Wednesday, May 6, 2009

အဂၤလိပ္စကားေျပာတတ္ခ်င္သူမ်ားအတြက္
ေရးသူ- လူထုစိန္၀င္း

"ကၽြန္ေတာ့္သမီးက အဂၤလိပ္စာအဓိကနဲ႔ေတာ့ ဘြဲ႔ရၿပီးပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ စကားလည္း မေျပာႏိုင္၊ သတင္းစာေတြ မဂၢဇင္းေတြလည္း မဖတ္ႏိုင္ပါဘူး။ သံ႐ံုးေတြကဖြင့္တဲ့ သင္တန္း ေတြလည္း တက္ေနတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ထင္သေလာက္ တိုးတက္မလာဘူး၊ အဲဒါဘာျဖစ္လို႔လဲ"
အႏွစ္ (၂၀) လံုးလံုး စကားေျပာသင္တန္းဆရာလုပ္လာတဲ့ ကာလတေလွ်ာက္မွာ ဒီစကားမ်ိဳး ေန႔တိုင္းၾကားခဲ့ရပါတယ္။ သင္တန္းလာတက္ၾကတဲ့ လူအားလံုးလိုလိုလည္း ဒီအတိုင္းပါပဲ။ အဂၤလိပ္စာသင္တဲ့ ဆရာမေတာ့ လုပ္ေနပါရဲ႔။ အဂၤလိပ္စကားေတာ့ မေျပာတတ္။ အဂၤလိပ္စာအုပ္ေတြေတာ့ မဖတ္တတ္ပါဘူး။ ဆရာ၀န္ေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ ေတာ့ ျဖစ္လာပါရဲ႔။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြနဲ႔ ထိေတြ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါက်ေတာ့ ေျပာတတ္ဖို႔ ဆိုတတ္ဖို႔ ဆိုတာထား။ သူေျပာတာကိုေတာင္မွ ေသေသခ်ာခ်ာနားလည္ သေဘာေပါက္ႏိုင္ စြမ္း မ႐ွိၾကပါဘူး။


မႀကိဳးစားၾကလို႔လား ဆိုေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီေခတ္ ကေလးေတြေလာက္ တပင္တပန္း ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကတာမ်ိဳး ေတြ႔ေတာင္မေတြ႔ဖူးပါဘူး။ ကိုယ့္ေခတ္၊ သူတို႔မိဘ ေတြ ေခတ္တုန္းကလည္း သူတို႔လို သင္တန္းတကာ က်ဴ႐ွင္တကာလည္း တက္ရတာမ်ိဳး မ႐ွိခဲ့ပါဘူး။ သူတို႔ခမ်ာေတြက်ေတာ့ တေန႔ က်ဴ႐ွင္ေတြနဲ႔သာ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကရ႐ွာတာပါ။ အိမ္ဆိုတာ အိပ္ဖို႔ေနရာကေလးတခုေလာက္သာ သူတို႔အတြက္ အဓိပၸါယ္ ႐ွိပါေတာ့တယ္။ စားတာလည္း က်ဴ႐ွင္တခုနဲ႔တခုၾကား အားတဲ့အခ်ိန္တိုေလးမွာ ထမင္းဗူးဖြင့္ၿပီး ၀မ္းဗိုက္ျပည့္ ၿပီးေရာဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ ကတိုက္က႐ိုက္ စားၾကရ႐ွာတာပါ။ ျမန္မာကေလးေတြရဲ႔ ပင္ကိုယ္ ဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးကလည္း မညံ့ပါဘူး။ ထံုထံုထိုင္းထိုင္း အစားထဲက မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ဒါေတာင္မွ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီေခတ္ကေလးေတြ အဂၤလိပ္ဘာသာစကား အေျပာအဆို၊ အေရးအဖတ္မွာ မစြမ္းၾကတာလဲဆိုတာကို ေလ့လာသံုးသပ္ၾကည့္ဖို႔ေကာင္းပါတယ္။
ႏွစ္ေပါင္း (၂၀)ေက်ာ္ အဂၤလိပ္စကားေျပာသင္တန္းေလး ဖြင့္ၿပီး သင္ၾကားလာတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳအရ သံုးသပ္ၾကည့္မိတာကေတာ့ သူတို႔ သင္ယူပံု သင္ယူနည္း မွားေနတယ္ လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒီေန႔ကေလးေတြက ဆရာနဲ႔ က်ဴ႐ွင္ကို သိပ္အားထားလြန္းပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ အားထုတ္လုပ္ကိုင္မႈ အပိုင္းက အားနည္းပါတယ္။ ေက်ာင္းနဲ႔ က်ဴ႐ွင္ေတြမွာသာ အခ်ိန္ကုန္ ေနေလေတာ့ ကိုယ္တိုင္အားထုတ္လုပ္ကိုင္ဖို႔ အခ်ိန္ရယ္လို႔ သိပ္မ်ားမ်ားစားစား မက်န္ေတာ့ ပါဘူး။
ပညာတရပ္ကို တတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္ဖို႔ရာမွာ ဆရာသင္တာနဲ႔တင္ မၿပီးပါဘူး။ ကိုယ္တိုင္ အေလ့အက်င့္လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ စက္ခ်ဳပ္တာ၊ ဆံပင္ညႇပ္တာလို ကိစၥမ်ိဳးေတာင္ မ်ားမ်ားေလ့က်င့္မွ လက္ရာေကာင္းလာတာမ်ိဳး မဟုတ္လား။ ကိုယ့္သင္တန္းမွာ (၁၀) တန္းအဆင့္ကို အနိမ့္ဆံုးထားၿပီး လက္ခံတာေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္က (၁၀) တန္းအဆင့္ ကေလးမ်ားဟာ အလုပ္ခြင္မွာ အသံုးခ်႐ံုေလာက္ အဂၤလိပ္စာအေျခခံကိုေတာ့ လံုေလာက္ေအာင္ သင္ယူခဲ့ၾကၿပီးျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္အသံုးခ်႐ံု သက္သက္ဆိုရင္ သူတို႔ သင္ယူခဲ့ရတဲ့ သဒၵါအေျခခံနဲ႔တင္ လံုေလာက္ပါတယ္။ ထပ္ၿပီး အခ်ိန္ျဖဳန္း သင္ယူေနဖို႔ မလိုေတာ့ပါဘူး။ (၁၀) တန္းသင္ သဒၵါေလာက္နဲ႔ ေန႔စဥ္သတင္းစာတို႔ မဂၢဇင္းတို႔ ဖတ္လို႔ရပါတယ္။
မေျပာတတ္ဘူး၊ မေရးတတ္ဘူး၊ မဖတ္တတ္ဘူးလို႔ ညည္းတြားေနသူေတြကို ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား ေျပာခဲ့၊ ေရးခဲ့၊ ဖတ္ခဲ့ဖူးလဲလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္ပါ။ တကယ္တမ္း က်ေတာ့ ဘယ္သူမွ ေျပာဖို႔၊ ဖတ္ဖို႔၊ ေရးဖို႔ အေလ့အက်င့္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ မလုပ္ၾကဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ မေျပာဘဲနဲ႔ ဘယ္လိုလုပ္ ေျပာတတ္မွာလဲ။ မေရး မဖတ္ဘဲနဲ႔လည္း ဘယ္လိုလုပ္ ေရးတတ္ ဖတ္တတ္မွာလဲ။
တကယ္က (၁၀) တန္း အေျခခံေလာက္ ႐ွိထားၿပီဆိုရင္ စာဖတ္တတ္ေအာင္၊ ေရးတတ္ေအာင္ က်ဴ႐ွင္ ထပ္တက္ဖို႔ မလိုပါဘူး။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ အိမ္မွာေနရင္း အဖတ္က်င့္ အေရးက်င့္ေနရင္ ရပါတယ္။ ကိုယ္နားလည္ႏိုင္တဲ့ အေရးအသားမ်ိဳးနဲ႔ ေရးထားတဲ့ ေက်ာင္းသားဖတ္ ပံုျပင္စာအုပ္ေတြ၊ ၀တၳဳစာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္။ သံ႐ံုးစာၾကည့္တိုက္ေတြမွာ စာလံုးေရ (၁၅၀၀- ၂၀၀၀) ေလာက္နဲ႔ေရးထားတဲ့ စာအုပ္မ်ိဳးက စၿပီး စာလံုးေရ သံုးေလးငါးေထာင္နဲ႔အထိ အဆင့္လိုက္ ေရးသားတဲ့ စာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိပါတယ္။ ဂႏၱ၀င္ စာႀကီး ေပႀကီးေတြကို ေက်ာင္းသားေလးေတြ ဖတ္ႏိုင္ေအာင္၊ သူတို႔ အ႐ြယ္အသီးသီးနဲ႔ လိုက္တဲ့ ေ၀ါဟာရေလာက္နဲ႔ ေရးသားေပးထားၾကပါတယ္။ ဒီစာအုပ္မ်ိဳး ေတြ ဖတ္သားရၿပီဆိုရင္ မူရင္း၀တၳဳစာအုပ္ႀကီးေတြ ဖတ္တဲ့အခါ သိပ္အခက္အခဲ မျဖစ္ေတာ့ ဘူးေပါ့။ ဇာတ္လမ္း သေဘာက နားလည္ၿပီဆိုေတာ့ အဂၤလိပ္စာ အေရးအသားနဲ႔ စကားလံုး ေ၀ါဟာရေတြကို စဥ္းစားဖို႔ လြယ္ကူသြားၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ သင္တန္းသားမ်ားကို စာဖတ္ႏိုင္သေလာက္ မ်ားမ်ားႀကီးဖတ္ေပးၾကဖို႔ အျမဲအၾကံေပးပါတယ္။ အဂၤလိပ္စာကို ဖတ္ၿပီး အေသအခ်ာ နားလည္ၿပီဆိုရင္ ျပန္ေရးဖို႔ မခက္လွေတာ့ပါဘူး။
စာေရးေလ့က်င့္ဖို႔လည္း "How to Write" စာအုပ္မ်ိဳးေတြ ဖတ္ၿပီး က်က္မွတ္ေနဖို႔ မလိုပါဘူး။ ကိုယ္တေန႔တာ လုပ္ခဲ့သမွ်ေတြကို အဂၤလိပ္လို ဒိုင္ယာရီေရးတဲ့ အက်င့္ေလး လုပ္ထားရင္ ၿပီးတာပါပဲ။ စာကို အဂၤလိပ္လို စေရးခါစမွာေတာ့ ကိုယ္ေျပာခ်င္တာကို လိုက္ေရးဖို႔ အခက္ေတြ႔မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ မ႐ွက္မေၾကာက္ ကိုယ္ေရးတတ္သလိုသာ ဆက္ၿပီး ေရးျဖစ္ေအာင္ ေရးပါ။ ဒိုင္ယာရီဆိုတာ တျခားသူ ဖတ္တာမွ မဟုတ္ပဲ။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ဖတ္တာဆိုေတာ့ မွားလည္း ႐ွက္စရာ မ႐ွိဘူး မဟုတ္လား။ တလ ကိုးသီတင္း ေန႔စဥ္မပ်က္ ေရးၿပီးၿပီဆိုရင္ ေရးစက အခက္အခဲ ျဖစ္ေနတာေလးေတြကို အလြယ္တကူနဲ႔ ေရးခ်ႏိုင္တာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒိုင္ယာရီေရးလို႔ အေတာ္ေလးသြက္လာၿပီဆိုရင္ အက္ေဆးေလးေတြ ေရးၾကည့္ပါ။ မေၾကာက္ပါနဲ႔။ အဂၤလိပ္စကားေျပာတဲ့ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး၊ အေမရိကန္လူမ်ိဳးေတြ ထဲမွာလည္း ကိုယ့္ေလာက္ေတာင္ အဂၤလိပ္စာ မဖတ္တတ္၊ မေရးတတ္သူေတြ ႐ွိေနပါလား ဆိုတာကို အျမဲေခါင္းထဲမွာ ထည့္ထားပါ။ ဒီေန႔ကမၻာမွာ ထိပ္တန္းေရာက္ေနတဲ့ ဂ်ပန္လူမ်ိဳး အမ်ားစုဟာ ျမန္မာေတြေလာက္ အဂၤလိပ္စကား၊ အဂၤလိပ္စာ မတတ္ၾကပါဘူး။ မေျပာတတ္ ဘူး။ မေျပာတတ္ဘူးဆိုတဲ့ ျမန္မာေတြ ႏိုင္ငံျခားေရာက္သြားတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ ကိုယ္လိုခ်င္တာ လုပ္ခ်င္တာကို တဖက္သား နားလည္ေလာက္ေအာင္ေတာ့ ေျပာတတ္ပါတယ္။ ဂ်ပန္ေတြ မေျပာတတ္ဘူးဆိုရင္ တကယ္ကို ဘာဆိုဘာမွ မေျပာတတ္တာပါ။ အဲဒီလို မေျပာတတ္ ေပမယ့္ ဂ်ပန္ေတြကို လူတကာက တေလးတစား ဆက္ဆံေနၾကရတာ မဟုတ္လား။
စာေရး စာဖတ္တတ္ဖို႔ က်ဴ႐ွင္တက္စရာ မလိုပါဘူး။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ မ်ားမ်ားဖတ္က်င့္ လုပ္လို႔ ရပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကားေျပာဖို႔က်ေတာ့ အေဖာ္မ်ားမ်ား လိုပါတယ္။ တယာက္တည္း စာအုပ္ဖတ္ၿပီး အလြတ္က်က္႐ံုနဲ႔ မေျပာတတ္ပါဘူး။ သိပ္တတ္ခ်င္လြန္းလို႔ တေယာက္တည္း ဆရာကို အိမ္ေခၚသင္လည္း မေျပာတတ္ပါဘူး။ စာအုပ္ထဲမွာပါတဲ့ အျပန္အလွန္ စကားေျပာ ခန္းေတြၾကည့္ၿပီး ဆရာတလွည့္ ကိုယ္တလွည့္ ေျပာေန႐ံုနဲ႔ မရပါဘူး။ အဲဒီလိုလုပ္လို႔ ေျပာနည္းကိုသာ သိႏိုင္ပါတယ္။ အသံထြက္မွန္ေအာင္သာ ဆရာက ျပင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ေရာက္တတ္ရာရာ အေၾကာင္းအရာေတြကို ႏႈတ္သြက္အာသြက္ ေျပာထြက္လာေအာင္ေတာ့ ဆရာက မတတ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒီလိုျဖစ္ေအာင္ ေျပာဖက္ အေဖာ္မ်ားမ်ား႐ွိဖို႔ လိုပါတယ္။ အေဖာ္မ်ားေတာ့ တေယာက္တေပါက္နဲ႔ ေရာက္တတ္ရာရာေတြ ေျပာျဖစ္ၾကပါတယ္။ အားလံုးက မတတ္ေသးလို႔ တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေနၾကသူေတြခ်ည္းဆိုေတာ့ ႐ွက္႐ြ႔ံေနစရာ လည္း မလိုဘူးေလ။ ကိုယ့္ထက္ အားနည္းသူက သူေျပာခ်င္တာ မေျပာတတ္လို႔၊ ေ၀ါဟာရမသိလို႔ ေမးရင္ ကိုယ္က ႐ွင္းျပေပးႏိုင္သလို၊ ကိုယ့္ထက္ အားသာသူနဲ႔ ေတြ႔ေတာ့လည္း ကိုယ္ကေမးႏိုင္တာေပါ့။ ေမးတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေျဖတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္ပါးစပ္က စကားေတြ ေျပာေနရတယ္ မဟုတ္လား။ တခုေတာ့ ႐ွိပါတယ္။ စကား၀ိုင္းမွာ ျမန္မာလို လံုး၀မေျပာရဆိုတဲ့ စည္းကမ္းေတာ့ ခ်ထားဖို႔ လိုပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကားေျပာက်င့္တယ္ဆိုၿပီး ျမန္မာလိုေတြ ေျပာေနလို႔ အလကားပဲ ျဖစ္မွာေပါ့။
ႏႈတ္သြက္လွ်ာသြက္ ျဖစ္ဖို႔သာ အေဖာ္မ်ားမ်ား လိုတာပါ။ က်န္တာေတြက ကိုယ့္ဟာ ကိုယ္ အေလ့အက်င့္ လုပ္လို႔ ရပါတယ္။ နားေလ့က်င့္တာလည္း အိမ္မွာ ႐ုပ္႐ွင္ကားေတြ ၾကည့္ရင္း၊ သီခ်င္းေတြ ဖြင့္နားေထာင္ရင္း လုပ္လို႔ရပါတယ္။ အဂၤလိပ္စကားေျပာအေခြေတြ ေစ်းႀကီးႀကီးေပး၀ယ္ၿပီး၊ နားေထာင္ဖို႔ မလိုပါဘူး။ ဒီအေခြေတြ နားေထာင္ရတာ ၾကာေတာ့ ၿငီးေငြ႔ၿပီး နားမေထာင္ခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ သီခ်င္းေခြဆိုေတာ့ အႀကိမ္ရာေထာင္ နားေထာင္လည္း ၿငီးေငြ႔တယ္ မ႐ွိဘူးေလ။ သီခ်င္းလိုက္ဆိုတာဟာ အသံထြက္မွန္ဖို႔ ေလ့က်င့္ရာလည္း ေရာက္ ပါတယ္။
ပညာဆိုတာ ယူတတ္ရင္ ႐ုပ္႐ွင္ကလည္း ရပါတယ္။ သီခ်င္းကလည္း ရပါတယ္။ ေဆးညႊန္းစာ႐ြက္ ဖတ္ရင္လည္း ယူလို႔ရပါတယ္။ (၁၀) တန္းအေျခခံေလာက္ သင္ယူထားၿပီး သူတေယာက္ဟာ အဂၤလိပ္စကားကို အလုပ္ျဖစ္႐ံုေလာက္သာ လိုအပ္တာျဖစ္ရင္ က်ဴ႐ွင္ေတြ ေက်ာင္းေတြ ထပ္တက္ေနစရာ မလိုပါဘူးဆိုတာ ထပ္ၿပီးေျပာခ်င္ပါတယ္။ အလုပ္ျဖစ္႐ံု ေလာက္မဟုတ္ဘဲ အဂၤလိပ္စကား အဂၤလိပ္စာကို အဓိကထားၿပီး လုပ္ရတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးဆိုရင္ သာ ထပ္ၿပီး သင္ယူဖို႔ လိုပါတယ္။
ပညာဆိုတာ ဘယ္ပညာမဆို သင္ယူလို႔ ကုန္သြားၿပီ မ႐ွိပါဘူး။ အသက္ထက္ဆံုး သင္ေနဖို႔ လိုအပ္တာခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သင္ယူတယ္ ဆိုတာမွာ က်ဴ႐ွင္တက္မွ ေက်ာင္းတက္မွ ျဖစ္တာ မဟုတ္ပါလားဆိုတာ အျမဲသတိ ျပဳသင့္ပါတယ္။ ဘာမဆို ကိုယ္လုပ္မွ ကိုယ္ရပါတယ္။ က်ဴ႐ွင္ေတြ ဘယ္ေလာက္တက္တက္၊ ဆရာေတြ ဘယ္ေလာက္ သင္သင္၊ ကိုယ္တိုင္ အေလ့အက်င့္ မလုပ္လို႔ကေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ ျဖစ္မလာႏိုင္ဘူးဆိုတာလည္း အျမဲသတိျပဳသင့္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုး နိဂံုးခ်ဳပ္ ေျပာလိုက္ခ်င္တာကေတာ့-
အဂၤလိပ္စာ ဖတ္တတ္ခ်င္ရင္ အဂၤလိပ္စာ မ်ားမ်ားဖတ္။
အဂၤလိပ္စာ ေရးတတ္ခ်င္ရင္ အဂၤလိပ္စာ မ်ားမ်ားေရး။
အဂၤလိပ္စကားေျပာတတ္ခ်င္ရင္ အဂၤလိပ္စကား မ်ားမ်ားေျပာ။
ဒီနည္း (၃) နည္းကလြဲၿပီး တျခားနည္းလမ္း မ႐ွိဘူးဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

လူထုစိန္၀င္း။
{မေဟသီမဂၢဇင္း၊ အမွတ္(၈) ၂၀၀၃ ခုႏွစ္။}
[လူထုစိန္၀င္းရဲ႔ ပိေတာက္ေျမက မေဟသီနဲ႔ေရႊအျမဳေတ စာအုပ္၊ ပထမအႀကိမ္၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာ၊ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။]

3 comments:

Thet Soe said...

great article! Couldn't agree more :)

Thet Oo said...

ဒီေဆာင္းပါးကို ဖတ္ၿပီးသားေပမယ့္ ထပ္ၿပီး ဖတ္သြားပါတယ္။ လိုက္နာမွတ္သားဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အခ်က္ေတြပါပဲ။

ကိုလူေထြး said...

ေလ့က်င့္ဖို႕လိုတယ္ဆိုတဲ့အခ်က္က သိပ္ကိုမွန္ပါတယ္

ဒါေပမယ့္ ေလ့က်င့္တတ္ေအာင္ ငယ္ငယ္ေလးကတဲက သင္မေပးလိုက္ၾကေတာ့...

တကယ္ေတာ့ သူငယ္တန္းကတဲက စေပးသင့္ခဲ့တဲ့ နည္းလမ္းပါ...