Thursday, November 5, 2009

မဂၤလာသက္ ႏွစ္ (၆၀) ႐ွိၿပီမို႔
ေရးသူ- ေဒၚအမာ


ကၽြန္မေျမးကေလး ဘိုဘိုက ႏို၀င္ဘာ (၁၃) ရက္ေန႔ဟာ အဘြားတို႔ မဂၤလာေဆာင္တာ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀) ျပည့္တာ အဘြားရဲ႔၊ ဒီအေၾကာင္း ေရးပါဦးတဲ့။ ဟုတ္တာေပါ့ ကၽြန္မနဲ႔ ဦးလွတို႔ ၁၉၃၉ ခု ႏို၀င္ဘာ (၁၃) ရက္၊ ၁၃၀၁ ခု တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း (၃)ရက္ေန႔ ညမွာ မဂၤလာေဆာင္ၾကတာပဲဟာ၊ ခုဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀) ႐ွိၿပီေပါ့။ သူနဲ႔ ကၽြန္မ ကြဲၾကရတာလည္း (၁၇) ႏွစ္ ႐ွိၿပီေလ။




ကၽြန္မကို ကၽြန္မမိဘဆီက ေတာင္းရေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္မမိဘမ်ားက မႏၱေလးက ဘိတ္အသင္း သား ဦးၿဖိဳးေအာင္ရဲ႔ သမီးနဲ႔သမက္ျဖစ္ေလေတာ့ သမီးမဂၤလာေဆာင္ကို ေငြကုန္ေၾကးၾကခံၿပီး အႀကီးအက်ယ္ လုပ္စရာမလိုဘူးဆိုတဲ့ အဘိုးဦးၿဖဳိးေအာင္တို႔ ၀ါဒအတိုင္း အရပ္ထဲက လူႀကီးမိဘနဲ႔ ႏွစ္ဘက္ေဆြမ်ိဳးကို ကန္ေတာ့ၿပီး လာတဲ့ဧည့္ကို ညမွာ မုန္႔ေကၽြးတာေပါ့။ ဖိတ္စာ႐ိုက္ဖို႔လည္း မလိုဘူးလို႔ ကၽြန္မမိဘက ေျပာတာနဲ႔ မိန္းမေတာင္းစရာ ပိုက္ဆံ မ႐ွိ႐ွာတဲ့ ဦးလွက အႀကိဳက္ႀကီးေတြ႔ၿပီး မႏၱေလးကို သူ႔ေဆြမ်ိဳးနဲ႔ သူ႔ခ်စ္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းတစု ေခၚၿပီး လာၾကတယ္။ သူ႔ကို သိပ္ခ်စ္တဲ့ ဆန္းကဖီး ဦးေလးႀကီး ဦးတင္ပြနဲ႔ ဦးထြန္းရင္ ညီအစ္ကိုက မဂၤလာေဆာင္မွာ ေကၽြးရေအာင္လို႔တဲ့၊ ပိုက္ဆံမယူဘဲ ဆန္းက ေရခဲမုန္႔စည္ေတြရယ္၊ ကိတ္မုန္႔ ေသတၱာေတြရယ္၊ ပန္းကန္ခြက္ေယာက္ေတြရယ္အျပင္ ဆန္းကဖီးက ယူနီေဖာင္း၀တ္ အလုပ္သမားႏွစ္ေယာက္ ကိုပါ မီးရထားနဲ႔ ပို႔လိုက္လို႔ မဂၤလာေဆာင္အခ်ိန္မီ မီးရထားက ဆိုက္ေရာက္လာၾကတယ္။
ကၽြန္မေနတာက ဘႀကီးဦး႐ွင္နဲ႔ အေဒၚ ေဒၚသက္႐ွည္တို႔နဲ႔အတူ ဂုႏၱန္၀င္းမွာ ေနတာ။ ကၽြန္မမိဘေတြက ရသာတန္း ၈၂ လမ္းနဲ႔ ၃၁ လမ္းေထာင့္က တိုက္မွာေနၾကတာ။ အဲဒီေတာ့ မဂၤလာေဆာင္ကို အေမအေဖ့တိုက္ ၈၂ လမ္းနဲ႔ ၃၁ လမ္းေထာင့္မွာ က်င္းပရပါတယ္။ ဦးလွ၀ယ္လာတဲ့ မဂၤလာခုတင္နဲ႔ မဂၤလာခန္း၀င္ပစၥည္းမ်ားကို ေတာ့ မဂၤလာေဆာင္တဲ့ အဲဒီ ရသာတန္းတိုက္မွာပဲ ခင္းက်င္းျပင္ဆင္ထားတယ္။ ကၽြန္မတို႔ကေတာ့ ကန္ေတာ့ အၿပီး အေဒၚ့အိမ္ျပန္ၿပီး အိပ္ျမဲတိုင္း အိပ္ၾကတယ္။
ကၽြန္မအေဒၚက အေမ့ညီမ၊ ဘႀကီးက အေဖ့အစ္ကို ညီအစ္ကို ညီအစ္မ လက္ဆက္ထားၾကတာ။ အေဒၚနဲ႔ ဘႀကီးက သားသမီးတေယာက္မွ ေမြးတာမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ အေဒၚတို႔ ဘႀကီးတို႔က ကၽြန္မတို႔ ေမာင္ႏွမေတြထဲက ကၽြန္မနဲ႔ ကၽြန္မေမာင္ အႀကီး၊ 'ေမာင္ေလး' ကို သူတို႔နဲ႔အတူ ေနေစတာ၊ သူတို႔သားသမီးလို ကၽြန္မတို႔က ငယ္ကတည္းက ေနၾကတာပါ။ အဲဒီဘႀကီးက ေနျပည္ေတာ္ဂ်ာနယ္ကို ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ ဘႀကီးပါ။ သူက ဦးလွနဲ႔ အိမ္ေထာင္ျပဳခ်င္တာကို မကန္႔ကြက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီဘႀကီးက မႏၱေလးမွာ ကုလားဗမာ အဓိက႐ုဏ္း ျဖစ္ေနတဲ့ကာလမွာ အနိစၥေရာက္႐ွာပါတယ္။ မဂၤလာေဆာင္ မမီ႐ွာပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မဂၤလာေဆာင္ခ်ိန္မွာ ကၽြန္မအေဒၚက မုဆိုးမ ျဖစ္ေန႐ွာသူပါ။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္မက အိမ္ေထာင္ျပဳေပမယ့္ အေမအဖ့ဆီလည္း မေနႏိုင္ပါဘူး ကိုယ့္ဘာသာလည္း သီးျခားမေနႏိုင္ပါဘူး။ ဒီအေဒၚ မုဆိုးမကိုပဲ အေဖာ္လုပ္ၿပီး ကၽြန္မတို႔ အတူေနၾကတာပါ။ ဦးလွနဲ႔ ႀကီးပြါးေရးမဂၢဇင္း မႏၱေလးေျပာင္းလာၾကတဲ့ကိစၥမွာ ဒီအေဒၚမုဆိုးမကို ကၽြန္မက မခြဲႏိုင္၊ သူ႔ခ်ည္းမထားခဲ့ႏိုင္တာလည္း အေၾကာင္းခံတခု ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ကၽြန္မအိမ္ေထာင္က်ေပမယ့္ အပ်ိဳတုန္းက ကၽြန္မလုပ္ေပးေနရတဲ့ အေဖတည္ေထာင္ထားတဲ့ ျမန္မာစကၠဴဆိုင္ကိုေတာ့ ကၽြန္မက ဆက္ၿပီး ေရာင္းေပး အုပ္ခ်ဳပ္ေပးေနရျမဲပါ။ ဦးလွ မဂၢဇင္းထဲ ကၽြန္မအေနနဲ႔ ၀င္ကူႏိုင္တာ မဟုတ္ဘူး။ ေဆာင္းပါးေလး၊ ၀တၳဳေလး ၀င္ေရးေပးတာေလာက္ပဲ လုပ္ႏိုင္တယ္။ ကၽြန္မအလုပ္က ကုလားေတြ လက္၀ါးႀကီး အုပ္ထားတဲ့ စကၠဴေရာင္း၀ယ္ေရး စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းကို ျမန္မာက ဖြင့္တဲ့ဆိုင္အျဖစ္ ၀င္တိုးရတဲ့ အလုပ္ပါ။ ျမန္မာပံုႏွိပ္တိုက္႐ွင္ ေတြက ျမန္မာဆိုင္ ကၽြန္မဆီက ၀ယ္ေအာင္ စည္း႐ံုးရ၊ ဆြဲယူရ၊ ကိုယ္က ေစ်းသက္သာေအာင္ လုပ္မေပးႏိုင္ရင္၊ ကုလားဆိုင္နဲ႔ တန္းတူေရာင္းႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရပါတယ္။ ဒီအေနအထားေတြအားလံုး ကမၻာစစ္ႀကီး ျဖစ္လာလို႔ ၿမိဳ႔ႀကီးပ်က္ၿပီး အားလံုးေတာဘက္ ထြက္ေျပးရေတာ့မွ ပ်က္ျပားသြားတာပါ။ ကၽြန္မ အေဒၚဟာလည္း ကမၻာစစ္ႀကီး အတြင္းမွာပဲ သားအိမ္အလံုးျဖစ္တဲ့ ေရာဂါနဲ႔ ခြဲစိတ္ကုသမႈေတြ ခဲခဲယဥ္းယဥ္း ျပဳလုပ္ကုသေပမယ့္ မေပ်ာက္ကင္း ေတာ့ပဲ စစ္ၿပီးခါနီး စစ္ေျပးရာ ကပိုင္မွာ ေသဆံုးလို႔ အဲဒီမွာပဲ ျမႇဳပ္ႏွံသၿဂႌဳဟ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဦးလွနဲ႔ကၽြန္မ စစ္ႀကီးၿပီးေတာ့ ေျပာင္းလဲကုန္တဲ့ တိုင္းျပည္အေျခအေနအရ လိုအပ္ရာက ၀င္ေရာက္ ထမ္း႐ြက္ၾကတာ ၊ သူနဲ႔ကၽြန္မ (၄၃) ႏွစ္ ၾကာခဲ့တယ္။ ဒီ (၄၃)ႏွစ္ကို ျပန္စဥ္းစားတဲ့အခါ ေလွ်ာက္လွမ္းရတဲ့ ခရီးၾကမ္းကေတာ့ ေရးလို႔ရရင္ စာအုပ္ႀကီးတအုပ္ေပါ့။
ကၽြန္မတို႔ သမီးခင္ပြန္းဘ၀မွာေတာ့ သူဟာ ခင္ပြန္းေကာင္းတေယာက္လို႔ပဲ ေျပာရမွာပါ။ ကိုယ္က်င့္ တရားအေနနဲ႔ အေကာင္းဆံုး ထိန္းသိမ္းေနထိုင္သြားတယ္။ လူခ်င္းဆက္ဆံေရးအေနနဲ႔ မတရားတဲ့ ဆက္ဆံျပဳမူပံု မ်ိဳး တခုတေလမွ ျပဳမူမသြားဘူး။ အဲဒါေတြကို စဥ္းစားမိရင္ ဦးလွကို ေက်းဇူးတင္တယ္။ ၿပီးေတာ့ လူငယ္ေတြ လက္ထပ္ၾကတယ္။ ေဒၚေဒၚ ဆံုးမစကားေျပာပါ။ အေမ့ဆီက ၾသ၀ါဒကေလးမ်ား ခံယူပါရေစ ဆိုတာမ်ိဳး ေျပာလာ ေတာင္းလာရင္ ကၽြန္မက-
ဦးလွနဲ႔ (၄၃) ႏွစ္ ေပါင္းသင္းခဲ့တယ္။ အိမ္ေထာင္က်စ သားဦးေလးတလသားမွာ လင္မယား စကားမ်ားရ ဖူးတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္ရယ္လို႔ေတာ့ မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ အဲဒီေနာက္ေတာ့ ေသတပန္သက္ဆံုး တို႔လင္မယား ရန္မျဖစ္ဖူးဘူး။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လို႔လဲလို႔ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ သူက ငါ့အေပၚမွာ မတရားတဲ့ အျပဳအမူ အေျပာအဆို အက်င့္အၾကံ ဘာမွ မလုပ္ခဲ့ဘူး၊ လုပ္မသြားဘူး။ ငါကလည္း သူ႔အေပၚကို မတရားမေျပာဘူး၊ မတရားမလုပ္ဘူး၊ မတရား မၾကံစည္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ ရန္မျဖစ္ရတာ ေနမွာပဲ။ မင္းတို႔ ဇနီးေမာင္ႏွံလည္း အခ်င္းခ်င္း တရားသျဖင့္သာ ဆက္ဆံ ေျပာဆို လုပ္ကိုင္ၾကပါလို႔ ကၽြန္မက ၾသ၀ါဒေပးမိတယ္။
ၿပီးေတာ့ ဦးလွနဲ႔ ကၽြန္မတို႔ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံရာမွာ သူ႔ေဆြမ်ိဳး၊ ငါ့ေဆြမ်ိဳးေၾကာင့္ ဘာျဖစ္ရတယ္လို႔လဲ လံုးလံုးမ႐ွိဘူး။ ကၽြန္မတို႔ ျမန္မာအိမ္ေထာင္ေတြမွာ ႏွစ္ဖက္ေဆြမ်ိဳးျပႆနာက အိမ္ေထာင္ေရးထဲ ၀င္လာတာ ေတြ ႐ွိတတ္ပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ အိမ္ေထာင္သည္ေတြက ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး ကိုယ့္ဘာသာ ေနတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲကိုး။ အဲဒီေတာ့ လင္ေဆြမ်ိဳး မယားေဆြမ်ိဳးကလည္း လင္မယားၾကားမွာ ျပႆနာ ျဖစ္ျဖစ္လာတတ္ တယ္။ ကၽြန္မတို႔မွာေတာ့ အဲဒီျပႆနာမ်ိဳး လံုးလံုးမ႐ွိခဲ့ဘူး။
ေ႐ႊဘို ေဒၚမိမိႀကီးက ဒီလဆန္းမွာ သူတို႔ အိမ္ေထာင္သက္ (၅၅)ႏွစ္ျပည့္လို႔တဲ့ သံဃာ (၁၀)ပါး ဆြမ္းကပ္၊ လႉဘြယ္ပစၥည္းေတြ လႉဒါန္းၿပီး မိတ္ေဆြေတြကို ဖိတ္ၾကားေကၽြးေမြးပါတယ္။ ကၽြန္မက ၀မ္းသာလို႔ မုဒိတာ လက္ေဆာင္ဆိုၿပီး ဖိတ္စာ႐ိုက္ေပးလိုက္တယ္။ သူ႔ေယာက်္ား ဦးေဖတင္က ဦးလွနဲ႔ လူပ်ိဳကတည္းက သိကၽြမ္းခင္မင္ၾကတာေလ။ သူတို႔မွာ ဦးေဖတင္ အသက္ (၉၀) နားနီး၊ ေဒၚမိမိႀကီး (၇၀)က်ာ္အထိ လင္စံုမယား ဖက္ ေပ်ာ္ေပ်ာ္႐ႊင္႐ႊင္ ႐ွိၾကေသးတယ္။ ဆရာတက္တိုးတို႔ မႏုယဥ္တို႔လည္း စံုစံုညီညီ က်န္းမာေနတဲ့ အသက္ (၈၀)ေက်ာ္ေတြ မဟုတ္လား။ ဆရာ ဦး၀န္တို႔ အၾကည္တို႔လည္း စံုေသးတယ္။ ကုသိုလ္ေကာင္းလိုက္တာလို႔ သာဓုေခၚရတယ္။ ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္တို႔ လင္မယားကေတာ့ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ကို မၾကံဳႀကိဳက္လိုက္႐ွာၾကရေတာ့ဘူး။ အသက္ (၈၀) ေက်ာ္အထိေတာ့ ေပါင္းသင္းသြား႐ွာၾကပါရဲ႔။ လူ႔ဘ၀နဲ႔ လူ႔သက္တမ္းကေတာ့ ဒီလိုပါပဲေလ။

ေဒၚအမာ
၁၉၉၉ ခု၊ ဒီဇင္ဘာ။
[ႀကီးပြါးေရးစာအုပ္တိုက္ထုတ္ 'လူထုေဒၚအမာရဲ႔ ငယ္ကကၽြမ္းတဲ့ ခင္ပြန္းသည္သို႔' စာအုပ္၊ ပထမႏွိပ္ျခင္း၊ ၂၀၀၁ ႏို၀င္ဘာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။]

No comments: