Wednesday, November 11, 2009

သူငယ္ဘ၀ ေ႐ွးခါက
ေရးသူ- မင္းသု၀ဏ္

ကၽြန္ပ္၏ ဇာတိမွာ ယခုအခါ ရန္ကုန္တိုင္းဟုေခၚေသာ ဟံသာ၀တီစီရင္စု အေ႐ွ႔ဘက္ျခမ္း ပင္လယ္ ဟိန္းသံကို ၾကားရသည့္ ကြမ္းျခံကုန္း ျဖစ္ပါသည္။ မြန္တို႔ေဒသတြင္ လယ္လုပ္ရန္ အထက္အညာက ဆင္းလာၾကသည့္ အထက္သားမ်ား စုေ၀းေနထိုင္ရာ အရပ္တခု ျဖစ္ပါသည္။

တခါတုန္းက အဘိုးအိုတေယာက္ ကုန္းတခုေပၚတြင္ ကြမ္းစိုက္သည္ကို စြဲ၍ ဤ ကြမ္းျခံကုန္းအမည္ ျဖစ္လာသည္ဟု ပါးစပ္ရာဇ၀င္ဆရာတို႔က ေျပာသည္ကို ၾကားဖူးပါသည္။ ေရထ ရက္မ်ားတြင္ ပင္လယ္ေရႀကီး၍ ေရလႊမ္းေသာအခါ ေရမစြတ္ပဲ က်န္ေနေသာ ကုန္းမ်ားတြင္ ႐ြာတည္ေနၾကသျဖင့္ ျမန္မာလို 'ကုန္း' ပါသည့္ လက္ခုပ္ကုန္း႐ြာ၊ ကညင္ကုန္း႐ြာ၊ ကြမ္းျခံကုန္း႐ြာ စသည္တို႔ ျဖစ္ေပၚလာပါသည္။ ယင္းတို႔ မေပၚေသးမီ ေ႐ွးအထက္က မြန္လူမ်ိဳးမ်ားသည္လည္း ေတာ္ကူး႐ြာ၊ ေတာ္ခရမ္း႐ြာ စေသာ ႐ြာမ်ားကို တည္ေထာင္ေနၾက ပါသည္။ 'ေတာ္' ဆိုေသာ မြန္စကားလံုးမွာ ျမန္မာလို 'ကုန္း' ကို ဆိုေၾကာင္း ၾကားဖူးပါသည္။
အနီးအနားတြင္ ကြမ္းျခံကုန္းဆိုေသာ ႐ြာတ႐ြာ ႐ွိသျဖင့္ ကၽြန္ပ္၏ ဇာတိ ကြမ္းျခံကုန္းကို သီးျခားသေဘာ ျပဳ၍ ေတာ္ပလြဲကြမ္းျခံကုန္းဟု ေခၚၾကပါသည္။ ေတာ္ပလြဲမွာ ကြမ္းျခံကုန္း႐ြာ၏ အနီး မရမ္းေခ်ာင္းကမ္းပါးေပၚတြင္ ႐ွိေသာ ေ႐ွးေဟာင္း မြန္႐ြာတ႐ြာ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာလို ဥသွ်စ္ကုန္း ဟု အဓိပၸါယ္႐ွိေၾကာင္း သိခဲ့ရပါသည္။ အမွန္မွာ ကြမ္းျခံကုန္း႐ြာႏွင့္ ေတာ္ပလြဲ႐ြာ ဟူေသာ ႐ြာႏွစ္႐ြာမွာ အေ႐ွ႔အေနာက္ တန္းေနပံု ရပါသည္။ ကြမ္းျခံကုန္း႐ြာ၏ သုႆန္သခႌ်ဳင္းမွာ တိေလာက မွန္ကူသြန္းဘုရားႀကီးအနီး႐ွိ ေဗာဓိပင္ အနားတြင္ ႐ွိပါသည္။ ကၽြန္ပ္တို႔ ငယ္စဥ္က ဤေနရာကို တူးရာတြင္ ေခါင္းေသတၱာ အေဆြးမ်ားကို ေတြ႔၍ လူႀကီးသူမမ်ားက မွတ္ခ်က္ခ်သည္ကို ၾကားဖူးလိုက္ပါသည္။
ကၽြန္ပ္တို႔ အရပ္တြင္ ခေလာက္ကိုးလံုး၊ ေတာ္ကိုးလံုး႐ွိသည္ဟု လူႀကီးသူမမ်ား ေျပာပါသည္။ ခေလာက္ဆိုေသာ မြန္စကားလံုးကလည္း ကုန္းတမ်ိဳးကို ေဟာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ခေလာက္တရာ႐ြာမွာ ယေန႔တိုင္ အထင္အ႐ွား ႐ွိပါသည္။
ေတာ္ပလြဲကြမ္းျခံကုန္းမွာ အထက္တြင္ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း ကၽြန္ပ္၏ဇာတိ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ပ္တို႔ ဘိုးဘြား မိဘမ်ားမွာ ကြမ္းျခံကုန္းၿမိဳ႔၏ လူအေနက်ဲေသာ ေတာင္ဘက္ကမ္းတြင္ ေနပါသည္။ လမ္းအေ႐ွ႔ဘက္ထိပ္တြင္ စစ္တေကာင္းကုလား ဒါဒါဆိုသူ၏ တံငါစခန္း ႐ွိပါသည္။ အေနာက္ဘက္ထိပ္တြင္ ဘာဘူေလး ဆိုသူ၏ တံငါစခန္း ႐ွိပါသည္။ သူတို႔၏ အမည္မွန္ကို မသိပါ။ သူတို႔သည္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳၾက၍ သူတို႔၏ သားမ်ားမွာ ကၽြန္ပ္၏ ကစားေဖာ္ ကစားဖက္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ကၽြန္ပ္ဖခင္ဘက္က အဘိုးမွာ မရမ္း႐ြာသား ဦးၾကာဇံ ျဖစ္ပါသည္။ သူက ေလွသူႀကီး၊ စပါးပြဲစားပါ။ ကြမ္းျခံကုန္းတ၀ိုက္က စပါးမ်ားကို ၀ယ္၍ ေလွႏွင့္တင္ကာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ ပြဲစားႀကီး ဦးဘိုးသာ စသည္တို႔ထံတြင္ ေရာင္းပါသည္။
အဘိုးဦးၾကာဇံမွာ ဘြင္းဘြင္းေတြး၍ ဘြင္းဘြင္းေျပာတတ္သူဟု ဆိုပါသည္။ တခါေသာ္ ပြဲစားႀကီးက ေ႐ႊတိဂံုေစတီ ကုန္းေတာ္တြင္ တန္ေဆာင္းေဆာက္ရန္ စီစဥ္ပါသည္။ အဘိုးႏွင့္ ေလွသားမ်ားက ကၽြန္းတိုင္ႀကီးမ်ားကို ထူေပးရပါမည္။ မနက္ေနထြက္ၿပီ။ မထူရေသး။ ေနျမင့္ၿပီ။ မထူရေသး။ ေနပူလွၿပီ မထူရေသး။ ထိုအခါ အဘိုးက ပြဲစားႀကီးကို ထူခ်င္ေၾကာင္း ေျပာရာ ေျမခံေကာင္းခ်ိန္ မေရာက္ေသး၍ မထူရေသးေၾကာင္း ေျပာသျဖင့္ အဘိုးက ေျမႀကီးကို တီခံတာပဲ။ ထူခ်င္တဲ့အခါ ထူတာေပါ့ ဟုဆိုလ်က္ ထူေပးလိုက္ေၾကာင္း ၾကားဖူးပါသည္။
အဘိုးသည္ ေစတီေတာ္ႀကီးကို အလြန္ၾကည္ညိဳပါသည္။ ေ႐ႊဆည္းလည္း လႉဖူးပါသည္။ ေ႐ႊျပားလႉဖူး ပါသည္။ သူ၏ ေနာက္ဆံုး ေမြးသားငယ္ကို ေမာင္ေ႐ႊျပား ဟူ၍ပင္ ေခၚပါသည္။ ကၽြန္ပ္ႏွင့္ အ႐ြယ္တူ ျဖစ္ပါသည္။ ကိုေအာင္ခ်စ္ဟု အမည္ ႐ွိပါသည္။
ဆည္းလည္းမွာ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္တြင္ ထိုးထြက္ေန၍ မိဘမ်ား လက္ညႇိဳးထိုးျပသျဖင့္ ျမင္ဖူးပါသည္။ တခါက ထီးေတာ္ကို အသစ္လဲ၍ ဆည္းလည္းမ်ားကို မွန္တိုက္တြင္ ျပထားစဥ္ ဆည္းလည္းေပၚ႐ွိ ကမၺည္းစာကို ကၽြန္ပ္ ကူးယူထားပါသည္။
ေတာင္ဘက္ကမ္းတြင္ အဘိုးစတင္ေနထိုင္ေသာအခါ အရပ္က သံုးရန္ ေသာက္ေရကန္တကန္ကို ႐ြာျပင္ဘက္ ကြင္းတြင္ထဲတြင္ တူးပါသည္။ ကၽြန္ပ္တို႔ မီေသာအခါ ကန္ေပါင္တြင္ ထန္းပင္မ်ား ႐ွိေနသည္ကို မွတ္မိေနပါသည္။ ကြမ္းျခံကုန္းႏွင့္ ေတာ္ခရမ္း႐ြာအၾကား ေပတရာ လမ္းမေပၚတြင္လည္း ေရကန္တူး၍ ဇရပ္ေဆာက္ကာ ခရီးသြားမ်ား အပန္းေျဖနားေနရန္ လုပ္ခဲ့ပါသည္။ ဤေနရာတ၀ိုက္တြင္ အဘိုးပိုင္ လယ္ေျမ ႏွစ္တံုးထြန္၊ သံုးတံုးထြန္ေလာက္ ႐ွိသည္ဟု ဆိုပါသည္။
အဘိုး၏ ရာပါေလွႀကီး ဆိုက္ကပ္ထားရာ ကြမ္းျခံကုန္းေခ်ာင္းအေၾကာင္းကို ေျပာပါဦးမည္။ ဤေခ်ာင္း မွာ ျမစ္၀ကၽြန္းေပၚအရပ္၏ ထံုးစံအတိုင္း ေရတက္ေရက်႐ွိေသာ ေခ်ာင္းျဖစ္ပါသည္။ ေခ်ာင္းနေဘးတြင္ ငါးတန္ ပိန္းေတာမ်ား၊ ခရာဆူးေတာမ်ား ႐ွိပါသည္။ ယင္းေတာမ်ားကို ခို၍ ေႁမြစိမ္းၿမီးေျခာက္မ်ားက အပင္မ်ားတြင္ ေနပါသည္။ အဆိပ္ျပင္းေသာ ဂ်ပ္ေႁမြႏွင့္ အဆိပ္ကင္းေသာ ကနကုတ္တို႔က ေရထဲတြင္ ေနၾကပါသည္။ ဂ်ပ္ေႁမြမွာ အဆိပ္႐ွိေသာ အစြယ္မ်ား အျပင္ထြက္ေန၍ ယင္းအစြယ္မ်ား ျခစ္မိလွ်င္ အဆိပ္တက္ကာ အိပ္ခ်င္လာပါသည္။ အိပ္ေသာအခါ မထေတာ့ပဲ ေသပြဲ၀င္တတ္သည္ဟု ေျပာပါသည္။ ဂ်ပ္ေႁမြအဆိပ္သင့္သည္ဟု သိလွ်င္ ခရာျမစ္ကို ၀ါးစားပါက အဆိပ္ေျပသည္ဟု ဆိုပါသည္။
ခ်ံဳမ်ားထဲတြင္ ေရၾကက္မ်ား၊ ကရကြက္မ်ား ေနပါသည္။ သူတို႔ ေအာ္သံကို ၾကားေနရေသာ္လည္း သူတို႔ကို ျမင္ဖို႔မွာ မလြယ္ပါ။ ေလွႏွင့္ တက္ႏွင့္ သြားခိုက္တြင္မူ ေရစပ္၌ အစာ႐ွာေနသည္ကို ျမင္ရႏိုင္ပါသည္။ ငယ္စဥ္က ကၽြန္ပ္တို႔ ကစားေဖာ္မ်ား ေဘာက္တူႏွင့္ ေရစုန္ေရဆန္ေမ်ာကာ လိုက္ၾကည့္၍ ျမင္ဖူးပါသည္။
ေခ်ာင္းထဲတြင္ ကၽြန္ပ္တို႔ မၾကာခဏ ေရကူးကစားၾကပါသည္။ ေရမကူးတတ္ေသးလွ်င္ ဓနိေဖာင္ကို စီး၍ ကူးပါသည္။ ကုန္းေပၚတြင္မူ ကၽြန္ပ္တို႔ လူစံုလွ်င္ သစ္ပင္ရိပ္၌ ဒီထိုးတြတ္ထိ္ုး ကစားၾကပါသည္။ ေဂၚလီပစ္ကစားၾကပါသည္။ ေမ်ာက္ပန္းလွန္ ကစားၾကပါသည္။
မိုးစဲေလေသာအခါတြင္မူ ႐ြာျပင္ထြက္၍ စကၠဴစြန္ (ေလတံခြန္) လႊတ္ကစားၾကပါသည္။ သၾကၤန္အတြင္း၌ ကား ေရကစားၾကပါသည္။ ႐ိုး႐ိုးေရပက္႐ံုမွ်မက ၀ါးကိုလုပ္ေသာ ႁပြတ္ႏွင့္ ရပ္ကြက္ထဲလွည့္ကာ ေရပက္ၾကပါ ေသးသည္။ သၾကၤန္ထမင္းလည္း စားၾကပါသည္။ သီတင္းကၽြတ္ပြဲေတာ္တြင္မူ မီးထြန္းၾက၊ မီးပံုးလႊတ္ၾက၊ ပစၥည္း၀ွက္ ကစားၾကပါသည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္တြင္မူ ဆြမ္းႀကီးေလာင္းပြဲ က်င္းပ၍လူငယ္မ်ားက ကၾက ခုန္ၾက ယိမ္းပြဲလုပ္ၾကပါသည္။ အထက္ပါအေၾကာင္းတို႔ကို အႏုစိတ္ ေရးရပါမူ လက္အန္ေသမည္ ထင္ပါသည္။ ကၽြန္ပ္တို႔၏ ေက်းလက္ေတာ႐ြာ ထံုးစံသည္ အလြန္က်ယ္ေျပာပါေပသည္။
အ႐ြယ္ေရာက္ေသာအခါ ကၽြန္ပ္သည္ ေလာကဓတ္ေက်ာင္းသို႔ သြား၍ အတန္းစာ သင္ရပါသည္။ ေက်ာင္းပိတ္ရက္တြင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသြား၍ ဘာသာေရးစာမ်ားကို နားေထာင္က်က္မွတ္ရပါသည္။ ေဘာေဒ၀ပုတၳာ၊ အိုနတ္သား စသည္ျဖင့္ က်က္မွတ္ရင္း သာသနာေရးဘက္တြင္ စိတ္ညႊတ္ခဲ့ရပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ကစားေဖာ္မ်ားစုမိလွ်င္မူ အကစားမပ်က္ အကြက္လည္ေအာင္ ကစားၾကပါသည္။ လူႀကီးမ်ား မ်က္စိေနာက္ေအာင္ ေဆာ့ၾကပါသည္။ နဖူးျပဲ ဒူးကြဲ၍ နႏြင္းလိမ္းရသည္လည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ပင္။ ေန၀င္မိုးခ်ဳပ္စ တေစၦအပမီ၍ ေခါစာပစ္ရသည္လည္း ႐ွိပ္သည္။ ေခါစာလာစားသည့္ ေခြးကို ေစာင့္ၾကည့္ရ သည္မွာလည္း တေမာပင္။
ဤကေလးဘ၀ က်င္လည္ခဲ့ရသည့္ အေျခအေနတို႔သည္ ကၽြန္ပ္ႀကီးလာေသာအခါ ေမာင္ေခြးဖို႔ ကဗ်ာမ်ားအတြက္ အဟာရေပါင္းခ်ဳပ္ ျဖစ္လာပါေတာ့သည္။

မင္းသု၀ဏ္။
[စာအုပ္ေလာက မဂၢဇင္း၊ အမွတ္ ၁၃၊ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။]

No comments: