္ေတာ္ျဖစ္ ေသနတ္အခ်ိဳ႔သာ ႐ွိၾက၏။ သို႔ေသာ္ လက္နက္ကား အေရးမႀကီး။ အခ်ိန္အခါသာ အေရးႀကီးသည္။ ေဗဒင္ကိန္းခန္းအလို အားျဖင့္ ယခုအခ်ိန္သည္ အဂၤလိပ္တို႔ လက္မွ လြတ္ခြင့္လြတ္ထိုက္ေသာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္အုပ္စိုးျခင္း ကုန္ဆံုး၍ ျမန္မာတို႔ ျပန္လည္စိုးစံရေတာ့မည္ အခ်ိန္ေရာက္ေပၿပီ။ သို႔ျဖစ္၍ သူပုန္ထကာ မေအာင္ႏိုင္စရာ မ႐ွိ။
ေအာင္ကိန္းႀကံဳလ်က္႐ွိေလၿပီ။
ဓါးႏွင့္လူသည္ ေသနတ္ႏွင့္လူကို ႏိုင္ႏိုင္စရာ အေၾကာင္းမ႐ွိ။ ဓါးကို အသံုးမခ်မီ ေသနတ္က ကိစၥၿပီးေအာင္ စီမံႏိုင္သည္ျဖစ္၍ သူတို႔အၾကံ မဟုတ္ႏိုင္ေသးဟု ေတြးေတာဖြယ္ ႐ွိ၏။ ထႂကြမႈသည္ ေအာင္မည္စစ္စစ္ျဖစ္ရကား သို႔ေလာ သို႔ေလာ ေတြးေတာဖြယ္မ႐ွိ။ ထိုအခက္အခဲကို တနည္းနည္းျဖင့္ ေအာင္ျမင္ရန္ အေၾကာင္း႐ွိသည္။
နည္းလမ္းကား အေ႐ွ႔ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စိတ္ကို အလုပ္ေပးျခင္း အလုပ္လုပ္ျခင္း၌ မ်ားစြာ ေလ့လာၾကသည္။ သူေတာ္ေကာင္း ကမၼဌာန္းဆရာတို႔သည္ သမာဓိေအာင္လ်င္ လူတဦး တေယာက္ကို မဖ်ားမနာေအာင္ တတ္ႏိုင္သည္။ ထိုမွ်မကေသး။ မေသေအာင္ပင္ တတ္ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုကိစၥမ်ိဳး ၿပီးႏိုင္ရကား ေဇာ္ဂ်ီပထမံတို႔ ထားခဲ့ေသာ နည္းလမ္းေဆး၀ါးမ်ားျဖင့္ ၿပီးႏိုင္သည္။ ည ၁၁ နာရီမိနစ္ ၅၀ တြင္ ဂဠဳန္ရာဇာကိုယ္တိုင္ ထိုေဆးမ်ိဳး တခြက္ကို ေသာက္၏။ ထို႔ေနာက္ ကိုယ္ကို ေဆးထိုး၏။ ( ) ဆိုတဲ့ အကၡရာ တမ်ိဳးတမည္ကို ကိုယ္တြင္ထိုးႏွံေသာ္ ထိုသူသည္ အစြမ္းေကာင္းလက္နက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ၿပီးေစႏိုင္သည္။ အျခား လက္ဖြဲ႔ မႏၱရား၊ ထံုးမန္း၊ အင္းအိုင္ စသည္တို႔လည္း ႐ွိေပေသးသည္။ ေဆး၀ါးမ်ား၏ အက်ိဳးကား ေသနတ္ၿပီးခ်င္သည့္ အဓိကရည္႐ြယ္ခ်က္ ျဖစ္ေလသည္။
ဒီေရးသားခ်က္မွေတာ့ ဆရာစံ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုႀကီး ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ရတယ္ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ဘာေၾကာင့္ လက္နက္စြဲကိုင္ရသလဲ ဆိုတာကိုလဲ (ကၽြန္ေတာ္တို႔ တေတြ အခုျမင္နဲ႔ လက္ခံသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံႏိုင္သည္ျဖစ္ေစ) သင့္တင့္တဲ့ အေၾကာင္းျပ ခ်က္ကို ေပးထားတယ္။ ဒါတြင္မက အဂၤလိပ္ေတြရဲ႔ စက္အေျမာက္ေတြကို ျမန္မာ ေတာင္သူ လယ္သမားေတြက ဓါးေတြ လွံေတြနဲ႔ ဘာေၾကာင့္ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာကို ႐ွင္းျပသလို၊ အဲဒီလို အားမတန္ အင္မမွ် ရင္ဆိုင္ခဲ့ရလို႔ အင္းအိုင္ခလွဲ႔ လက္ဖြဲ႔ မႏၱယားေတြကို စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအေနနဲ႔ အားကိုးအားထား ၿပဳခဲ့ရတာျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ဆင္ျခင္ေပးထားပါ တယ္။
အင္မတန္ကြာျခားတဲ့၊ မီးနဲ႔ ေရလို ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္တဲ့ ေရးသားခ်က္ႏွစ္ခုပါ။ ပထမ ေရးသားခ်က္က ဒီေန႔အျမင္နဲ႔ သံုးသပ္ရင္ေတာ့ သမိုင္းမွာ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္တဲ့ ေတာင္သူလယ္သမားလႈပ္႐ွားမႈႀကီးကို ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္ သေရာ္႐ႈတ္ခ်ထားတဲ့ နယ္ခ်ဲ႔ အလိုေတာ္ရိေတြရဲ႔ လက္ရာမ်ိဳးေပါ့။ ဒုတိယ လက္ရာကေတာ့ ေတာ္လွန္ေရးတခုအေပၚမွာ လက္ေတြ႔၀င္ေရာက္ဆင္ႏႊဲၿပီး ကိုယ္တိုင္ေဆာင္႐ြက္သူ ေတာ္လွန္ေရးသမား မဟုတ္ရင္ေတာင္ စာနာေထာက္ခံမႈ႐ွိတဲ့ သမာသမတ္က်သူ ဘက္ေတာ္သားတေယာက္ရဲ႔ လက္ရာမ်ိဳးလို႔ သံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အေရးအသားႏွစ္ခုကို ယွဥ္ဖတ္လိုက္ရင္ လူႏွစ္ေယာက္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ၿပီး ဆရာစံအေရးေတာ္ပံုအေၾကာင္းကို ေျပာေနၾက၊ တေယာက္က ဆရာစံအေရးေတာ္ပံုကို ေ၀ဖန္တိုက္ခိုက္လို႔ က်န္တေယာက္က အဲဒီအေရးေတာ္ပံုဘက္က ရပ္တည္႐ွင္းျပေနတာနဲ႔ ေတာင္ တူေနပါေသးရဲ႔။
ေလာကရဲ႔ ကေမာက္ကမျဖစ္မႈလို႔ ေျပာရမလား၊ ကံတရားရဲ႔ သေရာ္ခ်က္လို႔ ေျပာရ မလား၊ မဆိုတတ္ေတာ့ပါဘူး။ ျဖစ္ရေလတာက ဒီလက္ရာႏွစ္ခုမွာ ပထမ (အဆိုးျမင္) လက္ရာဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳး စစ္စစ္တေယာက္ရဲ႔ လက္ရာျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယ (အေကာင္းျမင္) လက္ရာကေတာ့ မ်က္ႏွာျဖဴရင့္မႀကီးတေယာက္ရဲ႔ လက္ရာ ျဖစ္ေနတာပါပဲ။
ပထမစာသားေတြက အေရးပိုင္ဦးစိန္တင္ "သိပၸံေမာင္၀" ဆိုတဲ့ ကေလာင္အမည္နဲ႔ ေရးခဲ့တဲ့ "သူပုန္အေငြ႔" ဆိုတဲ့ေဆာင္းပါး (ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေခတ္စမ္းေလ့လာေရး သုေတသီေတြက ၀တၳဳေဆာင္းပါးလို႔ အမ်ိဳးအစားသတ္မွတ္ၾကတယ္) ထဲကပါ။ ဒုတိယ စာသားေတြကေတာ့ အေရးပိုင္ ေမာရစ္ေကာ္လစ္ (Maurice Collis) ေရးတဲ့ (Trials in Burma) ( 'ျမန္မာျပည္တြင္ စစ္ေဆးခဲ့ေသာ အမႈအခင္းမ်ား' အမည္နဲ႔ လူထုေဒၚအမာ ျမန္မာျပန္) ထဲက ျဖစ္ပါတယ္။

(၂)

ခုလိုယွဥ္ျပလိုက္တာဟာ သိပၸံေမာင္၀ကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ျမန္မာစာေပကို ႀကီးမားတဲ့ အတိုင္းအတာနဲ႔ အက်ိဳးျပဳခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာႀကီးတေယာက္အေနနဲ႔ သိပၸံေမာင္၀ကို ကၽြန္ေတာ္ အသိအမွတ္ျပဳၿပီးသားပါ။ ကၽြန္ေတာ္ႀကိဳးစားၾကည့္ခ်င္တာက ၿဗိတိသွ်ပဋိညာဥ္ခံ အရာ႐ွိႀကီးႏွစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ ဒီစာေရးဆရာႀကီး ႏွစ္ေယာက္ဟာ ၿဗိတိသွ်ဆန္႔က်င္ေရး လႈပ္႐ွားမႈႀကီးတခုအေပၚမွာ ဘာေၾကာင့္ မတူကြဲျပားတဲ့ သေဘာထားအျမင္ေတြ ႐ွိထားရသလဲ။ ဒီလိုကြဲျပားရာမွာလဲ အံ့ၾသစရာ ရပ္တည္ခ်က္ ေျပာင္းျပန္သေဘာထားေတြ ဘာလို႔ ျဖစ္ခဲ့ရသလဲ အေၾကာင္းရင္းေတြကို တတ္ႏိုင္သေလာက္ စဥ္းစားၾကည့္ခ်င္ပါတယ္
ကၽြန္ေတာ္ စဥ္းစားမိသမွ်ေတာ့............

၁။ အိုင္စီအက္စ္ဆိုတဲ့ ျဖစ္တည္မႈအေပၚမွာ သေဘာထားခ်င္း ကြဲျပားမႈ႐ွိလိမ့္မယ္။
အိုင္စီအက္စ္ (I.C.S) ဆိုတာ Indian Civil Service (အိႏၵိယၿမိဳ႔ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၀န္ထမ္း) ရဲ႔ အတိုေကာက္ စာလံုးပါ။ အဂၤလိပ္ေတြ အာ႐ွမွာ စတင္နယ္ခ်ဲ႔ေတာ့ ကိုလိုနီေတြရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုတာ၀န္ယူမဲ့ ၀န္ထမ္းေတြ လိုလာတယ္။ ပထမကေတာ့ ဒီ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး (အထူးသျဖင့္ အိႏၵိယအုပ္ခ်ဳပ္ေရး) လုပ္ငန္းကို ၿဗိတိသွ်အေ႐ွ႔အိႏၵိယကုမၸဏီ (British East India Company) က တာ၀န္ယူတယ္။ ၀ိတိုရိယဘုရင္မႀကီးလက္ထက္ အိႏၵိယစစ္ဘာရီ ပုန္ကန္မႈႀကီး (Indian Mutiny) ျဖစ္ပါြးၿပီးေနာက္မွ အိႏၵိယကို ၿဗိတိသွ်အစိုးရက အၿပီးအျပတ္ လႊဲယူလိုက္တာပါ။ ဒီအခါ အစိုးရက ၀န္ထမ္းအဖြဲ႔ (Service) ေတြ ခြဲခန္႔အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။ ၿမိဳ႔ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာ (Indian Civil Service) (I.C.S) ၊ သစ္ေတာဘက္မွာ (Indian Forest Service) (I.F.C) စသျဖင့္ေပါ့။ ဒီအထဲမွာ အေရးပါဆံုးက ၿမိဳ႔ျပဆိုင္ရာ၀န္ထမ္း အိုင္စီအက္စ္ ေတြေပါ့။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ဆားဗစ္ထဲေရာက္ၿပီဆိုရင္ ဘုရင့္အစိုးရနဲ႔ ပဋိညာဥ္စာခ်ုဳပ္ ခ်ဳပ္ၾကရတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ သူတို႔ကို 'ပဋိညာဥ္ခံ၀န္ထမ္း' လို႔ ေခၚၾကတာေပါ့။ အဲဒီ ပဋိညာဥ္မွာ ၀န္ထမ္းေတြဘက္က အလုပ္ကို ေက်ပြန္ေအာင္ လုပ္မယ့္အေၾကာင္း၊ သစၥာေစာင့္သိမဲ့အေၾကာင္း၊ အစိုးရလွ်ိဳ႔၀ွက္ခ်က္မ်ားကို မေပါက္ၾကားေအာင္ ေစာင့္ထိန္းမယ့္ အေၾကာင္းေတြပါတယ္။ အစိုးရဘက္ကေတာ့ အဲဒီ၀န္ထမ္းကို သူ႔တာ၀န္ကို ေက်ပြန္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္သမွ် အေၾကာင္းမဲ့ အလုပ္က ထုတ္မပစ္ဖို႔၊ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ႐ွိပဲ အျပစ္ေပးထုတ္ ပစ္တာ မလုပ္ဖို႔၊ တာ၀န္ေက်ပြန္စြာနဲ႔ သက္တမ္းျပည့္ အမႈထမ္းၿပီးရင္ အၿငိမ္းစားလစာေပးဖို႔ စတာေတြကို တာ၀န္ယူ ကတိျပဳထားတယ္။
အစပိုင္းမွာေတာ့ အဂၤလန္ႏိုင္ငံက လူေတြပဲ အမႈထမ္းၾကတာေပါ့။ သူတို႔အတြက္ေတာ့ အိႏိၵယဆိုတာ ရပ္ေ၀းေျမျခား ေတာေခါင္ေခါင္ အရပ္မ်ိဳးျဖစ္မွာပါ။ ဒီေတာ့ အိႏၵိယၿမိဳ႔ျပအုပ္ခ်ဳပ္ ေရး၀န္ထမ္းေတြအေနနဲ႔ သြားေရာက္အမႈထမ္းသူေတြဟာ အဂၤလန္ႏိုင္ငံမွာ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ ၾကားႏိုင္တဲ့ အလားအလား႐ွိသူ ေအလိတ္(Elite) ေတြေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္မယ္ မထင္ဘူး။ တ႐ြာမေျပာင္း သူေကာင္းမျဖစ္ ဆိုတဲ့ထံုးကို ႏွလံုးမူရသူေတြသာ မ်ားပါလိမ့္မယ္။ ေ၀းလံ ေခါင္းပါးေဒသကို စြန္႔စားသြားလာၿပီး အခြင့္အလမ္း႐ွာလိုသူေတြ၊ လက္႐ွိေနထိုင္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းနဲ႔ အံမ၀င္ခြင္ မက်သူေတြ၊ အလားအလာ႐ွိတဲ့ လုပ္ငန္းသစ္မ်ိဳးကိုမွ ႀကိဳးစားၾကည့္လို သူေတြ.... ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ဒီဆားဗစ္ႀကီးစခဲ့ရာမွ သဘာ၀ပါပဲ။
ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ 'လုပ္ငန္း' တခုအေနနဲ႔ တည္တ့ံလာလိမ့္မယ္။ ဒီအခါ ႏိုင္ငံရပ္ျခား က မဖြံ႔ျဖိဳးေသးတဲ့ လူမ်ိဳးေတြကို စီမံခန္႔ခြဲေပးရတာ စိတ္၀င္စားသူေတြ၊ လူမႈျပဳျပင္ေရးသမား ေတြလဲ ပါလာႏိုင္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္သူတို႔ (အဂၤလန္ႏိုင္ငံသားေတြ) အတြက္ကေတာ့ 'အိုင္စီအက္စ္' ဆိုတာ ၀န္ထမ္းအလုပ္တခုထက္ မပိုႏိုင္ပါဘူး။ ဒီေတာ့ အိုင္စီအက္စ္မ်ားနဲ႔ ၿဗိတိသွ်ေတာ္၀င္ အစိုးရၾကား ခ်ဳပ္ဆိုရတဲ့ 'ပဋိညာဥ္စာခ်ဳပ္' ဆိုတာကလဲ သူတို႔အတြက္ေတာ့ အလုပ္႐ွင္နဲ႔အလုပ္သမား ၀န္ထမ္းအၾကားက စာခ်ဳပ္တခုထက္ မပိုေလာက္ပါဘူး။ လုပ္ငန္းခြင္ စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာဖို႔ အလုပ္သမားဘက္က ကတိျပဳၿပီး၊ အလုပ္႐ွင္ဘက္ကလဲ ထိုက္သင့္သလို တာ၀န္ယူမႈေပးတဲ့ ကတိပဋိညာဥ္စာခ်ဳပ္ပါပဲ။
ေနာက္ပိုင္းမွာ ၿဗိတိသွ်အစိုးရဟာ ေဒသခံတိုင္းရင္းသားေတြထဲက လက္သင့္ရာ လူေတြကို သူတို႔ရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ အသံုးခ်လာၾကပါတယ္။ ကိုလိုနီ ေဒသခံ တိုင္းရင္းသားေတြထဲက သူတို႔နဲ႔ အလ်ဥ္းသင့္ႏိုင္မဲ့ လူေတြကို အခြင့္အေရးေပးၿပီး တိုင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း ျပန္လည္အုပ္ခ်ဳပ္ေစျခင္းက ပိုသင့္ေလ်ာ္ဆိုတာကို အေတြ႔အၾကံဳ မ်ားအရ သိလာၾကတယ္။
ဒါေတာင္ အစပိုင္းမွာ ကိုလိုနီ အ႐ွင္သခင္ေတြဟာ ခိုင္းေကာင္း႐ံု အခြင့္အေရးနဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ေပးခဲ့တာပါ။ သူတို႔ရဲ႔ေအာက္ အေတာ္ေ၀းေ၀းမွာပဲ ဒီ၀န္ထမ္းေတြကို ထားခဲ့ၾကတာ ေပါ့။ အိႏၵိယမွာဆိုရင္ (ပထမကမၻာစစ္ကာလမွာ ျမန္မာမ်ားလဲ ၀င္ေရာက္အမႈ ထမ္းခဲ့တဲ့) စစ္တပ္မွာ မ်က္ႏွာျဖဴအရာ႐ွိေတြက ကက္ပတိန္၊ လက္ဖတင္နင္ စတဲ့ ပံုမွန္ရာထူးနဲ႔ တာ၀န္ထမ္းၾကေပမယ့္ တိုင္းရင္းသားေတြကေတာ့ ဆူဘဒါ၊ ဂ်မဒါ စတဲ့ (ပံုမွန္ထက္ တဆင့္နိမ့္ၿပီး တီထြင္ထားတဲ့) အရာ႐ွိ ရာထူးမ်ိဳးေတြနဲ႔ အမႈထမ္းၾကရတာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလဲ ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲ ၿပီးခ်ိန္ကစၿပီး ျမန္မာလူမ်ိဳးအခ်ိဳ႔ကို ပုလိပ္ အင္စပက္ေတာ္လို႔၊ ၿမိဳ႔အုပ္လို ရာထူးမ်ိဳးေတြမွာ ခန္႔ထားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒိထက္မပို ခဲ့ပါဘူး။
ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ တဆင့္တက္ၿပီး တိုင္းရင္းသားထဲက ထူးခၽြန္သူေအလိတ္(Elite) ေတြကို သူတို႔ မ်က္ႏွာျဖဴေတြကိုသာ ခန္႔ေလ့႐ွိတဲ့ ရာထူးမ်ိဳးေတြမွာ စမ္းသပ္ခန္႔ထားလာခဲ့ တယ္။ တိုင္းရင္းသားေအလိတ္ေတြအတြက္လည္း ရေတာင့္ရခဲ ရလိုက္တဲ့ အခြင့္အေရးႀကီး ေပါ့။ အင္မတန္ ေက်းဇူးတင္စရာ ေစာင္မၾကည့္႐ႈမႈႀကီးေပေပါ့။ ပညာကို ထူးထူးခၽြန္ခၽြန္ ႀကိဳးစား၊ စာေမးပြဲကို ပင္ပင္ပန္းပန္း ေျဖၿပီးမွ ရလာတဲ့ အခြင့္ထူးႀကီးဆိုေတာ့ အင္မတန္ပီတိ ျဖစ္စရာ ေအာင္ျမင္မႈႀကီးလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အိႏၵိယနဲ႔ျမန္မာ အိုင္စီအက္စ္ေတြအဖို႔ေတာ့ အိုင္စီအက္စ္ဆိုတာ 'မိုးက်ေ႐ႊကိုယ္' ဘ၀ပါပဲ။ အိုင္စီအက္စ္ေတြနဲ႔ အဂၤလိပ္အစိုးရအၾကားက 'ပဋိညာဥ္ခံစာခ်ဳပ္' ဆိုတာကို သူတို႔ အေနနဲ႔ကေတာ့ သစၥာေတာ္ခံစာတမ္းႀကီးတခုလို သေဘာထားၾကမွာပါ။ ဆူဘတ္စ္ခ်န္ဒရာဘို႔စ္ ခၽြင္းခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကလြဲရင္ တိုင္းရင္းသားအိုင္စီအက္စ္ ဆိုသူေတြဟာ ဘ၀အရကိုပဲ အဂၤလိပ္အစိုးရအေပၚ သစၥာ႐ွိရမယ္ဆိုတဲ့ အျမင္ကို ဗူးသြင္းသလို အသြင္းခံထား ရသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

၂။ သူတို႔ အသီးသီးအေပၚ အေရးေတာ္ပံုႀကီးက ထိခတ္ခံရပံုျခင္း ကြာျခားမႈလဲ ႐ွိလိမ့္မယ္။
ဆရာစံအေရးေတာ္ပံုႀကီး ေပၚေပါက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ေမာရစ္ေကာလစ္ဟာ ဒီအေရး ေတာ္ပံုႀကီးကို ရင္ဆိုင္ရာ၊ ႏွိမ္နင္းရာ၊ ႏွိပ္ကြပ္ရာမွာ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတို႔၊ လံုျခံဳေရးတို႔၊ တရားစီရင္ေရးတို႔ဆိုတဲ့ လုပ္ငန္းတာ၀န္ပိုင္းမွာ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ ရန္ကုန္အေရးပိုင္ ဘ၀နဲ႔ ဒိစႀတိတ္တရားသူႀကီးတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရင္း အဂၤလိပ္စစ္ဗိုလ္ေလးတေယာက္ကို ေထာင္ခ်လိုက္မိတာေၾကာင့္ ယစ္မ်ိဳးမင္းႀကီးအျဖစ္ 'အထက္ကိုစာတင္' တာခံလိုက္ရတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ သူႀကီးကအစ၊ ၿမိဳ႔အုပ္နယ္ပိုင္အလယ္၊ အေရးပိုင္ေကာ္မ႐ွင္အဆံုး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္မွာ တာ၀န္ယူရသူေတြ 'ဂဠဳန္တေစၦ' အေျခာက္ခံေနရတဲ့အထဲမွာ သူမပါဘူး ေပါ့။ သည္ေတာ့ ဆရာစံသူပုန္ေၾကာင့္ သူ႔အတြက္ အိပ္ေရးပ်က္စရာ မလိုဘူး။ ေျခာက္ျခားေခါင္းခဲစရာ မ႐ွိဘူး။ သူ႔အသက္စည္းစိမ္ကိုလဲ တိုက္႐ိုက္ထိခိုက္စရာ မေတြ႔ရဘူး။ သူ႔အတြက္ ဆရာစံသူပုန္ဟာ အေ၀းကေန ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာလို႔ အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ လႈပ္႐ွားမႈ ႀကီးတခုပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာစံသူပုန္ကို သူ႔အေနနဲ႔ စိတ္ဆိုးစရာ၊ စိတ္နာစရာ ဘာမွ မ႐ွိပါဘူး။ သူကိုယ္တိုင္ကပဲ 'ကၽြန္ေတာ္က ယစ္မ်ိဳးမင္းႀကီးျဖစ္ေနၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ဤကိစၥသည္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ လံုး၀မသက္ဆိုင္ေတာ့ရကား ပြဲၾကည့္တေယာက္အျဖစ္ ေအးေဆးစြာ ေစာင့္ၾကည့္၍ ႏိုင္ေလၿပီ' လို႔ ေရးခဲ့တာပဲ။ (ဒီအေရးအသားမွာ သူ႔အေပၚ မေကာင္းခဲ့တဲ့ 'ထိုစဥ္အခါတြင္ ျပည္ပိုင္အစိုးရျဖစ္ေနေသာ အိုင္စီအက္စ္ႀကီးသံုးေယာက္' ေမ်ာက္မီးခဲကိုင္မိ သလို ျဖစ္ေနတာကို 'မွတ္ကေရာဟ' ဆိုတဲ့စိတ္မ်ိဳး တစံုတရာ ပါမပါေတာင္ ကၽြန္ေတာ္ ယတိျပတ္ မေျပာရဲပါဘူး။)
ဒီအခ်ိန္မွာ သိပၸံေမာင္၀ကေတာ့ နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္ အိုင္စီအက္စ္ ဦးစိန္တင္အျဖစ္နဲ႔ ပုန္ကန္မႈရဲ႔ ဂယက္႐ိုက္ခတ္ရာ ေဒသေတြမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနရတာပါ။ သည္ေတာ့ သူ႔ဇာတ္ေကာင္နယ္ပိုင္ေမာင္လူေအးဟာ ဆရာစံပုန္ကန္မႈႀကီးကို ေကာလစ္လို ပြဲၾကည့္ တေယာက္အျဖစ္ ေအးေဆးစြာ ေစာင့္ၾကည့္၍ မေနႏိုင္မွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ သူ႔လက္ေအာက္က ကညင္ေကာက္ ႐ြာသူႀကီးေတာင္ သူပုန္အသတ္ခံရၿပီး၊ ကိုယ္တိုင္သတင္း သြားေမးခဲ့ရ၊ သူႀကီးကေတာ္ (ပဋာစာရီ) ကိုေတြ႔ခဲ့ရသူ၊ သူႀကီးရဲ႔သား'နီတာရဲတလသားေလး' ကို ျမင္ခဲ့ရတာကိုး။ သူ႔နယ္ထဲက စစ္ကြင္းသူႀကီး ဦးဖိုးမွီလဲ အသတ္ခံရေသးရဲ႔။ သတ္တာမွ ေခါင္းျဖတ္သတ္သတဲ့။ သည္ေတာ့ ေမာင္လူေအးခမ်ာ မနက္လင္းရင္ ကိုယ့္ေခါင္းကိုယ္စမ္း ၾကည့္ရမယ့္ အေျခအေနမ်ိဳးေပါ့။
သည္ေတာ့ သိပၸံေမာင္၀အေနနဲ႔ 'ဤသူပုန္နယ္ေတြ ပတ္လည္၀ိုင္းလ်က္ေနေသာ နယ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ကာ ေနရ႐ွာ၏ အဘယ္မွ် စိတ္ညစ္စရာ ေကာင္းပါသနည္း၊ ေန႔လဲအၿငိမ္ မေနရ' လို႔ (သူပုန္အေငြ႔ေဆာင္းပါးမွာလို) ညည္းမိတာ သဘာ၀က်ပါတယ္။
ဒါတြင္မက သူဟာ ေတာင္သူလယ္သမားသူပုန္ေတြက 'ကုလားျဖဴကၽြန္ေတြ' လို႔ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ အစားထဲက မဟုတ္လား။ ဒီေတာ့ ဆရာစံပုန္ကန္မႈကို ဆန္႔က်င္တိုက္ ဖ်က္ေရး၊ ဆရာစံပုန္ကန္မႈကို ေခ်မႈန္းေရးဟာ ဦးစိန္တင္အတြက္ေတာ့ သူ႔ရဲ႔ အသက္ အႏၱရာယ္ကို ကာကြယ္ေရးလဲ မည္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႔ ဘ၀ရပ္တည္ေရးဆိုင္ရာ တာ၀န္ႀကီးလဲ မွန္ပါတယ္။
'ဟူနန္ျပည္နယ္ လယ္သမားလႈပ္႐ွားမႈအစီရင္ခံစာ' မွာ ေမာ္ေျပာခဲ့သလိုပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ ဇာပန္းထိုးတာမဟုတ္၊ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္တာမဟုတ္၊ အဲဒီလို ညင္ညင္ သာသာ ၾကင္ၾကင္နာနာ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေအးေအးေဆးေဆး လုပ္ေနနိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလိုပဲ ဆရာစံေတာင္သူလယ္သမား လႈပ္႐ွားမႈႀကီးဟာလဲ ေတာ္လွန္ေရးတရပ္ျဖစ္ေလေတာ့ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္းအျဖစ္ ေတြ႔႐ွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုအၾကမ္းပတမ္း အျဖစ္အပ်က္ေတြကို ေဘးက 'ပြဲၾကည့္' တေယာက္ရဲ႔ ခံစားမႈနဲ႔ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြရဲ႔ ပစ္မွတ္အျဖစ္ေရာက္ေနသူ တေယာက္ရဲ႔ ခံစားမႈဟာ တူႏိုင္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

၃။ လူမ်ိဳးႏြယ္ကြာျခားမႈကလဲ သူတို႔အသီးသီးအေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈ ႐ွိလိမ့္မယ္။
ေမာရစ္ေကာလစ္က အဂၤလန္က လာတာဆိုေပမယ့္ အိုင္းရစ္လူမ်ိဳးလို႔ သိရပါတယ္။ အိုင္းရစ္ေတြဟာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ အဂၤလိပ္လို႔ သေဘာမထားၾကပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ေကာလစ္တို႔မ်ိဳးဆက္ဟာ အိစ္တာေတာ္လွန္ေရးႀကီးက ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ ဆင္ဖိန္းမ်ိဳးဆက္ ဆိုေတာ့ အဂၤလိပ္ေတြကို သူတို႔အေပၚ မတရားအုပ္စိုးေနသူေတြလို႔ သေဘာထားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ တခါ ျမန္မာလူမ်ိဳးဆိုတာကလဲ (သူျမန္မာကို ဘယ္ေလာက္ခ်စ္တယ္လို႔ ေက်ာ္ၾကားေပမယ့္) သူ႔အတြက္ေတာ့ တျခားလူမ်ိဳးတမ်ိဳးပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤလိပ္နဲ႔ ျမန္မာ ေတာင္သူလယ္သမားေတြရဲ႔ ပဋိပကၡမွာ သူဟာ ႏွစ္ဘက္စလံုးရဲ႔ အားေကာင္းခ်က္နဲ႔ အားနည္းခ်က္ေတြကို ဘက္မလိုက္ပဲ သံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေကာလစ္မွာလဲ အဂတိမကင္းတာေလးေတြ ႐ွိတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေတြးမိတဲ့ အခ်က္တခုကို တင္ျပခြင့္ျပဳပါ။
ေမာရစ္ေကာလစ္ဟာ ဆရာစံသူပုန္ေတြရဲ႔ အားနည္းခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေတြကို နားလည္မႈ ႐ွိတာေတာ့ မွန္ပါရဲ႔၊ ဒါေပမယ့္ နားလည္မႈ 'လြန္' သြားသလိုေတာင္ ထင္ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ စက္ေသနတ္နဲ႔ ရန္သူကို ဓါးနဲ႔ခံခ်တာဟာ မခံသာလြန္းလို႔၊ တျခားနည္းလမ္းကို မ႐ွိေတာ့လို႔ (သို႔မဟုတ္ တျခားနည္းလမ္း ႐ွာမေတြ႔ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အေျခအေနက ျဖစ္ေနလို႔) ဆိုၿပီး ေ႐ွ႔ေနလိုက္ေပးတာက ေျဖသာပါေသးတယ္။ လယ္သမားသူပုန္ေတြရဲ႔ အင္းအိုင္ခလွဲ႔ လက္ဖြဲ႔မႏၱရားေတြကို အားကိုးမႈ လြန္ကဲတာကိုေတာ့ ေထာက္ျပေ၀ဖန္သင့္တဲ့ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ပါ။ ဒါကို မွန္သေယာင္ေယာင္ ကာကြယ္ေပးတာကေတာ့ ေကာလစ္အေနနဲ႔ တာ၀န္မဲ့ရာ က်ပါတယ္။ မ်က္ႏွာျဖဴေတြအၾကားမွာ 'ျမန္မာခ်စ္သူ' အျဖစ္ထင္႐ွားတဲ့ ေကာလစ္ ဟာ ဒီေနရာမွာေတာ့ ကေလးခ်စ္တယ္လို႔ လူေတြထင္ေအာင္ ကေလးမွားေနတာကို လစ္လ်ဴ ႐ႈၿပီး အလြန္အကၽြံ ေျမႇာက္ပင့္အလိုလိုက္တဲ့ အိမ္နီးခ်င္း 'သေဘာေကာင္းသူႀကီး' ပံုစံေပါက္ သြားပါတယ္။
ဦးစိန္တင္ကေတာ့ ျမန္မာပါ။ ျမန္မာကို သူခ်စ္မွာေပ့ါ။ ဒါေပမယ့္ သူခ်စ္တဲ့ ျမန္မာေတြ ေခတ္ေနာက္က်တာတို႔၊ အျမင္မက်ယ္တာတို႔၊ စည္းကမ္းမဲ့တာတို႔ ေတြ႔ရင္ သူက အင္မတန္ ေထာက္ျပ ေ၀ဖန္ခ်င္ပါတယ္။ သူရဲ႔ 'ေမာင္သံေခ်ာင္း' ကေလာင္နဲ႔ 'ႀကီးပြါးေရး' မွာေရးတဲ့ ေပးစာေတြမွာ ဒီအခ်က္ဟာ အေတာ္ထင္႐ွားပါတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြအေပၚ ျမန္မာ တေယာက္အေနနဲ႔ ေစတနာထားတာပါ။
ဒါေပမယ့္ ဦးစိန္တင္ဟာ သာမန္ျမန္မာလူထုနဲ႔ အေတာ့္ကို အလွမ္းေ၀းကြာတဲ့ ဘ၀အေျခအေနကို ေရာက္လာတဲ့အခါမွာေတာ့ သူ႔ေစတနာေတြဟာ ေစတနာလို႔ မျမင္ ရေတာ့ပဲ 'ဒီလူေတြ ငါ့လို စည္းကမ္းမ႐ွိရ ေကာင္းလား၊ ငါ့လို အျမင္မက်ယ္ရ ေကာင္းလား၊ ငါ့လို ေခတ္မမီရ ေကာင္းလား' ဆိုၿပီး အထက္စီးအေနအထားက ႐ႈျမင္သံုးသပ္ေနသလို သူ႔စာေတြမွာ ေတြ႔လာရပါတယ္။ 'မညႇာမတာ စာနာသည္' ဆိုတဲ့ စကားလိုေပါ့။ သာမန္ျမန္မာ လူထုရဲ႔ အေနအထိုင္၊ အေျပာအဆို၊ အေတြးအျမင္ေတြမွာ ဘယ္လိုအကန္႔အသတ္ေတြ ေၾကာင့္ သူေ၀ဖန္တဲ့ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေတြ ႐ွိရတယ္ဆိုတာ မစဥ္းစားႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သိပၸံေမာင္၀ရဲ႔စာေတြမွာ 'ဂ႐ုဏာေဒါေသာ' ေတြျဖစ္ေလ့႐ွိတာေပါ့။ 'သူပုန္႔အေငြ႔' မွာေတာ့ ဂ႐ုဏာေဒါေသာေတြ လံုး၀ေပ်ာက္ၿပီး 'ေဒါေသာ' ေတြခ်ည္း ျဖစ္သြားပါေလေရာ။
ဒါေၾကာင့္လဲ ဆရာစံ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုရဲ႔ ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္ျဖစ္တဲ့ အယူသည္းအစြဲအလန္းေတြနဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ ေ၀ဖန္ရာမွာ အိုင္စီအက္စ္ ဦးစိန္တင္ရဲ႔ အေရးေတာ္ပံုဆန္႔က်င္ေရး ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ သိပၸံေမာင္၀ရဲ႔ စူး႐ွ႐ွသေရာ္ေတာ္ေတာ္ 'ေလ' တို႔ ေပါင္းလိုက္တဲ့အခါ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုႀကီးကို ေစာ္ကားေမာ္ကားအႏိုင္ဆံုး တိုက္ခိုက္လိုက္တဲ့ 'သူပုန္အေငြ႔' ထြက္လာပါေတာ့သည္။
ဒီလို ေတြးၾကည့္လိုက္ျပန္ေတာ့ ဆရာစံ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုအေပၚ ေမာရစ္ေကာ္လစ္နဲ႔သိပၸံေမာင္၀တို႔ရဲ႔ သံုးသပ္ခ်က္ အေရးအသားေတြဟာ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ရဲ႔ မတူကြဲျပားတဲ့ အေျခအေနေတြကေန သဘာ၀က်စြာ ေပၚလာတာျဖစ္တယ္လို႔ သံုးသပ္ႏိုင္ ပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ေမာရစ္ေကာလစ္က 'ျမန္မာျပည္တြင္စစ္ေဆးခဲ့ေသာ အမႈအခင္း မ်ား' ပါ အေရးအသားေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ ေစာဒကတက္သူ မ႐ွိေလာက္ေအာင္ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ တဲ့ ဆရာစံေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုႀကီးကို စာနာေထာက္ခံသူအျဖစ္ 'တင္' က်န္ရစ္ ခဲ့ၿပီး၊ သိပံၸေမာင္၀ကေတာ့ 'သူပုန္႔အေငြ႔' ပါအေရးအသားေတြနဲ႔ ဆရာစံဆန္႔က်င္ေရးသမား ဗ်ဴ႐ိုကရက္ႀကီးတေယာက္အျဖစ္ 'တြင္' က်န္ရစ္ခဲ့ပါၿပီ။

ေဇာ္၀င္းကို
{ပိေတာက္ပြင့္သစ္မဂၢဇင္း၊ အမွတ္ ၁၀၊ ဇန္န၀ါရီ ၂၀၀၇မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။}

1 comment:

Anonymous said...

Hi Ko Zaw Win Ko
I do admire your thoughts and your writing. Please keep going on, I bet you will be very famous writer soon.