Wednesday, May 5, 2010

ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္
ေရးသူ-ျမလူ





[ ၁၃၆၇ ၀ါဆိုလဆန္း ၂ရက္၊ 2005 July 7 ထုတ၊္ မာယာက ျပန္လည္ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္]




လြန္ခဲ့သည့္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္က ျဖစ္၏။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ ကို ေရာက္ေရာက္ခ်င္း မိတ္ေဆြ အဂၤလိပ္လင္မယား ပထမဆံုး လိုက္ပို႔သည့္ ေနရာကို ယခုထိ အမွတ္ထင္ထင္ ႐ွိေနသည္။ ယင္းကား အျခားမဟုတ္။ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ က သခႋ်ဳင္းတခု ျဖစ္၏။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဧည့္သည္ကို ခရီးေရာက္မဆိုက္ သခႋ်ဳင္းအလည္အပတ္ လိုက္ပို႔ေလ့မ႐ွိ။ မိတ္ေဆြအဂၤလိပ္လင္မယားကမူ ေရာက္ေစခ်င္လြန္း၍ ထင္၏။ ထိုသခႋ်ဳင္းသို႔ တကူးတကန္႔ကို လိုက္ပို႔၏။ သူ႔ဓေလ့ကို ေလးစားေပမဲ့ စိတ္ထဲတြင္ အေတာ္ ကေလးေတာ့ ကသိကေအာက္ ျဖစ္မိ၏။ ျမန္မာတဦးပီပီ သခႋ်ဳင္းကို သြားေရာက္လည္ပတ္ ထိုက္သည့္ ေနရာဟု လက္ခံရန္ ၀န္ေလးေနသည္။

မၾကာခင္ လန္ဒန္ေျမာက္ပိုင္း႐ွိ သခႋ်ဳင္းသို႔ ေရာက္၏။ စင္စစ္ ထိုသခႋ်ဳင္းမွာ သာမည သခႋ်ဳင္း မဟုတ္။ မတ္၀ါဒ တီထြင္ခဲ့သူ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ဖခင္ႀကီး ကားလ္မတ္ Karl Marx (၁၈၁၈-၁၈၈၃)ကို ျမွဳပ္ႏွံထားရာ သမိုင္း၀င္ ဟိုင္းဂိတ္ Highgate သုသာန္ျဖစ္၏။ ကားလ္မတ္ေခါင္းခ် ရာ သုသာန္ျဖစ္၍လည္း ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္မွာ ပို၍ ထင္႐ွား၏။ လာေရာက္လည္ပတ္သူလည္း မ်ား၏။ ကားလ္မတ္အုတ္ဂူကိုၾကည့္ရင္း ေစာေစာက ကသိကေအာက္အေတြးေတြ ဘယ္ေရာက္သြားမွန္းမသိ။
ဂ်ာမဏီႏိုင္ငံဖြား ကားလ္မတ္၏ ဂုဏ္ပုဒ္ေတြကို ကမၻာ့စာနယ္ဇင္းေတြက ေဖာ္ျပရာ၌ ဂ်ာမန္ ေတြး ေခၚ႐ွင္ႀကီး၊ လူမွဳပညာ႐ွင္ႀကီး၊ သမိုင္းပညာ႐ွင္ႀကီး၊ ႏိုင္ငံေရးေဘာဂေဗဒ ပညာ႐ွင္ႀကီး စသျဖင့္ ေဖာ္ျပေလ့႐ွိ၏။ စင္စစ္ ကားလ္မတ္သည္ ၁၉ရာစုတြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ ၾသဇာႀကီးမားေသာ ဆို႐ွယ္လစ္ေတြးေခၚ႐ွင္ႀကီးလည္း ျဖစ္၏။
သို႔ေသာ္ ကားလ္မတ္၏ ဘ၀ဇာတ္သိမ္းပိုင္းမွာ မလွ။ ဥေရာပက ႏွင္ထုတ္ခံရၿပီးေနာက္ လန္ဒန္တြင္ အေျခခ်ရင္း သူ႔မိသားစုႏွင့္အတူ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ထိ ႐ုန္းကန္ခဲ့ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ပရပ္႐ွား အာဏာပိုင္ေတြကလည္း ကားလ္မတ္ကို လက္မခံဘို႔ ျဗိတိသွ်အာဏာပိုင္ေတြကို ဖိအားေပး၏။ သို႔ေသာ္ ျဗိတိသွ်၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဂၽြန္ရပ္ဆဲ John Russel က အဆိုပါဖိအားေပးမွဳကို လက္မခံ။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဂၽြန္ရပ္ဆဲမွာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ကို ယံုၾကည္သူ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကားလ္မတ္၏ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ကို တန္ဘိုးထား၏။ ကားလ္မတ္ကို သူ႔အေတြးအေခၚ ၾသဇာႀကီးမွန္း သိလ်က္နဲ႔ လန္ဒန္တြင္ ေနခြင့္ေပးခဲ့သည္။ အာဂ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ျဖစ္၏။
ကားလ္မတ္ကို ျမွဳပ္ႏွံသည့္ေနရာမွာ သူ႔အရင္ ၁၅ လေစာကြယ္လြန္သည့္ ဇနီးသည္ ဂ်ယ္နီကို ျမွဳပ္ႏွံသည့္ ေနရာပင္ျဖစ္၏။ ၁၈၈၃ ခု မတ္လ ၁၇ ရက္ တြင္ ကားလ္မတ္ကို ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္၌ သျဂႋဳလ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ အုတ္ဂူထက္မွ ကားလ္မတ္၏ ေခါင္းပိုင္းပံုတူ႐ုပ္ထုကို ၾကည့္ရင္း ကားလ္မတ္စ်ာ ပနတြင္ ေျပာခဲ့သည့္ ဖရက္ဒရစ္အိန္ဂ်ယ္၏ မိန္႔ခြန္းတပိုင္းတစကို ၾကားေယာင္မိ၏။
ဖရက္ဒရစ္အိန္ဂ်ယ္မွာ ကားလ္မတ္၏ သူငယ္ခ်င္းလဲျဖစ္ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္လည္း ျဖစ္သည့္အျပင္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒကို ကားလ္မတ္ႏွင္အတူ စတင္ေတြ႔႐ွိခဲ့သူ ဂ်ာမန္ဆို႐ွယ္လစ္တဦးလည္း ျဖစ္၏။ သူ႔စ်ာပနမိန္႔ခြန္း၌ မတ္၏ေလ့လာေတြ႔႐ွိခ်က္ေတြကို ျဗိတိသွ် သဘာ၀ေဗဒပညာ႐ွင္ႀကီး ခ်ားလ္စ္ဒါ၀င္၏ လုပ္ရပ္ေတြႏွင့္ ႏွိဳင္းယွဥ္အမႊန္းတင္ထား၏။
"ဒါ၀င္က ေအာ္ဂဲနစ္သဘာ၀နိယာမ ဒါမွမဟုတ္ ဖြံ႔ျဖိဳးမွဳနိယာမတရားကို ႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိခဲ့သလို မတ္ကလဲ လူ႔သမိုင္းဖြံ႔ျဖိဳးမွဳတရားကို ေတြ႔႐ွိခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္...မတ္ဟာ သူ႔ေခတ္မွာ အမုန္းအခံရဆံုး အသေရပ်က္ေအာင္ အေျပာအခံရဆံုး ပုဂၢိဳလ္လဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရေတြက သူ႔ကို ျပည္ႏွင္ဒဏ္ေပး တယ္။ ေခါင္းပံုျဖတ္ ဘူဇြာလူတန္းစားက သူ႔ထက္ငါ မတ္အေၾကာင္း မေကာင္းေျပာၾကတယ္... ဒါေပမယ့္ သူကြယ္လြန္ေတာ့ သန္းခ်ီတဲ့ ေတာ္လွန္ေရးအလုပ္သမားေတြရဲ႔ ေလးစာမွဳ ျမတ္ႏိုးမွဳကို ခံရတယ္။ မတ္ကိုဆန္႔က်င္သူေတြ မ်ားေကာင္းမ်ားေပမယ့္ ပုဂၢိဳလ္ေရးမေက်နပ္တဲ့ ရန္သူရယ္လို႔ သူ႔မွာ မ႐ွိဘူးဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ရဲရဲေျပာ၀ံ့ပါတယ္" စသျဖင့္ အိန္ဂ်ယ္က ေျပာခဲ့၏။
လန္ဒန္ၿမိဳ႔က သမိုင္း၀င္ ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္တြင္ ျမွဳပ္ႏွံထားသူမ်ားအနက္ ကားလ္မတ္အျပင္ အျခားထင္႐ွားသည့္ ပုဂၢိဳလ္ေတြလည္း ပါ၏။ စာပို႔တံဆိပ္ေခါင္း စတင္တည္ထြင္ခဲ့သူ ဆာ႐ိုးလန္းေဟး Sir Rowland Hill (၁၇၉၅-၁၈၇၉)၊ စာေရးဆရာမႀကီး ေဂ်ာ့အီးလီေယာ့ George Eliot (၁၈၁၉-၁၈၈၀) သိပၸံပညာ႐ွင္ႀကီး မိုက္ကယ္ဖာရာေဒး Michael Faraday (၁၇၉၁-၁၈၆၇) စသည့္ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျဖစ္၏။ တခ်ိန္က စာေတြႏွင့္သာ ရင္းႏွီးခြင့္ရခဲ့သည့္ ထိုသမိုင္း၀င္ ပုဂၢိဳလ္အားလံုးကို တေပါင္းတည္း တေနရာ ထည္းတြင္ ေတြ႔လိုက္ရေတာ့ မိမိကိုယ္ကို မိမိမယံုႏိုင္။ သုသာန္ကို လည္ပတ္ရက်ိဳးနပ္ၿပီဟုပင္ ေသြးနထင္ေရာက္မိ၏။
အဂၤလိပ္သိပၸံပညာ႐ွင္ႀကီး မိုက္ကယ္ဖာရာေဒဆိုလ်င္ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘ၀ ကတည္းက ရင္းႏွီးခဲ့သူ ျဖစ္၏။ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္ထုတ္ေပးသည့္ ဒိုင္နမိုကို စတင္တီထြင္သူ အဂၤလိပ္သိပၸံပညာ႐ွင္ႀကီး အျဖစ္ ထင္႐ွား၏။ ေဂ်ာ့ အီးလီေယာ့ ဆိုလ်င္ The Mill on the Floss (၁၈၆၀)၊ Silas Marner (၁၈၆၁)၊ Middle March (၁၈၆၂) စသည့္ ၀တၳဳမ်ားႏွင့္ ေၾကာ္ၾကားခဲ့သည့္ အဂၤလိပ္စာေရးဆရာမႀကီး ျဖစ္၏။ အမည္ရင္းမွာ Mary Ann Evans ျဖစ္၏။ Silas Marner ဆိုလ်င္ ေက်ာင္းသံုးအျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တခိ်န္က ျပဌာန္းခဲ့ဘူးသျဖင့္ လူသိမ်ားသည့္ ၀တၳဳ ျဖစ္၏။ ယေန႔ေခတ္ စာပို႔စနစ္ အေၾကာင္းေျပာမည္ဆိုလ်င္လည္း ဆာ႐ိုးလန္းေဟးကို ခ်န္ထား၍ မရ။ ဆာ႐ိုးလန္းေဟးမွာ စာပို႔ တဆိပ္ ေခါင္း စတင္တီထြင္သူအျဖစ္ ထင္႐ွား၏။




တြက္ၾကည့္လ်င္ စာေရးဆရာမႀကီး ေဂ်ာ့အီးလီေယာ့က ကားလ္မတ္ထက္ သံုးႏွစ္ေစာ ကြယ္လြန္ ၏။ ဆာ႐ိုးလန္းေဟးက ကားလ္မတ္ထက္ ေလးႏွစ္ေစာ ကြယ္လြန္၏။ မိုက္ကယ္ဖာရာေဒးက ကားလ္မတ္ထက္ ၁၆ ႏွစ္ေစာ ကြယ္လြန္၏။ ထိုသူတို႔အနက္ ကားလ္မတ္သည္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္ အရင္းႏွီး ဆံုး ျဖစ္မည္ထင္၏။ အထူးသျဖင့္ ကားလ္မတ္၏ အေတြးအေခၚ အယူအဆကို အနည္းႏွင့္အမ်ား ဆိုသလို ဖတ္ဖူးေလ့လာဖူးသူေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ မ်ား၏။
ခုေတာ့ အဂၤလိပ္သိပၸံပညာ႐ွင္ႀကီး မိုက္ကယ္ဖာရာေဒးကို သူကြယ္လြန္ၿပီး ၁၂၆ ႏွစ္႐ွိမွ ေတြ႔ခြင့္ၾကံဳ ရ၏။ ဂ်ာမန္ေတြးေခၚပညာ႐ွင္ႀကီး ကားလ္မတ္ကိုလည္း သူကြယ္လြန္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၁၁၀ ႐ွိမွ ေတြ႔ခြင့္ရ၏။ သို႔ေသာ္ အဆိုပါ ပညာ႐ွင္ေတြႏွင့္ ေတြ႔ရခ်ိန္တြင္ကား စကားေျပာခြင့္ မရေတာ့။ သူတို႔ အုတ္ဂူေ႐ွ႔မွာ ေျခစံုရပ္ရင္း ေရာက္တတ္ရာရာသာ ေတြးခြင့္ရေတာ့၏။
စင္စစ္ သခႋ်ဳင္းသည္ သခ်ႋဳင္းသာ ျဖစ္၏။ ဆင္တဲ၀ေခ်ာင္းထိပ္က သခ်ႋဳင္းသည္လည္း သခ်ႋဳင္းသာ ျဖစ္၏။ လန္ဒန္က ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္လည္း သခ်ႋဳင္းသာျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ဆင္တဲ၀ေခ်ာင္းထိပ္က သခ်ႋဳင္းကို လူေတြ လာမလည္ၾက။ ဟိုင္းဂိတ္လို သခ်ႋဳင္းကိုမွ ဘာေၾကာင့္ လူေတြ လာေရာက္လည္ ပတ္ေနရသလဲ ေမးစရာ ႐ွိ၏။ ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္မွာ ထင္႐ွားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျမွဳပ္ႏွံထား၍ ျဖစ္၏။
ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္က ထင္႐ွားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ အသက္႐ွင္စဥ္က လူ႔ေလာကအတြက္ ကမၻာေက်ာ္ေအာင္ စြမ္းစြမ္းတမံ ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ခဲ့သူေတြ ျဖစ္၏။ အဆိုပါ ပုဂၢိဳလ္မ်ားတြင္ အသက္႐ွင္ စဥ္က အားထုတ္ခဲ့သည့္ လံု႔လႏွင့္ ေစတနာမွာလည္း တဦးတေယာက္အတြက္ ရည္႐ြယ္အားထုတ္ခဲ့ သည္ မဟုတ္။ လူ႔ေလာကအတြက္ ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသူေတြခ်ည္းသာ ျဖစ္၏။ အထူးသျဖင့္ ကားလ္မတ္လို ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးဆိုလ်င္ သူ႔ႏိုင္ငံေရးအယူအဆ အေတြးအေခၚကို ေထာက္ခံသူ ႐ွိသလို ဆန္႔က်င္သူလည္း ႐ွိ၏။ သို႔ေသာ္ ထိုအခ်က္က အဓိက မဟုတ္။ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ မြန္ျမတ္သည့္ ေစတနာႏွင့္လုပ္ရပ္ကို ေႏွာင္းလူေတြ အတုယူႏိုင္ေအာင္ ဂုဏ္ယူႏိုင္ေအာင္၊ အျမဲတမ္းအမွတ္ရ ေနရေအာင္ ဟိုင္းဂိတ္လို သုသာန္မ်ိဳးေတြ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္၏။
ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္ကို လူသိမ်ားသည့္ အေၾကာင္းေတြအနက္ ကားလ္မတ္အုတ္ဂူ ႐ွိေနသည့္ အခ်က္က အဓိကအခ်က္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္တမ္းေတြမွာ တရား၀င္ေဖာ္ျပေလ့႐ွိ၏။ ထိုအခ်က္ကို ေထာက္လွ်င္ ကားလ္မတ္ကို အဂၤလန္က မည္မွ်တန္ဘိုးထားေၾကာင္း ေပၚလြင္၏။
ေျပာၾကစတမ္းဆိုလွ်င္ ကားလ္မတ္သည္ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးပင္မဟုတ္။ လန္ဒန္မွာ ေခါင္းခ်ခဲ့သည့္ ဂ်ာမဏီဖြား ဂ်ဴးအႏြယ္၀င္ တဦးသာ ျဖစ္၏။ ထို႔ျပင္ ကားလ္မတ္သည္ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္၏ ဖခင္ႀကီးလည္း ျဖစ္၏။ ယေန႔တိုင္လည္း မတ္၀ါဒယံုၾကည္သူေတြ မတ္၀ါဒီေတြ ကမၻာမွာ အမ်ားအျပား႐ွိ၏။ ကားလ္မတ္ စကားႏွင့္ဆိုရလွ်င္ ျဗိတိန္သည္ အရင္း႐ွင္ႏိုင္ငံျဖစ္၏။ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒကို မေထာက္ခံ။ သို႔ေသာ္ ျဗိတိသွ် ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဂၽြန္ရပ္ဆဲ လက္ထက္ကတည္းက ကားလ္မတ္ကို ျဗိိတိန္က လက္ခံခဲ့သည္။ ယေန႔ ျဗိတိသွ် ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တိုနီဘလဲယား လက္ထက္တိုင္လည္း ကားလ္မတ္အုတ္ဂူကို လန္ဒန္ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္မွာ ေလးေလးစားစား ထိမ္းသိမ္းထား၏။ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒဖခင္ႀကီး၏ အုတ္ဂူလက္ခံထိမ္းသိမ္းထားသည္ကို မည္သည့္ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးကမွလည္း မၿငိဳျငင္။
ထိုသို႔ စဥ္းစားမိျပန္ေတာ့ ကားလ္မတ္ေခါင္းခ်ရာ သုသာန္ကို လိုက္ပို႔သည့္ မိတ္ေဆြအဂၤလိပ္ လင္မယားအေပၚ ေစာေစာက မေနာမွားခဲ့သည္ကို ေနာင္တရမိ၏။ ေနအေတာ္က်သြားသျဖင့္ သခႋ်ဳင္း၀င္းအတြင္း လူပါးလာသည္၊ မိတ္ေဆြအဂၤလိပ္လင္မယားက ျပန္ခ်င္ပလားဟု မ်က္ရိပ္ျပ၏။ သုသာန္တြင္း ေလွ်ာက္ၾကည့္ရင္း ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္၌ ကားလ္မတ္တေယာက္ အဂၤလိပ္ေတြၾကား မ်က္ႏွာငယ္ေနမလားဟု မဆီမဆိုင္ ေတြးပူမိျပန္၏။ ေတာ္ပါေသးသည္။ အီရတ္ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ Saad Saadi Adi ႏွင့္ ေတာင္အာဖရိက ကြန္ျမဴနစ္ပါတီဥကၠဌ Yusef Mohamed Dadoo တို႔ကိုလည္း ဟိုင္းဂိတ္သုသာန္မွာပင္ ဂူသြင္းျမွဳပ္ႏွံထားသည္ကို ေတြ႔ရသျဖင့္ ကားလ္မတ္အတြက္ အေဖာ္ရသည္ဟု ဆိုႏိုင္၏။
ဟိုင္းဂိတ္က အျပန္တြင္ သုသာန္ကိုေလးစားသည့္ အေနာက္ႏိုင္ငံသားတို႔ ဓေလ့ကို ပို၍ သေဘာ က်မိသလို ႐ွိ၏။ ထင္႐ွားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျမွဳပ္ႏွံရာမွမဟုတ္။ မည္သည့္ သုသာန္မဆို ပန္းမန္တို႔ျဖင့္ ပသာဒ႐ွိေအာင္ ျပဳျပင္ထိမ္းသိမ္း၏။ မၾကာခဏလည္း သြားေရာက္လည္ပတ္ေလ့ ႐ွိၾက၏။ အထူး သျဖင့္ ဧည့္သည္မ်ားအား သမိုင္း၀င္ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျမွဳပ္ႏွံရာ ဟိုင္းဂိတ္လို သုသာန္မ်ိဳးသို႔ တကူးတကန္႔ လိုက္ပို႔ရသည္ကို ဂုဏ္ယူ၏။
ျမန္မာတို႔ကမူ သုသန္ကို သြားေရာက္လည္ပတ္ဖို႔ ေ၀းစြ။ မစည္ကားအပ္သည့္ အရပ္တြင္ သုသာန္ကိုပါ ထည့္သြင္းေရတြက္ေလ့ ႐ွိ၏။ မသာတေခါက္ ေက်ာင္းဆယ္ေခါက္ ဆိုသည့္စကား ကိုၾကည့္လွ်င္ သုသာန္ကိုသြားဖို႔ မည္မွ်၀န္ေလးေၾကာင္း ေပၚလြင္၏။ မသာတေခါက္ ပို႔လို႔ ရႏိုင္သည့္ တရားဘာ၀နာ ကုသိုလ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဆယ္ေခါက္သြားလို႔ ရမည့္ တရားဘာ၀နာကုသိုလ္ႏွင့္ တူညီသည္ဆိုသည့္ အဓိပၸါယ္ျဖစ္၏။ မည္သို႔တူညီေၾကာင္း အေထာက္အထား မေတြ႔ရေပမယ့္ အရပ္ထဲ မၾကာခဏ သံုးႏွဳန္း၏။ သုသာန္ကို လူေတြ သြားခ်င္ေအာင္ တနည္းဆိုရရင္ အသုဘ လိုက္ပို႔ခ်င္ေအာင္ တရားဘာ၀နာကုသိုလ္ႏွင့္ မက္လံုးေပး တီထြင္ခဲ့သည့္ ဆို႐ိုးစကားျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ပင္ အခ်ိဳ႔က ယူဆ၏။
မည္သို႔ဆိုေစ ကားလ္မတ္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး လန္ဒန္တြင္ သုသာန္တေခါက္ ေရာက္ရၿပီ။ ေက်ာင္းဆယ္ေခါက္ႏွင့္ မညီလည္း ကိစၥမ႐ွိ။

ျမလူ



No comments: